Varoitus: huijauspuheluita liikkeellä nyt

Rikolliset havittelevat sinun ja muiden asiakkaiden verkkopalvelutunnuksia. Jos saat pankin nimissä puhelun, jossa sinulta kysytään verkkopalvelutunnuksia, avainlukulistan tai pankkikorttisi tietoja, kyseessä on huijaus. Älä anna mitään tietoja huijareille.

Verkkorikolliset soittavat huijauspuheluita nimissämme. Puhelut voivat saapua asiakkaan omalla äidinkielellä. Olemme saaneet ilmoituksia, että puheluita on saapunut muun muassa venäjäksi asiakkaille, jotka osaavat venäjää. Puheluissa on voitu puhua asiakkaalle tarjottavasta lainasta tai kertoa uudesta sijoituspalvelusta, ja kysyä tämän varjolla asiakkaan verkkopalvelutunnuksia, avainlukulistan lukupareja tai pankkikortin tietoja. Jos saat tällaisen puhelun, kyseessä on huijaus.

Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje verkkopankkitunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa

  1. Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville. 
  2. Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
  3. Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
  4. Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta. 
  5. Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta. 
  6. Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään. 
  7. Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää, ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.