OP Pohjois-Karjalan pankkitoiminnan kokonaisvolyymi pian 3 miljardia

OP Pohjois-Karjalan pankkiliiketoiminnan positiivinen kehitys jatkui kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Pitkälti asiakasvaroista ja rahoitustoiminnasta koostuva kokonaisvolyymi oli kesäkuun lopussa 2,990 miljardia euroa. Kasvua vuoden takaiseen lukuun on tullut 6,6 prosenttia. Voimakkainta nousua on nähty rahoitustoiminnassa, joka kasvoi 8,9 prosenttia päätyen 1,318 miljardiin euroon.

Kesäkuun lopussa pankin 80.000 asiakkaasta miltei 43.800 oli omistaja-asiakkaita. Omistaja-asiakkaiden määrä on noussut 5,4 prosenttia. OP Pohjois-Karjala maksoi tammi-kesäkuun tuloksesta OP-bonuksia noin 1,9 miljoonaa euroa.

Yrityskenttä monipuolistuu

Pankit ovat näköalapaikalla maakunnan yritysmaailmaan. On havaittavissa, että sivutoiminen yrittäjyys lisääntyy myös Pohjois-Karjalassa. Moni OP Pohjois-Karjalan asiakas on luonut harrastuksestaan tai intohimostaan yritystoimintaa. Tällöin halutaan usein keskittyä ydinosaamiseen ja hyödyntää palveluja, jotka auttavat paperitöissä ja maksuliikenteessä.

-          Myös OP:lla on omat palvelukokonaisuutensa kevytyrittäjyyteen ja kassajärjestelmiin. Matala kynnys yrittämiseen saattaa meidänkin seudullamme johtaa menestystarinoihin, yritysasiakas liiketoiminnasta vastaava pankinjohtaja Heljä Pulkki toteaa.

Asiakas valitse kanavan – pankki takaa toimivuuden

Pankkialan sääntely ja muutokset puhututtavat myös osuuspankkien asiakkaita. OP Pohjois-Karjalassa on järjestetty alkuvuodesta kymmeniä tilaisuuksia, joissa on kerrottu asiakkaille syyskuussa voimaan tulevan maksupalveludirektiivin vaikutuksista ja pankkiasioinnin turvallisuudesta sekä opastettu halukkaille sähköisten asiointikanavien käyttöä.

-          Älylaitteiden osuus asiointikanaviemme käytössä lisääntyy jatkuvasti. Asiakkaistamme jo yli 20.000 on ladannut OP-Mobiili-sovelluksen. Monikanavaisuus on silti toiminnassamme asiakkaiden syvästi arvostama asia. Laaja konttoriverkosto ja lukuisat tapahtumat toimialueellamme tuovat pankin lähelle asiakkaiden arkea, vaikka suuri osa hoitaa perusasioinnin puhelimen- ja verkon välityksellä. Lisääntyvän etäasioinnin vuoksi kiinnitämme tällä hetkellä erityistä huomiota tavoitettavuutemme kehittämiseen. Asiakaskokemuksen onnistumisia ja kehityskohteita seurataan ja mitataan aktiivisesti, OP Pohjois-Karjalan toimitusjohtaja Jaana Reimasto-Heiskanen sanoo.

Hyvän asiakaskokemuksen lisäksi vakavaraisuus on OP Pohjois-Karjalalle merkittävä tavoite. Pankin vakavaraisuutta mittaava CET 1- vakavaraisuus oli edelleen vahva 37,4 prosenttia. Suhdeluku laski valtakunnallisesta asuntoluottojen riskipainotuksen muutoksesta johtuen, joten se ei ole suoraan vertailukelpoinen vuoden takaiseen vakavaraisuuteen.

 

TUNNUSLUKUJA:

OP Pohjois-Karjalan tulos tammi–kesäkuu 2019,
suluissa muutos vuoden 2018 tammi–kesäkuuhun

Liikevoitto 10,643 miljoonaa euroa (+18,7 %)

Maksetut bonukset 1,9 miljoonaa euroa (+3,4 %)

Omistaja-asiakkaiden määrä 43.780 (+5,4%)

Rahoitustoiminta 1,318 miljardia euroa (+8,9 %)

Asiakasvarat 1,657 miljardia euroa (+4,8%)

Omat varat 234 miljoonaa euroa (+0,16 %)

Pankkitoiminnan kokonaisvolyymi 2,990 miljardia euroa (+6,6 %)

Vakavaraisuus 37,4 % (-8,9 %)

 

Lisätietoja:
Jaana Reimasto-Heiskanen
toimitusjohtaja
puh. 0400 891 210
jaana.reimasto-heiskanen@op.fi