Sastamalan, Satakunnan ja Satapirkan Osuuspankkien hallitukset ovat käynnistäneet selvityksen pankkien yhdistämiseksi

OP Sastamala, OP Satakunta ja OP Satapirkka suunnittelevat yhdistymistä. Yhdistymisellä vahvistettaisiin pankkien kykyä tarjota asiakkailleen kilpailukykyiset ja monipuoliset palvelut nopeasti muuttuvassa ja digitalisoituvassa toimintaympäristössä.

– Tavoitteena on selvittää tänä keväänä, voisimmeko yhdistää pankkiemme voimat laadukkaiden pankkipalveluiden saatavuuden turvaamiseksi kaikille asiakkaillemme, kertoo OP Sastamalan hallituksen puheenjohtaja Lassi Uotila.

Kaikki kolme pankkia ovat vakavaraisia, mutta asiakaskäyttäytymisen ja asiakastarpeiden muutos sekä alan uudenlainen kilpailu vaativat palvelukyvyltä ja tehokkuudelta jatkuvasti enemmän. Lisäksi pankkeihin kohdistuva sääntely kiristyy ja aiheuttaa pankeille lisätöitä ja uusia kustannuksia.

– Pankkiemme toimialueet ovat hyvin samankaltaisia. Voimien yhdistäminen antaisi meille hyvät lähtökohdat ylläpitää ja vahvistaa elinvoimaisuutta toimialueella ja vastata asiakkaiden toiveisiin myös jatkossa. Pääomiltaan vahva pankki pystyy vastaamaan paremmin yritysten, maatalouden ja henkilöasiakkaiden rahoitustarpeisiin. Yhdistymisen avulla voisimme paremmin vaikuttaa alueella toimivien yritysten menestykseen ja asukkaiden hyvinvointiin, kertoo OP Satakunnan hallituksen puheenjohtaja Reijo Nummikari.

– Yhdistymishankkeen lähtökohtana on, että asiakassuhteet jatkuvat entisellään, esimerkiksi tilinumerot, verkkopalvelutunnukset ja maksukortit säilyvät samoina eikä asiakkaiden tarvitse tehdä mitään pankkien yhdistymisen vuoksi. Lähtökohtana on myös, että koko nykyinen henkilöstö jatkaa uuden pankin palveluksessa, eli tutut pankkilaiset palvelevat asiakkaitamme jatkossakin. Yhdistymisen myötä asiantuntemus pankissa lisääntyisi ja myös etäasiakkaita voitaisiin palvella nykyistä aktiivisemmin, kertoo OP Satapirkan hallituksen puheenjohtaja Jouni Nieminen.

– Yhdistymishankkeen yksi keskeinen syy on pankkeihin kohdistuvan sääntelyn voimakas lisääntyminen. Pakollinen byrokratia vie väistämättä suuren osan pankin johdon ja hallinnon ajasta. Hallinnollisten tehtävien keskittämisellä saisimme enemmän aikaa asiakaspalveluun ja sen laatuun voitaisiin panostaa entistä enemmän, Nieminen jatkaa.

Selvityksen valmistuttua kunkin pankin hallitus päättää erikseen yhdistymisesityksestä ja lopullisen päätöksen tekee kunkin pankin edustajiston kokous ensi syksynä.