Asiakkaiden tunnuksia kalastellaan huijausviesteillä

Rikolliset lähettelevät viestejä OP Ryhmän nimissä. Viestien sisällöt saattavat muuttua nopeasti. Yhteistä näille on se, että niissä vedotaan kiireelliseen ja tärkeään asiaan, jolla houkutellaan kirjautumaan verkkopankkiin viestissä lähetetyn linkin kautta.

OP Ryhmä ei lähetä sellaisia tekstiviestejä tai sähköposteja, joissa pyydetään kirjautumaan linkistä verkkopankkitunnuksilla.

Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa korttitietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole ensin yhteydessä pankin asiakaspalveluun.

Kirjoita aina verkkopankin koko osoite itse osoiteriville tai käytä OP-mobiili tai OP-yritysmobiili-sovellusta pankkiasioiden hoitoon. Älä siirry verkkopankkiin linkkien tai hakukonetulosten kautta. Epäselvissä tilanteissa ole aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme, ennen kuin toimit.

Olenko varmasti OP:n omilla sivuilla?

  • Tarkista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa, kun hoidat pankkiasioita verkkopankissa tai käytä asiointiin OP-mobiili tai OP-yritysmobiili-sovellusta puhelimessa.
  • Pankkitunnuksia väärinkäytöstarkoituksiin keräävät huijaussivustot tekeytyvät aidon verkkopalvelun kirjautumissivuksi, mutta voit tunnistaa sivustot tarkistamalla osoitteen.
  • Jos olet epävarma sivusta tai saamasi yhteydenoton oikeellisuudesta, ole aina ensin yhteydessä omaan pankkiin ennen kuin teet mitään.
  • Lisätietoja sivun oikeellisuuden varmistamisesta löydät Turvallinen asiointi -osiosta.

Tältä näyttää OP verkkopalvelun osoite:


 

Älä koskaan

  • siirry verkkopankkiin saamasi linkin kautta – huomaa myös, että huijarien lähettämät viestit saattavat päätyä puhelimessa aikaisempien pankin viestien viestiketjuun
  • luovuta tunnuksiasi kenellekään – oikea viranomainen tai pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä
  • asenna laitteellesi mitään ohjelmaa, jos asennuksen kehottaa tekemään joku, jonka yhteydenottoa et ole odottanut
  • avaa pankin nimissä lähetettyjä liitteitä ennen varmistusta oman pankin asiakaspalvelusta
  • vahvista maksutapahtumia, joita et tunnista
  • vahvista tapahtumia, joita et ole itse valinnut vahvistettavaksi – voit saada vahvistuspyynnön silloin, kun tunnuksiasi käytetään palvelussa.

Lue kaikki pankilta saamasi vahvistuspyynnöt aina huolella.

Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, toimi seuraavalla tavalla:  

  • Sulje välittömästi verkkopankkitunnukset soittamalla puhelinpalveluun numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat).   
  • Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla OP:n Sulkupalvelun numeroon +358 100 0555 (24 h/vrk).   
  • Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua. 

 

Esimerkkejä huijausviesteistä: