Miten palkkatiedot ilmoitetaan 1.1.2019 jälkeen?
Perinteinen palkkailmoitusmenettely poistui tulorekisterin käyttöönoton myötä. Saamme palkkatiedot työtapaturmavakuutusta varten suoraan tulorekisteristä. Saamme myös korjaukset tulorekisterin kautta. Mikäli korjaustarve on vanhempaan kauteen, voit olla asiasta yhteydessä asiakaspalveluumme.
Jos ei ole työtapaturmavakuutusta, miten kohdan voi ohittaa tulorekisterissä?
Jos työtapaturmavakuutusta ei ole, voit ilmoittaa vakuuttamisen poikkeustilannetiedon "Ei vakuuttamisvelvollisuutta (työtapaturma- ja ammattitautivakuutus)".
Jos työnantajalla on vakuuttamisvelvollisuus, mutta työnantaja ei ole ottanut tapaturmavakuutusta, miten voi tehdä palkkailmoituksen?
Palkkatietoilmoitus tehdään normaalisti tulorekisteriin.
Missä tilanteissa ja miten vakuutusnumero ilmoitetaan tulorekisteriin?
Vakuutusnumero tulee ilmoittaa vain silloin, kun työantajalla on useampi työtapaturmavakuutus joko Pohjola Vakuutuksessa tai useassa eri vakuutusyhtiössä. Tietoa ei siis tarvitse antaa jokaisella ilmoituksella.
Vakuutusnumeron yhteydessä tulee ilmoittaa myös vakuutusyhtiön y-tunnus. Pohjola Vakuutuksen y-tunnus on 1458359-3.
Mistä löydän työtapaturmavakuutuksen vakuutusnumeron?
Vakuutusnumero löytyy vakuutuskirjalta, laskusta ja maksuerittelystä ja yrityksen vakuutustiedoista op.fi-palvelussa.
Pohjola Vakuutuksen vakuutustunnukset ovat muotoa 78-xxxxx-xxxxx-x, 40-xxx-xxx-x, 41-xxxx-xxxx-x tai 42-xxxxx-x ja 50-xxxxx-xxxxx-x.
Mihin kannattaa kiinnittää huomiota tietoja ilmoittaessa?
Tiedot kannattaa ilmoittaa tulorekisteriin mahdollisimman tarkasti. Ilmoittamalla tulorekisteriin myös täydentävät palvelussuhde- ja poissaolotiedot säästyt lisäselvityspyynnöiltä.
Kiinnitä huomiota erityisesti näihin asioihin tulorekisteri-ilmoittamisessa:
- valitse ilmoitustapa kaksi (2)
- täytä palvelussuhdetiedot kuten sen tyyppi, kesto, palkkauksen muoto ja säännöllinen sovittu viikkotyöaika
- kerro myös poissaolotiedot kuten jakso, päivien lukumäärä, syy ja palkan määrä
- ilmoita täydentävät tiedot mahdollisimman pian, mielellään samanaikaisesti pakollisten tietojen kanssa.
Miksi kannattaa ilmoittaa myös täydentävät tiedot?
Myös korvauskäsittelyssä käytetään tulorekisteriin ilmoitettuja palkkatietoja. Korvauskäsittelyssä ilmoitustapa 1 ei ole riittävä, vaan tarvitaan täydentävät tiedot (ilmoitustapa 2) ansionmenetyskorvausten maksamista varten. Täydentävät tiedot liittyvät lähes poikkeuksetta johonkin pakollisen ilmoittamisvelvollisuuden piiriin kuuluviin tulotietoihin.
Kun täytät tiedot riittävällä tarkkuudella, autat korvauskäsittelyä ja säästyt itse turhilta lisäselvityspyynnöiltä.
Millaisissa tilanteissa voin saada lisäselvityspyyntöjä?
Kun vahinkopäivästä on kulunut 29 päivää, ja vahingoittuneelle aiheutuu sairauslomaa, muuttuu ansionmenetyskorvaus vuosityöansioon perustuvaksi. Vuosityöansion määrittämisessä joudumme pyytämään lisätietoja muun muassa palkankorotuksista, poissaoloista, lomarahaoikeudesta ja lomarahasta. Mahdollisuuksien mukaan hyödynnämme tulorekisteriä tietojen saamisessa.
Voinko toimittaa sairausajan palkkatiedot tai vahinkoa edeltävän neljän viikon ansiot edelleen tapaturmailmoituksen yhteydessä?
Kyllä voit. Tämä nopeuttaa ansionmenetyskorvausten käsittelyä.