OP Ryhmä vahvistaa mobiilimaksamisen palvelujaan – suunnitelmissa yhdistää 11 miljoonan käyttäjän mobiililompakot

OP Ryhmän Pivo, Danske Bankin MobilePay ja norjalainen Vipps suunnittelevat uutta mobiilimaksamisen alustaa, joka yhdistäisi 11 miljoonan käyttäjän mobiililompakot yhdeksi Euroopan johtavista mobiilimaksamisen palveluista. Yhteisyrityksen tavoitteena on tarjota kuluttajille, kauppiaille ja jakelijoille paras mahdollinen mobiilimaksamisen käyttökokemus.

Pivon, MobilePayn ja Vippsin yhteinen alusta tarjoaisi asiakkaille laajat mobiililompakkopalvelut, kuten maksut verkkokaupoissa, kassapäätteillä sekä rahasiirrot käyttäjien kesken. Yhteistyö mahdollistaisi kolmen eri sovelluksen parhaiden toimintojen hyödyntämisen ja vauhdittaisi entisestään tuotekehitystä. Suunnitelman mukaan Vippsin teknologia toimisi yhteisen mobiililompakon tuotekehityksen perustana. Yrityksen tavoitteena on tulevaisuudessa mahdollistaa myös valtioiden rajat ylittävät mobiilimaksut.

- Suomessa käteisen käyttö on vähentynyt ja mobiilimaksaminen on lisääntynyt voimakkaasti jo usean vuoden ajan. Globaali pandemia on entisestään kiihdyttänyt tätä murrosta, jossa muut Pohjoismaat ovat meitä askelen verran edellä. Uskomme, että yhteistyön myötä voisimme tarjota kuluttajille sekä kauppiaille entistä sujuvamman ja nopeasti kehittyvän mobiilimaksamisen käyttökokemuksen myös jatkossa, sanoo OP Ryhmän vähittäispankkitoiminnan liiketoimintajohtaja Harri Nummela

Suunnitelman mukaan Vippsin omistajapankit omistaisivat uudesta yrityksestä 65 prosenttia, Danske Bank 25 prosenttia ja OP Ryhmä 10 prosenttia. Yrityksen pääkonttori sijaitsisi Oslossa, ja sen toimitusjohtajaksi nimettäisiin Vippsin nykyinen toimitusjohtaja Rune Garborg. Suunnitelman mukaan OP:lla olisi edustaja uuden yhtiön hallituksessa.

Toteutuakseen yhdistyminen vaatii kilpailuviranomaisten hyväksynnän.
 
OP Ryhmän mobiilimaksamisen sovellus Pivo on ollut käytössä vuodesta 2013, ja sitä voivat käyttää kaikkien pankkien asiakkaat. Pivon asiakkaat voivat jatkaa palvelun käyttöä toistaiseksi tavalliseen tapaan, eikä asiakkailta edellytetä mitään toimenpiteitä tässä vaiheessa. Tiedotamme mahdollisista vaikutuksista myöhemmin suunnitelmien tarkentuessa viranomaisprosessin jälkeen.