Hyvää itsenäisyyspäivää

OP kokosi itsenäisyyspäivän kunniaksi esimerkkejä osuuspankkien yhteisöllisistä teoista ympäri Suomen. Vuonna 2019 OP:n yhteistyö urheiluseurojen kanssa liikutti 495 000 suomalaista ja Hippo-tapahtumiin osallistui 60 000 lasta perheineen. Valmensimme taloustaitoja 70 000 lapselle ja nuorelle. Vahvistimme myös yli 28 000 seniorin digitaitoja ja tarjosimme varmuutta verkkoon.

Osuuspankit tekevät paikallisesti yhteistyötä järjestöjen kanssa laajasti. Etenkin lasten ja nuorten liikunnan sekä seuratoiminnan edistäminen ovat osuuspankeille tärkeä asia. Tämä yhteistyö liikuttaa 495 000 suomalaista tänä vuonna. Urheilun tukemisen rinnalla osuuspankit eri puolilla Suomea järjestivät tänä vuonna lähes 300 Hippo-tapahtumaa, joissa tavoitettiin yli 60 000 lasta perheineen. Hippo-tapahtumat järjestetään usein yhdessä urheiluseurojen kanssa esimerkiksi hiihdon, yleisurheilun, pesäpallon, juoksun ja suunnistuksen merkeissä. 

-Tukemalla liikuntaa, tuemme paikallista hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Urheiluseuratoiminnalla on Suomessa merkittävä rooli yhteisöllisyyden rakentajana. Valtakunnallisesti teemme myös yhteistyötä Olympiakomitean kanssa etenkin lasten liikunnan tukemiseksi, sanoo OP Ryhmän brändi- ja yritysvastuujohtaja Kati Ihamäki.

Taloustaitotyöllä on myös tärkeä rooli osana OP:n vastuullisuustyötä ja olemme valmentaneet taloustaitoja 70 000 lapselle ja nuorelle tänä vuonna.

- Taloustaitojen opetuksessa näkyy OP Ryhmän vahvuus eli paikallinen läsnäolo. Meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus tavoittaa lapset ja nuoret läpi Suomen. Osuuspankit valmentavat taloustaitoja koulu- ja oppilaitoskäynneillä sekä kutsumalla lapsia ja nuoria pankkivierailuille työelämä-, talous-, ja yrittäjyystaitojen opettamiseksi. Näillä toimilla tavoitimme tänä vuonna yli 46 000 lasta ja nuorta, Ihamäki kertoo.

Lisäksi osuuspankit tukevat ja osallistuvat kuudes- ja ysiluokkalaisten Yrityskyliin Oulussa, Tampereella, Turussa ja Kuopiossa. Talous ja nuoret (TAT) ry:n kanssa aloitettu ”Mun elämä, mun työ” -kiertue amiksille tavoitti 18 000 nuorta. Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton (HYOL) ysiluokkalaisten Taloustaitokilpailun yhteydessä osuuspankit kävivät myös kohtaamassa paikallisissa tapahtumissa ysejä oman talouden hallinnan opettelemiseksi. OP työllisti myös yli 2500 nuorta vuonna 2019 Kesäduuni OP:n piikkiin -kampanjan ja nuorille tarjottujen kesätyöpaikkojen avulla.

Osuuspankit ovat aktiivisia myös senioreille suunnatussa digitaitojen opetuksessa eri puolilla Suomea jalkautuen kirjastoihin, palvelutaloihin, paikallisiin tapahtumiin sekä järjestäen tapahtumia esimerkiksi paikallisten eläkeläisyhdistysten kanssa. Tapahtumia on järjestetty vuonna 2019 yli 1000 ja niihin osallistui yli 28 000 senioria. ”Varmuutta verkkoon” –opastusten rinnalla osuuspankit järjestävät paikkakuntakohtaisesti digiviikkoja, erilaisia kampanjoita sekä palkkaavat nuoria opettamaan digitaitoja vanhemmille ikäpolville.

– Jo kolmasosa OP:n yli 65-vuotiaista asiakkaista käyttää verkkopalvelua pankkiasioidensa hoitamiseen. On tärkeää, että pankkipalvelut ovat saavutettavia, ja haluamme aktiivisesti tukea asiakkaitamme digitaalisten palvelujen käytössä. Vaikka verkossa asioiminen saattaa aluksi tuntua haastavalta, digiopastuksiin osallistuneet kokevat, että uudet opitut taidot helpottavat tavallista arkea, sanoo Kati Ihamäki.