OP Keski-Suomi aloittaa muutosneuvottelut – neuvottelun kohteena Jyväskylän ulkopuoliset kassapalvelut

OP Keski-Suomen hallitus on 1.9. päättänyt aloittaa muutosneuvottelut henkilöstön edustajien kanssa. Muutosneuvotteluissa tarkastellaan Jyväskylän ulkopuolisten kassapalvelupisteiden tilannetta. Neuvottelut kestävät vähintään kuusi viikkoa, käytännössä lokakuun loppuun saakka. Suunnitelmissa ei ole henkilöstövähennyksiä.

OP Keski-Suomella on tällä hetkellä yhdeksän Jyväskylän ulkopuolista kassapalvelupalvelupistettä (Hankasalmi, Joutsa, Luhanka, Karstula, Laukaa, Pihtipudas, Saarijärvi, Viitasaari, Äänekoski). Muutosneuvottelujen kohteena on noin 15 näissä palvelupisteissä työskentelevää henkilöä. Suunnitelmiin ei sisälly henkilöstön vähentämistä, mutta joidenkin henkilöiden osalta työsuhteessa voi tapahtua olennainen muutos. Suunnitelmat voivat johtaa joidenkin kassapalvelupisteiden lakkauttamiseen. 

Palvelupisteissä ei ole työskennellyt vakituista henkilökuntaa viimeisen kolmen vuoden aikana, vaan sama henkilöstö on kiertänyt useammassa palvelupisteessä. Kassapalvelut ovat olleet tarjolla yhtenä päivänä viikossa, paitsi Pihtiputaalla kolmena aamupäivänä.

OP Keski-Suomella on tällä hetkellä noin 126 000 asiakasta. Keskimäärin kassapalveluita viikkotasolla käyttää alle 600 asiakasta koko pankissa, eli vajaa 0,5 prosenttia koko pankin asiakasmäärästä. Toiminto kuitenkin sitoo tällä hetkellä lähes 15 prosenttia pankin henkilöstöstä.

Asiakaskäyttäytymisen muutos

Viimeisten vuosien aikana kassapalveluiden käyttö on vähentynyt noin 20 prosentin vuosivauhtia. Suomen pankin tutkimusten mukaan korona-aika vahvisti merkittävästi pankkikorttien asemaa ostosten maksuvälineenä.  Tällä hetkellä OP Keski-Suomen täysi-ikäisistä tiliasiakkaista 91 prosentilla on maksukortti. OP-Mobiilia ja op.fi -verkkopalvelua käytetään yhä enemmän muuhun pankkiasiointiin. Käteistä rahaa on pankin kassapalvelupisteiden lisäksi mahdollista nostaa maksukortilla automaateista, K-kauppojen ja Tokmannien kassoilta sekä R-kioskeista sekä Neste-asemilta. Maksamisen ja käteisen rahan turvaavat peruspalvelut ovat maakunnassa ja maakunnan ulkopuolella asuvien asiakkaiden saatavilla kattavasti.

Vuodesta 2019 lähtien OP Keski-Suomessa henkilö- ja yritysrahoituksen, sekä säästämisen ja sijoittamisen palvelut, sekä näihin liittyvät neuvontapalvelut on hoidettu kaikkien asiakkaiden osalta lähtökohtaisesti etätapaamisin, heidän asuinpaikastaan riippumatta. Ihmiset ja asiakkaamme muuttavat nykyisin eri syistä aikaisempaa enemmän. Palvelumme eivät voi olla enää seiniin sidottuja. 23 prosenttia asiakkaistamme asuu Keski-Suomen ulkopuolella joko väliaikaisesti tai pysyvästi. Henkilökohtaisessa neuvontapalvelussa pääsääntöiseksi tavaksi ovat muodostuneet etätapaamiset ja -neuvottelut. Kaikista kohtaamisista yli 80 prosenttia on etätapaamisia. 

Tukea ajasta ja paikasta riippumattomien palveluiden käyttöön

Opastamme ja kannustamme asiakkaitamme aktiivisesti OP Ryhmän peruspalveluiden käyttäjiksi (maksuliiketili, kortti, OP-Mobiili/verkkopalvelu). Lisäksi jatkamme uusiin maksupalvelu- ja tiliviestisopimuksiin yli 70-vuotiaille ilmaisen maksupalvelun sekä OP-Tiliviestipalvelun tarjoamista. Näiden avulla tilitietojen seuraaminen ja laskujen maksaminen onnistuu ilman älylaitteita, ilman kustannuksia aiheuttavaa liikkumista, sekä ilman sitoutumista toimipisteen aukioloaikoihin.

Varautuminen kustannusten nousuun ja taloudellisen tilanteen heikkenemiseen, sekä tarve henkilöstön työpanoksen kohdentamiselle

Taloudellinen toimintaympäristö on kuluneen kevään ja kesän aikana heikentynyt merkittävästi. Kustannusinflaatio nostaa myös pankkien nykyistä kulutaakkaa ja mahdollinen taantuma heikentää taloudellista aktiviteettia. Meillä on pakottava tarve toimintojemme tarkasteluun hyvän taloudellisen toimintakykymme ylläpitämiseksi ja vahvan maakunnallisen rahoituskykymme varmistamiseksi. Useiden toimipisteidemme vuokrasopimukset ovat päättymässä ensi vuoden aikana. Pankkitoiminta on tarvittavien tilojen suhteen muuttunut olennaisesti 5 vuoden aikana.

– Meidän on arvioitava kustannusinflaation aiheuttamaa kulutaakan kasvua sekä nykyisen henkilöstömme työpanoksen kohdentamista ja kuormitustekijöitä. Esimerkiksi voimakkaasti lisääntyneen sääntelyn ja muun asiantuntijatyön tarpeen vuoksi henkilöstömme työpanoksen kohdentaminen uudelleen on välttämätöntä. Tällä nykymallilla emme valitettavasti voi tulevaisuudessa enää jatkaa, toteaa toimitusjohtaja Pasi Sorri.

– Tulevien muutosneuvotteluiden kynnyksellä pankin henkilöstö on luottavaisin mielin ja odottavissa tunnelmissa, kommentoi pääluottamusmies Annamari Österberg.

– Toivon, että annamme tällä hetkellä toimipisteissä työskenteleville henkilöillemme työrauhan. Tiedotamme asiasta seuraavan kerran henkilöstön kanssa käytävien neuvotteluiden päätyttyä lokakuun loppuun mennessä, toteaa hallituksen puheenjohtaja Anssi Kuoppala.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Pasi Sorri ti 6.9. ja ke 7.9. joko sähköpostilla pasi.sorri(a)op.fi tai puhelimitse 050 577 9834.