Näin pankkiasiat kannattaa hoitaa, jotta yleisinä maksupäivinä ei joudu menemään pankin palvelupisteeseen

Eläkkeiden ja Kelan tukien maksupäivinä pankkien palvelupisteissä käy huomattavasti enemmän ihmisiä, osuuspankkien palvelupisteissä jopa 35 000 asiakasta päivässä.

Palvelupisteissä asiointi on erityisen vilkasta juuri suurissa kaupungeissa, kun muun muassa riskiryhmään kuuluvat eläkeläiset käyvät maksamassa laskuja. Koronaepidemian aikana tämä on vakava riski viruksen leviämiselle.

Miten pankkiasiat kannattaa hoitaa, jotta palvelupisteelle ei tarvitse tulla jonottamaan ja voi siten välttää tartuntariskiä?

On erityisen tärkeää, että kaikki asiakkaat, jotka pystyvät käyttämään itsepalvelukanavia, kuten verkkopankkia ja maksukortteja, käyttävät näitä palveluita palvelupisteessä asioinnin sijaan.

Niiden osalta, joille tämä ei ole mahdollista suosittelemme seuraavia toimintaohjeita:

  • Laskut voi maksaa suoramaksulla tai maksukuorilla. Suoramaksulla laskut maksetaan automaattisesti eräpäivänä ilman verkkoasiointia. Laskut voi myös toimittaa maksukuoressa postin kuljetettavaksi, jolloin pankki hoitaa maksun asiakkaan puolesta.
  • Jos palvelupisteessä on pakko käydä, kannattaa käynti ajoittaa eläkkeiden ja Kelan tukien maksupäivien ulkopuolelle. Eläkkeet ja tuet maksetaan pääsääntöisesti kuukauden ensimmäisestä päivästä lähtien viikon ajan.
  • Käteistä saa nostettua laajasti muualtakin kuin pankin kassalta, OP:n kortilla käteisautomaattien lisäksi K-ryhmän ruokakauppojen, Tokmannien, R-kioskien ja Neste-palveluasemien kassoilta.

Olemme avanneet erityistukea tarvitseville ja heidän läheisilleen oman puhelinlinjan p. 010 252 9627, jossa autamme ja opastamme arkisin klo 9-16.

Olemme myös rauhoittaneet kassapalveluasioinnin ensimmäisen aukiolotunnin riskiryhmään kuuluville (Kauppatorin palvelupiste klo 9-10 ja muut kassapalveluja tarjoavat palvelupisteemme klo 10-11).

Ajankohtaista uutisointia korona-epidemian vaikutuksista pankki- ja vakuutusasiointiin voi seurata op.fi:n etusivulta.