Huijauspuheluita Microsoftin teknisen tuen nimissä

Suomalaisille on viime aikoina soitettu runsaasti huijauspuheluita Microsoftin teknisen tuen nimissä. Soitot saattavat tulla suomalaisesta tai ulkomaisesta numerosta.

Puhelun aikana soittaja yrittää saada puheluun vastanneen henkilön asentamaan erilaisia sovelluksia laitteelle, eli esimerkiksi tietokoneelle, tablettiin tai älypuhelimeen vedoten laitteella olevaan tietoturvaongelmaan. Huijausmuoto on maailmalla yleinen.

Älä koskaan luovuta tunnuksia tai salasanojasi kenellekään

Muistutamme asiakkaitamme, että tällaiset puhelut ovat aina huijausta. Microsoft ei koskaan soita käyttäjille ilman käyttäjän itsensä Microsoftille tekemää tukipyyntöä. Kenellekään yhteyttä ottavalle taholle ei koskaan pidä antaa verkkopankkitunnuksia tai salasanoja, sillä niitä tietoja pyytävät tahot ovat aina huijareita.

Asennettavien sovellusten avulla huijarit pyrkivät saamaan pääsyn henkilön laitteelle sekä saamaan haltuunsa ja käyttämään asiakkaiden verkkopankkitunnuksia tai maksukorttitietoja. Huijarit saattavat myös pyytää puheluun vastannutta henkilöä luovuttamaan tiedot tai kuvan henkilöllisyystodistuksestaan jollakin verukkeella. Saamiaan tietoja huijarit käyttävät siirtääkseen rahaa tileiltä tai tehdäkseen luvattomia veloituksia maksukorteilta.

Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijauspuhelun uhriksi

Mikäli olet saanut tällaisen puhelun ja asentanut soittajan kehotuksesta jonkin sovelluksen laitteellesi, toimi seuraavalla tavalla:

  • Sulje välittömästi verkkopankkitunnukset ja kaikki maksukorttisi soittamalla puhelinpalveluun numeroon OP 0100 0500.
  • Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla OP:n Sulkupalvelun numeroon +358 100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
  • Muista kertoa soittaessasi, että kyse on Microsoftin teknisen tuen nimissä soitetusta huijauspuhelusta, jonka perusteella olet asentanut uusia ohjelmia tai sovelluksia laitteellesi.
  • Tarkista, onko tililläsi tai maksukortillasi veloituksia, joita et tunnista. Ilmoita näistä samalla kun soitat OP:n puhelinpalveluun tai sulkupalveluun.
  • Puhdista laitteesi tai puhdistuta se ammattilaisella ja poista huijauksen yhteydessä asennetut sovellukset.
  • Älä ota uusia verkkopankkitunnuksia käyttöön ennen laitteen puhdistamista.