OP Etelä-Pohjanmaa piti huolta asiakkaistaan muutosten keskellä

OP Etelä-Pohjanmaa oli vahvasti mukana asiakkaiden elämän eri käänteissä koronavuoden aikana.  Koronarajoitusten aikana asiakkaat ovat hoitaneet yhä useammin pankkitapaamiset turvallisesti lähikontaktia välttäen joko puhelimessa tai verkkotapaamisessa. Etäkanavissa käydään jo yli 80 % pankin neuvotteluista.

-Asiakkaamme ja henkilöstömme sopeutuivat hämmästyttävän nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen. Koronavuosi osoitti, että erityisesti nopeasti muuttuvassa tilanteessa asiakkaiden mukana eläminen luo positiivisen mielikuvan pankista. Asiakastyytyväisyytemme mitattiin viime vuonna kaikkien aikojen korkeimmaksi, kertoo toimitusjohtaja Olli Tarkkanen.

Pankin tulos oli 8,6 M€. Tulosta heikensivät lainojen automaattiset alaskirjaukset, jotka johtuivat sääntelyn kiristymisestä ja lainojen maksuohjelmamuutoksista. -Osuuskunnankin on oltava kannattava, mutta sen ei tarvitse pyrkiä maksimoimaan yksittäisen vuoden tulosta. Tärkeintä on toteuttaa perustehtävää ja luoda elämisen eväitä maakuntaan myös poikkeusaikana, tiivistää Tarkkanen.

Myös sijoitusmarkkinoiden kautta tarkasteltuna vuosi 2020 jäi historiaan koronakriisin leimaamana. Keväällä kurssitasot putosivat voimakkaasti yhteiskuntien sulkeutuessa, mutta markkinoiden toipuminen käynnistyi selvästi odotuksia nopeammin ja voimakkaampana. -Asiakkaamme noudattivat erimerkillisesti sijoitussuunnitelmiaan ja vuoden päättyessä tämä näkyy asiakasvarojen kasvuna. Rahasto- ja vakuutussijoitukset kasvoivat vuoden 2020 aikana noin 32 miljoonaa euroa, kertoo sijoitusjohtaja Jussi Lehtimäki.

-Maakunnallisena pankkina olemme sitoutuneet maakunnan yritysten ja maatilojen menestyksen tukemiseen. Keväällä tämä perustehtävämme oli korostuneesti esillä, kun tuimme lyhennysvapaiden ja käyttöpääomarahoituksen avulla asiakkaidemme maksuvalmiutta talouden äkillisessä pysähdyksessä, yritysasiakasliiketoiminnasta vastaava pankinjohtaja Lauri Lindholm kertoo.

Lyhennysvapaiden ja käyttöpääomarahoituksen määrät normalisoituivat edellisten vuosien tasolle jo loppukesän aikana. Etelä-Pohjanmaan yrityssektori onkin lukujen valossa säästynyt kaikkein kovimmilta koronan mukanaan tuomilta suhdannevaikutuksilta. -Muun muassa yritysasiakkaidemme maksuliikkeen kokonaisvolyymit olivat nousujohteisia koko syksyn ajan, joka kertoo tilanteen nopeasta normalisoitumisesta monella toimialalla. Myös uuden yritys- ja maatilarahoituksen sekä asuntoyhtiörahoituksen kokonaismäärät olivat lopulta melko lähellä aiempaa vuotta, Lindholm jatkaa.

Uusien asuntolainojen kysyntä oli viime vuonna vilkasta ja erityisesti kesällä kysyntä oli jopa edellisvuoden vastaavaa aikaa vilkkaampaa. Keväällä koronan yllättäessä henkilöasiakkaat hakivat aktiivisesti asuntolainoihinsa lyhennysvapaata. Epävarmassa taloustilanteessa asiakkaat kiinnostuivat entistä enemmän myös oman taloutensa turvaamisesta, kuten korkosuojauksesta ja takaisinmaksuturvasta. -Asiakkaat halusivat myös varmistaa riittävän taloudellisen puskurin ja säännöllisen säästämisen sopimuksia tehtiinkin peräti 49 % enemmän kuin edellisvuonna. Asiakas voi tehdä uuden Sijoituskumppani-palvelun avulla rahastosäästäsopimuksen itse OP-mobiilissa, mikä lisäsi innostusta säästämiseen entisestään, kertoo henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaava pankinjohtaja Anne Hakola

Pohjola Vakuutus korvasi vahinkoja Etelä-Pohjanmaan Osuuspankin alueella 16,9 miljoonaa euroa vuonna 2020. Korvaukset jakautuvat 46 % henkilöasiakkaille ja 54 % yritysasiakkaille. Pohjola Vakuutuksen vahinkokehityksessä näkyivät erityisesti koronaviruspandemian vaikutukset ja sääilmiöt, kuten leuto talvi. Liikennevahinkoja korvattiin Etelä-Pohjanmaan Osuuspankin alueella 5,2 miljoonaa euroa. -Koronaviruspandemia lisäsi kiinnostusta erityisesti henkivakuutuksiin. Etelä-Pohjanmaan Osuuspankin alueella henkivakuutusten myynti kasvoi yhteensä 17 %, kertoo Pohjola Vakuutuksen myyntijohtaja Michael Isaksson.

Toimitusjohtaja Olli Tarkkanen, puh. 010 254 7201

Pohjola Vakuutuksen liiketoiminnasta lisätietoja antaa myyntijohtaja Michael Isaksson, puh 040 171 6275