Många resenärer har varit tvungna att ändra på sina planer på grund av coronaviruspandemin. Ersättningarna för inställd resa beror på vilken omfattning skyddet i din reseförsäkring har.
Coronavirus och resenärförsäkringen
Ersätter försäkringen avbeställning av utrikesresor på grund av en allmänfarlig epidemi?
För Pohjola Resenärförsäkring, dvs. den fortlöpande reseförsäkringen, rekommenderas Krisskydd för resenärer. Med stöd av krisskyddet kan resenären söka ersättningar för sin resa om det inträffat till exempel en naturkatastrof, ett terrordåd eller en allmänfarlig epidemi på resmålet.
Ersättning förutsätter dessutom att Finlands utrikesministerium, Finlands beskickning eller motsvarande myndighet avrått från resor till resmålet eller rekommenderat att resande lämnar resmålet. Utrikesministeriet avrådde 12.3.2020 från alla utrikesresor. Begränsningarna av resor till enskilda länder har börjat avvecklas från och med 15.6.2020. När utrikesministeriets avrådan att resa till ett resmål avlägsnas, betalas inte längre ersättning för inställd resa till resmålet i fråga. Kontrollera de aktuella reserekommendationerna på utrikesministeriets webbplats.
Um.fi
Om en avrådan från resor till ett resmål gäller, ersätts från krisskyddet i Pohjola Resenärförsäkring kostnader för inställd utrikesresa om det är mindre än 60 dygn till avresan, om försäkringen tecknats före 12.3.2020 och om resan avbeställts tidigast 12.3.2020 eller senare.
Om det är 60 dygn eller mer till resans början, ska du följa läget. Avbeställning av resa kan inte ersättas från Krisskyddet för resenärer, om det vid tidpunkten för ansökan om ersättning är mer än 59 dygn till resans början. Om coronapandemin fortfarande påverkar förhållandena på resmålet då det är 59 dygn eller mindre till resans början, kan du ansöka om ersättning för avbeställningskostnaderna.
Om du bokat en resa efter 12.3 ersätts inte kostnader för avbeställning av en utrikesresa på grund av coronaviruset från resenärförsäkringens krisskydd.
Från Reseskydd för företag ersätts inte kostnader för avbeställning av resa på grund av en allmänfarlig epidemi. I fråga om resbiljetter och -tjänster gäller det att kontakta researrangören.
I OP-Visa Platinum ingår också ett separat avbeställningsskydd. Om du betalat en utrikesresa med credit-egenskapen hos OP-Visa Platinum ersätts kostnader för avbeställning av resan eller resetjänster oberoende av avbeställningens orsak.
Se anvisningar om hur du ansöker om ersättning i punkten ”Vad ska jag göra om min resa ställs in?”
Ersätter försäkringen avbeställda inrikesresor på grund av en allmänfarlig epidemi?
Finlands regering konstaterade 16.3.2020 att undantagsförhållanden råder i Finland på grund av coronavirusutbrottet. Till följd av detta skulle också onödiga inrikesresor undvikas. Regeringen ändrade på sina riktlinjer om inrikesresor 29.5.2020. Enligt den nya riktlinjen får inrikesresor göras förutsatt att hälso- och säkerhetsanvisningarna gällande coronaviruset iakttas.
Kostnader för avbeställning av inrikesresor ersätts från krisskyddet i Pohjola Resenärförsäkring om
- försäkringen tecknats före 16.3.2020
- resan beställts före 16.3.2020
- resan avbeställts tidigast 16.3.2020 och senast 29.5.2020 och det var mindre än 60 dygn till resans början.
Om resan avbeställts efter 29.5.2020, ersätts inte avbeställningen av resan.
Se anvisningar om hur du ansöker om ersättning i punkten ”Vad ska jag göra om min resa ställs in?”
Övriga resenärförsäkringar ersätter inte kostnader för avbeställning av resa på grund av en allmänfarlig epidemi. I fråga om resebiljetter och -tjänster gäller det att kontakta researrangören.
Inställda inrikesresor ersätts inte från avbeställningsskyddet i OP-Visa Platinum.
Ersätter försäkringen avbeställningen av resan om jag själv eller mitt resesällskap tillhör en riskgrupp?
Enbart det att man tillhör en riskgrupp ger inte rätt till ersättning från resenärförsäkringarna.
Information om situationer som berättigar till ersättning för avbeställning finns ovan i punkten ”Ersätter försäkringen avbeställning av utrikesresor på grund av en allmänfarlig epidemi?”
I OP-Visa Platinum ingår ett separat avbeställningsskydd. Om du betalat en utrikesresa med creditegenskapen hos OP-Visa Platinum ersätts kostnader för avbeställning av resan eller resetjänster oberoende av avbeställningens orsak.
Var hittar jag mer information om detta?
Pohjola Försäkring följer upp situationen och uppdaterar information om användningen av reseförsäkringar på sin webbplats. Du ser din egen reseförsäkring också i OP-mobilen, och du fyller behändigt i en skadeanmälan i tjänsten Pohjola Skadehjälpen.
Innan du ansöker om ersättning ska du kontrollera att du har tillgång till alla redogörelser som behövs för ansökan. När du ansöker om ersättning behöver du till exempel resebiljetterna i original och ett intyg från researrangören eller flygbolaget om orsaken till att resan inställdes samt om återbetalningar som gjorts eller om att inga återbetalningar görs.
Coronavirus och resenärförsäkringen