Valepoliiseja liikkeellä, varo huijaria!

Huijarit ovat lähestyneet pankkien asiakkaita viime aikoina puhelimitse esiintymällä poliisina tai joissain tapauksissa myös pankin edustajana. Pyydämme kertomaan myös perheenjäsenille, ystäville ja tuttaville valepoliiseista sekä keinoista tunnistaa nämä huijarit. Huijarit ovat erittäin aktiivisia ja ottavat yhteyttä lukuisiin ihmisiin.

Soittaja saattaa kertoa esimerkiksi, että rahasi ovat vaarassa ja poliisi tarvitsee verkkopalvelutunnuksesi tai että he tutkivat pankkikortteihin liittyviä rikoksia tai muuta väärinkäyttöä. He saattavat myös tulla kotiin tai pyytää sinua tulemaan heidän ilmoittamaansa tapaamispaikkaan.

Näissä tapauksissa kyse on yleensä poliisina esiintyvistä henkilöistä, joiden tarkoituksena on huijata varsinkin ikäihmisiltä verkkopalvelutunnukset, käteistä rahaa, pankkikortteja tunnuslukuineen tai arvoesineitä.

Mikäli saat puhelun, jossa soittaja kertoo olevansa poliisi, toimi seuraavasti:

  • Pyydä soittajaa kertomaan nimensä ja edustamansa poliisilaitos, jotta voit olla myöhemmin yhteydessä kyseiseen poliisilaitokseen ja henkilöön. Huomioithan, että huijari saattaa esiintyä oikean poliisin nimellä. Poliisin verkkosivuilta voit tarkistaa poliisilaitosten yhteystiedot: poliisi.fi
  • Mikäli soittaja ei suostu antamaan näitä tietoja, on syytä epäillä poliisin aitoutta. 
  • Jos epäilet, että soittaja on huijari, sulje puhelin ja soita välittömästi hätäkeskukseen (112). Kerro hätäkeskuksen päivystäjälle tapahtuneesta.
  • Mikäli huijari soittaa uudelleen, älä vastaa puheluun.

Huijarit saattavat tulla käymään myös kotonasi. Mikäli kotiovellesi ilmestyy poliisina esiintyvä henkilö, pyydä häntä aina näyttämään virkamerkkiä. Pyydä henkilöä osoittamaan virkamerkkinsä vaikka hänellä olisi päällään univormu. Pidä aina huolta siitä, että verkkopankkitunnuksesi ovat kotonasi sellaisessa paikassa, ettei kukaan ulkopuolinen pääse niitä näkemään. Älä koskaan säilytä verkkopankkitunnuksia, salasanaa ja avainlukulistaa samassa paikassa.

Näin toimit huijarin saatua tietoja haltuunsa

Mikäli epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi ja olet antanut henkilökohtaisia tietojasi puhelimessa tai kasvotusten, ole välittömästi yhteydessä pankkiin. Asiakaspalvelumme on auki ma-pe 08:00-22:00 ja lauantaisin 10:00-16:00. Puhelinnumero asiakaspalveluumme on 0100 0500. Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella ota yhteyttä sulkupalveluun tunnuksesi ja korttisi sulkemiseksi. Sulkupalvelu on auki 24 tuntia/vrk ja sen puhelinnumero on +358 20 333. Ota lisäksi välittömästi yhteyttä poliisiin soittamalla hätänumeroon 112.