Varoitus: uusia huijausviestejä liikkeellä

Rikolliset havittelevat sinun ja muiden asiakkaiden verkkopalvelutunnuksia. Jos saat viestin, jossa ohjataan verkkopankkiin linkin kautta, se on huijaus. Älä klikkaa linkkiä tai tee mitään, mitä sinulta tällaisessa viestissä pyydetään. Kalasteluviestit saattavat olla samassa viestijonossa OP:n omien viestien kanssa.

Verkkorikolliset lähettävät jälleen OP:n nimissä tekstiviestejä, joissa kerrotaan, että asiakkaan tili on jäädytetty epätavallisen toiminnan vuoksi. Uusina huijaussisältöinä viesteissä saatetaan myös kertoa, että asiakasta on yritetty tavoittaa, tai että asiakkaan tulee päivittää asiakastietonsa. 

Huijausviesteissä asiakasta pyydetään siirtymään linkin kautta op.fi-palvelua muistuttavalle sivulle, jolla kalastellaan pankkitunnuksia ja korttitietoja. 

Asiakkaamme ovat myös saaneet OP:n nimissä soitettuja huijauspuheluita. Puhelussa rikollinen kyselee tunnuksia ja maksukortin tietoja vedoten esimerkiksi väärinkäytöksen estämiseen. Älä tee mitään, mitä sinulta tällaisessa puhelussa pyydetään, vaan sulje puhelu ja ilmoita asiasta pankkiin.  

Tällä hetkellä leviää etenkin viestejä, joissa  

  • kerrotaan epätavallisesta toiminnasta
  • kerrotaan soittoyrityksestä
  • pyydetään tarkistamaan online-käyttö ja palauttamaan käyttöoikeus
  • kehotetaan päivittämään henkilöllisyys  
  • pyydetään päivittämään asiakastiedot tai tarkistamaan maksu viestissä olevan linkin välityksellä
  • on mukana kalastelulinkki, joka muistuttaa OP:n omaa verkkosivuosoitetta, mutta eroaa siitä kirjoitusasultaan. 

Vaarantuneilla tunnuksilla rikolliset pyrkivät tekemään petollisia maksuja ja ottamaan käyttöön uhrin mobiiliavaimen.  

Huijausviestit voivat näyttää tältä:  


Huomaathan, että kalasteluviestit saattavat näkyä samassa viestiketjussa OP:n aitojen tekstiviestien kanssa.

Jos saat tällaisen viestin, älä klikkaa siinä olevaa linkkiä. Verkkorikolliset muuttavat huijausviestien sisältöä usein, joten myös muunlaisia huijausviestejä voi olla liikkeellä.  

Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje verkkopankkitunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.  

Näin viestimme eroavat huijauksista  

Emme koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä sinun pidä klikata niissä olevia linkkejä.  

Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalveluun.  

Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa  

  1. Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.  
  2. Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.  
  3. Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.  
  4. Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta.  
  5. Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta.  
  6. Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.  
  7. Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää tai verkkopankin kirjautumissivu toimii poikkeavasti (esim. mobiiliavaimella kirjautuminen ei toimi) ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.