Koronapandemiaan liittyviä huijauksia liikkeellä

Huijarit muuttavat toimintatapojansa ja keksivät nopeasti uusia tapoja yrittää huijata myös poikkeustilanteessa. Koronapandemia koskettaa meitä kaikkia ja huijarit pyrkivät hyötymään tilanteesta vetoamalla ihmisten tunteisiin, kuten huoleen, auttamisen haluun, empatiaan ja sääliin.

Älä koskaan luovuta tunnuksia tai salasanojasi kenellekään

Muistathan, että pankki, poliisi tai muu viranomainen ei koskaan pyydä asiakkaita luovuttamaan verkkopankkitunnuksia, salasanaa tai maksukortin tietoja – edes poikkeustilanteessa. Epäselvissä tilanteissa ole aina yhteydessä asiakaspalveluumme.

Ole erityisen varovainen esimerkiksi näissä tilanteissa:

  • Viranomaiseksi tai asiantuntijaksi esittäytyvä henkilö pyytää päästä asuntoosi suorittaakseen tarkastuksen tai suojaustoimia koronavirukseen liittyen.
  • Sosiaalisessa mediassa henkilö pyytää lainaamaan tai antamaan rahaa, jotta hän saisi ostettua koronavirukseen lääkkeitä, hoitoon tarvittavia laitteita tai pystyisi matkustamaan turvallisemmalle alueelle. Henkilö ei välttämättä ole se, joka väittää olevansa. 
  • Henkilö lähestyy puhelimitse ja tarjoaa mahdollisuutta ottaa lainaa tai sijoittaa varoja. Verkossa mainostettaviin tai sosiaalisen median tuttavien esittämiin lainoihin ja sijoituksiin on syytä suhtautua varovasti. Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä ole totta.
  • Sähköpostiviestissä on linkki tai liite, jonka kerrotaan sisältävän tietoa koronasta. Linkin tai liitteen avaaminen saattaa asentaa laitteellesi ohjelman, jonka kautta huijarit saavat pääsyn laitteellesi ja pääsevät käsiksi verkkopankkitunnukseesi tai maksukorttisi tietoihin.
  • Saat puhelun teknisen tuen nimissä. Mikäli soittaja pyytää sinua asentamaan laitteellesi jonkin ohjelman, varmista ennen ohjelman asentamista aina työnantajaltasi tai palveluntarjoajaltasi, onko puhelu varmasti aiheellinen. Muuten saatat antaa huijareille pääsyn laitteellesi ja mahdollisuuden käyttää sitä etänä sekä saada tietoon verkkopankkitunnuksesi tai maksukorttisi tiedot.  

Huomioithan, että huijaus ei aina etene kuten yllä olevissa esimerkeissä. Olethan varovainen aina, kun tuntematon henkilö on sinuun yhteydessä ja pyytää maksamaan tai lainaamaan rahaa, luovutat yhteystietojasi tai olet tilaamassa tuotteita tai palveluita toimijalta, jonka kanssa et ole ennen asioinut. 

Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi

Jos epäilet tunnustesi tai maksukorttisi tietojen joutuneen vääriin käsiin, toimi seuraavalla tavalla:

  • Sulje välittömästi verkkopankkitunnukset ja korttisi soittamalla puhelinpalveluun numeroon OP 0100 0500.
  • Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi ja maksukorttisi soittamalla OP:n Sulkupalvelun numeroon +358 100 0555 (24 h/vrk).
  • Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.