Yhteistyö

OP etsii yhteiskunnallista haastetta ratkaistavaksi muotoilun menetelmin

Järjestöt ovat usein merkittäviä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisijoita. OP kutsuu avoimessa haussa järjestöt ilmoittamaan haasteesta, joka kaipaa ratkaisua. OP muotoilutiimi auttaa yhtä järjestöä auttamaan palvelumuotoilun menetelmin. Haku on käynnissä lokakuun loppuun asti.

OP Ryhmällä on yksi Suomen suurimmista talon sisäisistä muotoilutiimeistä, jossa toimii business designereita, palvelumuotoilijoita, käyttöliittymä- ja kokemussuunnittelijoita, sisältömuotoilijoita ja kuvittajia. Heidän työtään on ongelmien pilkkominen ratkaistavan kokoisiksi palasiksi. OP Ryhmän työntekijöillä on myös mahdollisuus käyttää päivä työaikaa yritysvapaaehtoistyöhön.

Niinpä OP:n muotoilutiimi päätti yhdistää vapaaehtoistyöajan yhdeksi projektiksi. Tarjoamme yhdelle yleishyödylliselle yhteisölle mahdollisuuden muotoilla muutosta ja etsiä sosiaalista innovaatiota yhdessä muotoilutiimimme kanssa. Käytännössä lahjoitamme yhteisölle kahden viikon muotoilusprintin, jonka aikana muotoilijamme työskentelevät tiiviisti järjestön nimeämän ongelman ratkaisemiseksi yhdessä järjestön asiantuntijoiden kanssa.

Minkä ongelman ratkaisussa järjestönne tarvitsisi siis apua? Ilmoita haaste mukaan tämän lomakkeen avulla keskiviikkoon 31.10. kello 23.59 mennessä.

Marraskuun alussa kaikkiin haasteen ilmoittajiin ollaan yhteydessä ja haasteista valitaan viisi tarkempaan tarkasteluun. OP jatkaa ongelman tarkempaa määrittelyä viiden hakijan kanssa. Ratkaistava haaste valitaan marraskuun puolivälissä. Kahden viikon muotoilusprintti toteutetaan yhdessä valitun tahon kanssa 29.11.-13.12.2018 välisenä aikana. Lähtökohtana on, että sprintti toteutetaan Helsingissä, OP:n pääkonttorissa OP Vallilassa.
 

Mitä huomioida hakiessani?

  • Haastetta voi ehdottaa yleishyödyllinen, voittoa tavoittelematon yhteisö, kuten järjestö, säätiö, yhdistys tai liitto.
  • Etsimme selkeästi rajattua ja määriteltyä ongelmaa tai haastetta, josta on olemassa taustatietoa ja jonka ratkaisemisessa palvelumuotoilutiimimme kahden viikon työpanoksesta on aitoa hyötyä.
  • Projekti toteutetaan tiiviissä yhteistyössä asiantuntijoidenne kanssa, joten palvelumuotoilupyrähdys vaatii työaikaa myös järjestönne asiantuntijoilta. Kuvaile hakemuksessa siis haluanne edistää yhteistyössä suunniteltavan ratkaisun toteutusta.
  • Haasteen tulee olla kokoluokaltaan sellainen, että siihen on mahdollista löytää ratkaisu. Prosessin aikana ei ole mahdollista toteuttaa lakimuutosten kaltaista vaikuttamistyötä.
  • OP sitoutuu tuottamaan yhteistyössä organisaatiosi asiantuntijoiden kanssa luovan konseptin, jonka avulla antamaasi haaste on lähempänä ratkaisua ja jonka avulla rahoituksen ja toteutuksen edistäminen on mahdollista.
  • Lisätietoja haasteesta saat osoitteesta hiiop@op.fi.

Mitä on palvelumuotoilu? Mitä hyötyä siitä on?  

Palvelumuotoilu tarkoittaa palvelujen innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun menetelmin. Palvelumuotoiluprosessi alkaa asiakkaan tarpeiden ja kipupisteiden ymmärtämisestä ja päättyy konkreettiseen käyttökokemuksen toteutukseen.

Palvelumuotoilun keskeisenä tavoitteena on palvelukokemuksen käyttäjälähtöinen suunnittelu siten, että palvelu vastaa sekä käyttäjien tarpeita, että palvelun tarjoajan tavoitteita. Se parantaa asiakas/käyttökokemusta ja siten kykyä erottautua kilpailijoista.

Palvelumuotoilun avulla voidaan ratkaista erilaisia organisaation ja sen kohderyhmän monimutkaisilta vaikuttavia ongelmia. Palvelumuotoilun avulla palveluista ja toimintamalleista saadaan selkeämpiä, helppokäyttöisempiä ja paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavia.

Palvelumuotoilun keinoin voidaan luoda myös sosiaalisia innovaatioita. Sosiaalinen innovaatio ratkaisee yhteiskunnallisia ongelmia tai vaikuttaa myönteisesti ihmisten elämään vastaamalla heidän tarpeisiinsa.