Optimistit yrityspodcast 1. jakson vieraana Suvi Widgren

Hur genomförs hållbarhetsrelaterad kommunikation och rapportering inom Rekka Group?

Suvi Widgrén vill ändra transportbranschen och berättar hur hållbarhet kan leda till tillväxt.

I OP:s företagspodcast Optimistit diskuteras hållbarhet med företagare. Företagspodcasten Optimistit vägleder sme-företag och företagare att göra bättre val. Vi hjälper dig att identifiera och ta vara på möjligheterna som skapas av affärstrender, reglering och ändringar. I det här avsnittet gästas programledaren Minna Rautomäki av Suvi Widgrén, verkställande direktör på Rekka Group. Vad innebär hållbarhetsrelaterad kommunikation och rapportering, vilken nytta har företagaren av dem och hur kommer man igång med att kommunicera om hållbarhetsfrågor är de ämnen som diskuteras i avsnittet.
 
Suvi Widgrén har haft en händelserik företagarbana. Hon startade en klädbutik i 22-årsåldern, sålde företaget efter tio år och reste jorden runt. 2022 blev Suvi, som växte upp omgiven av lastbilar, verkställande direktör för familjeföretaget Rekka Group. 
 
Hennes hållbarhetsresa inom transportföretaget började med att hon tog reda på vad hållbarhet betyder för kunderna, personalen och partner. ”Hållbarhet handlar inte bara om miljön, utan även om att ta ansvar för säkerheten, människorna, ekonomin och framtiden”, säger Widgrén. 
 
Rekka Groups hållbarhetsrelaterade kommunikation och rapportering är öppen och transparent, även om företaget inte har en lagstadgad skyldighet att rapportera om företagets påverkan på miljön och samhället. 
 
”Det är återigen en fråga om vilja och inställning, dvs. gör vi endast saker när det är ett krav? Eller kan det finnas en poäng med det, eftersom vissa har lagstadgat om att det är bra att göra så här? Det kan vara bra för företaget även internt”, påminner Widgrén.

Hållbarhet som en del av företagets strategi kan vara en stark drivkraft för affärsutveckling

Widgrén framhäver vikten av hållbarhet i företagets strategi. Hon ser ökad hållbarhet som en möjlighet och uppmanar alla att integrera hållbarheten som en del av den dagliga verksamheten. Att sätta hållbarhetsmål handlar inte bara om ”gröna värden”, det kan även vara en stark drivkraft för affärsutveckling. 
 
I rapporteringen utgick man från företagets mål om hög tillväxt, och baserat på tillväxtmålet skapades en tillväxtstrategi. Strategin innehåller fyra huvudpunkter för konkurrenskraften: people care (ansvar för människor), customer care (ansvar för kunderna), green care (ansvar för miljön) och sustainable growth (ansvar för hållbar tillväxt). När huvudpunkterna för strategin hade fastställts gjorde man en nulägesanalys, dvs. en mätning av personal- och kundnöjdheten som man kunde utgå från. 
 
”Mätningen är också en bra dokumentation när vi nu vidtar kraftfulla åtgärder och genomför dem. Vi kan stanna upp och titta i dokumentationen för att se var vi stod för ett år sedan.”

Rapportering och kommunikation påverkar varumärket positivt

Rapporteringen har enligt Widgrén haft en positiv inverkan på Rekka Groups varumärke. Kommunikation och marknadsföring i flera olika kanaler är ovanligt inom transportbranschen, likaså Rekka Groups sätt att kommunicera i en personlig stil med glimten i ögat. Widgrén är bekymrad över att många har en negativ bild av transportbranschen. Och att aktörerna inom branschen ofta motsätter sig nya idéer. 
 
”Varför kommunicerar vi? För att vi ska kunna förändra branschen i stort”, säger Widgrén. Hon anser att man med hjälp av kommunikation kan öka branschens trovärdighet, det interna anseendet samt yrkesstoltheten. 
 
”Och det är viktigt att den egna personalen förstår att det inte handlar om grönmålning. Och det måste vi prata om på ett språk som alla förstår. Vad hållbarhetsrapportering handlar om, och vad ESG är för något.” 
 
Praktiska exempel spelar en nyckelroll. Widgrén delar Rekka Groups erfarenheter av säkerhetsåtgärder, jämställdhetsarbete och öppen kommunikation i sociala medier. Hon understryker vikten av att lära av sina misstag och effekten av öppenhet när man diskuterar hållbarhet. 
 
Widgréns passion och engagemang för hållbarhetsarbetet återspeglas i diskussionen. Hennes budskap är tydligt: hållbarhet är mer än bara en trend. Den utgör en grundläggande del i en framgångsrik och etisk tillväxt. 
 
Hållbarheten står i verksamhetens centrum idag, men att konkret integrera den i företagets dagliga verksamhet kräver arbete, en vision och öppen kommunikation.
Nästa avsnitt i företagspodcasten Optimistit handlar om hållbart ledarskap och gästas av Outi Sivonen, personalchef på Solita Group. Var med och lyssna på Outis råd för hållbart ledarskap i en ekonomiskt utmanande tid. ​Podden är på finska.