Yrityksen vakuutukset ja laskutus_kuva

Yrityksen vakuutuslaskut

Tältä sivulta löydät vastauksemme yrityksen vakuutuslaskuja koskeviin kysytyimpiin kysymyksiin. Yritysvakuutusten laskutusasioita voit hoitaa myös vakuutusten verkkopalvelussa.

Miten voin ottaa yritysvakuutusten verkkopalvelun käyttöön?

Saat op.fi-palvelun käyttöön yrityksesi vakuutusasioiden hoitamista varten, kun olet tehnyt verkkopalvelusopimuksen. Se on helppo tehdä verkossa. Huomioi, että verkkopalvelusopimuksen allekirjoittajalla tulee olla oikeus allekirjoittaa yrityksen sopimuksia.

Miten saan päivitettyä yrityksen osoitteen?

Posti- ja käyntiosoitteenmuutoksen voit ilmoittaa helpoiten kirjautumalla op.fi-palveluun.

Valitettavasti yrityksen muuttunut posti- tai käyntiosoite ei päivity meille YTJ:ltä tai Postista. Yritysasiakkaan on itse ilmoitettava muuttuneet tiedot meille.

Olemme saaneet virheellisesti jaettua postia osoitteeseemme. Miten toimimme?

Jos postia ei ole osoitettu sinulle tai yrityksellesi, voit kirjata kuoreen tiedon "jaettu väärään osoitteeseen" ja palauttaa sen lähimpään postilaatikkoon. Postia ei saa avata.

Posti jakaa avaamattoman kirjeen oikeaan osoitteeseen tai palauttaa lähettäjälle uuden osoitteen selvittämiseksi.

Miten tilaan yrityksen vakuutuksista verkkolaskut?

Ilmoita yrityksesi verkkolaskutustiedot sähköpostilla osoitteeseen verkkolasku(a)pohjola.fi.

Tieto verkkolaskutuksesta päivittyy yrityksesi asiakastietoihin automaattisesti noin viikon kuluessa ilmoituksesta, joten viimeisin lasku voi tulla vielä paperisena. Tämän jälkeen laskut tulevat verkkolaskuna.

Miltä lasku voi näyttää?

Olen laskuttamassa Pohjola Vakuutusta. Minne lähetän laskun?

Mistä saan laskun kopion kadonneen tilalle?

Kirjaudu op.fi-palveluun ja tulosta laskun kopio kyseisen vakuutuksen tiedoista tai lähetä meille viesti Asiakaspalvelu-osiossa. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme p. 0303 0303.

Miten saan lisää maksuaikaa yrityksen vakuutuslaskulle?

Kirjaudu op.fi-palveluun ja lähetä viesti Asiakaspalvelu-osiossa ennen laskun eräpäivää. Kerro viestissäsi vakuutuksen sopimustunnus, laskun summa ja alkuperäinen eräpäivä sekä toivomasi maksupäivä. Olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Mitä tapahtuu, jos yritykseni ei pysty maksamaan vakuutusmaksua?

Lähetämme maksamattomasta laskusta maksumuistutuksen 14 vuorokautta eräpäivän jälkeen.

Vapaaehtoisista vakuutuksista lähetämme irtisanomisilmoituksen, jos maksumuistutusta ei ole maksettu ajallaan. Siinä kerrotaan viimeinen takaraja laskun maksamiselle, jonka jälkeen maksamaton vakuutus päättyy. Vakuutuksen päättämisen jälkeen lähetämme loppulaskun vakuutuksen voimassaoloajalta.

Lakisääteiset vakuutukset (työtapaturma- ja ammattitautivakuutus ja liikennevakuutus) eivät pääty maksamattomina, vaan ne siirtyvät ulosottoon.

Miksi laskulla on viivästyskorkoa ja muistutuskuluja?

Jos olet maksanut yrityksesi edellisen vakuutuslaskun eräpäivän jälkeen, veloitetaan seuraavalla laskulla viivästyskorko eräpäivän ja maksupäivän väliseltä ajalta.

Myös maksumuistutuksista kertyy kuluja. Jos näitä ei ole maksettu laskun yhteydessä, siirtyvät ne seuraavalle laskulle. Laskulla on tieto mistä aiemmasta laskusta kulut ovat kertyneet.

Mitä teen, kun lasku on siirretty perintätoimistolle tai ulosottoon?

Jos vakuutuslasku on siirretty aiheellisesti eteenpäin, eikä maksua ole suoritettu meille määräajassa, voit sopia laskun maksusta perintätoimiston tai ulosoton kanssa.

Voinko maksaa vakuutusmaksut monessa erässä?

Voit maksaa yrityksesi vakuutusmaksut yhdessä erässä tai jakaa sen 2, 3, 4, 6 tai 12 laskuerään. Jos haluat maksaa vakuutusmaksut 12 erässä, on yritykselläsi oltava verkkolaskusopimus.

Jos haluat muuttaa erien määrää, kirjaudu op.fi-palveluun ja lähetä Asiakaspalvelu-osiossa viesti ennen seuraavan laskun eräpäivää. Kerro viestissä vakuutussopimuksen numero sekä haluttujen maksuerien määrä.

Voinko maksaa yritykseni vakuutusmaksut OP-bonuksillani?

OP-bonuksia kertyy henkilöasiakkaille, joten niillä ei voi maksaa yrityksen vakuutusmaksuja.

OP-bonukset ovat OP Ryhmän Osuuspankkien omistaja-asiakkaiden etu. Niitä kertyy bonuksiin oikeuttavista pankki-, varallisuudenhoito- ja/tai vakuutusasioinneista.

Onko vakuutus voimassa, jos olen maksanut päättyneen vakuutuksen loppulaskun?

Vakuutus ei tule automaattisesti takaisin voimaan loppulaskun maksulla.

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme p. 0303 0303 tai yhteyshenkilöösi Pohjola Vakuutuksessa varmistaaksesi vakuutusturvan voimassaolon.

Maksanko aiemmin tulleen laskun, vaikka irtisanoin yrityksen vakuutuksen?

Jos irtisanoit vakuutuksen, lähetämme korvaavan laskun uusilla tiedoilla, eikä aiemmin tullutta laskua tarvitse maksaa.

Huomioithan, että et voi irtisanoa vakuutusta puhelimitse. Tarvitsemme aina kirjallisen irtisanomisilmoituksen joko op.fi:n kautta lähetetyllä viestillä tai paperipostilla.

Minkä laskun maksan, jos saan monta samanlaista yhdestä vakuutuksesta?

Jos vakuutussopimuksessa tapahtuu muutoksia, lähetämme vakuutuksista korjatun vakuutuslaskun.

Vakuutussopimuksia koskevia muutoksia ovat esimerkiksi olemassa olevan vakuutusturvan muokkaaminen, uuden vakuutuksen lisääminen sekä vakuutuslaskun erien määrän muuttuminen.

Korjatulla laskulla kerrotaan, että se korvaa saman laskutuskauden aiemman laskun. Maksa viimeisin lasku, missä on tämä tieto.

Huomaathan, että yrityksesi voi saada muutoksen takia useita laskuja samalla tai lähekkäisillä eräpäivillä. Tämä johtuu siitä, että korjatulle laskulle muodostuu uusi eräpäivä, jolloin myös seuraavan laskutuskauden lasku voi tulla samalla maksuun.

Täytyykö liikennevakuutuksen 14 euron lasku maksaa, vaikka irtisanoin vakuutuksen heti sen ottamisen jälkeen?

Liikennevakuutuksen minimimaksu on 14 euroa. Tämä vakuutusmaksu kattaa esimerkiksi vakuutusmaksun verot, ja se peritään vakuutuksen voimassaoloajalta joka tapauksessa.

Eikö myydyn ajoneuvon vakuutus ole päättynyt, kun siitä tuli edelleen lasku?

Todennäköisesti omistajanvaihdos ei ole päivittynyt meille Traficomilta ja lasku on sen vuoksi lähtenyt. Ilmoita meille koska olet myynyt ajoneuvon. Tarkistamme tiedot Traficomilta ja päätämme vakuutuksen sen mukaisesti, jos kyseessä on rekisterissä oleva ajoneuvo. Kirjaudu op.fi-palveluun ja lähetä Asiakaspalvelu-osiossa viesti tai soita asiakaspalveluumme p. 0303 0303.

Jos kyse on rekisteröimättömästä ajoneuvosta tai työkoneesta, lähetä kirjallinen irtisanomispyyntö lähettämällä viesti op.fi-palvelussa tai postilla.

Pitääkö maksumuistutuskin maksaa, vaikka alkuperäinen lasku on maksettu?

Maksun kirjautuminen kestää muutaman pankkipäivän, minkä vuoksi maksumuistutus on ehtinyt lähteä ennen maksun saapumista tilillemme.

Tarkista, että maksussa on oikea viitenumero ja tilinumero.

Jos olet maksanut alkuperäisen laskun oikeilla tiedoilla ennen muistutuksen lähettämistä, on muistutus aiheeton.

Jos maksussa on väärä viitenumero, se ei löydä oikeaa vakuutusta ja tällöin lähtee maksumuistutus avoimesta laskusta. Jos olet maksanut laskun väärällä viitteellä, eikä raha ole palautunut yrityksesi tilille muutaman päivän kuluessa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme p. 0303 0303. Ota esille maksutiedot ennen kuin soitat, niin selvitämme maksun tilanteen.

Lasku on virheellinen, siinä on väärä vakuutus tai muuta reklamoitavaa. Miten toimin?

Ole aina meihin yhteydessä, jos huomaat vakuutustiedoissa tai laskuissa vääriä tietoja.

Kirjaudu op.fi-palveluun ja lähetä Asiakaspalvelu-osiossa viesti. Kerro viestissä mitä vakuutusta asia koskee ja mikä tieto on väärin. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme p. 0303 0303.

Saanko hyvityslaskun, kun vakuutukseen on tehty muutoksia?

Pääsääntöisesti emme lähetä hyvityslaskuja. Yrityksesi saa muutoslaskun tai uuden laskun, joka korvaa aikaisemman laskun. Laskulla on tieto, jos se korvaa jonkin aiemman laskun.

Miten saan saapuvan rahan suoraan tilille, jos yritykselleni on tullut maksuosoitus?

Lähetämme saapuvasta rahalähetyksestä maksuosoituksen yritystäsi lähimmälle Osuuspankin konttorille silloin, kun meillä ei ole yrityksesi tilinumeroa.

Voit ilmoittaa meille yrityksesi tilinumeron kirjautumalla op.fi-palveluun ja lähettämällä viestin Asiakaspalvelu-osiossa. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme p. 0303 0303.

Kun olemme saaneet tilitiedot, näkyy maksu tilillä noin viikon kuluttua maksuosoituksessa olevan viimeisen noutopäivän jälkeen.

Yritykseni sai tiedon vakuutusmaksun palautumisesta. Miksi suoritus ei ole tullut tilille?

Kyseinen palautus on saatettu käyttää avoimeen tai uuteen laskuun. Meiltä voi myös puuttua yrityksesi tilinumero tai se on väärä, silloin maksusta tulee maksuosoitus yritystäsi lähimmälle Osuuspankin konttorille.

Jos maksu on käytetty yrityksen avoimeen laskuun, lähetämme erittelyn siitä mihin palautunut maksu on käytetty.

Jos haluat lisätietoa maksun palautuksesta, ole meihin yhteydessä kirjautumalla op.fi-palveluun ja lähetä viesti Asiakaspalvelu-osiossa. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme p. 0303 0303.

Miksi sain uuden laskun, josta osa näkyy maksettuna?

Jos laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä ja toisesta vakuutusmaksusta on maksettu liikaa, siirrämme ylimääräisen maksun avoimelle laskulle. Toinen vaihtoehto on, että yrityksellesi sattuneesta vahingosta on maksettu korvaus ja se on siirretty avoimelle laskulle.

Jos laskulle on käytetty rahaa toisesta vakuutuksesta tai vahingon korvauksesta, lähetämme uuden laskun, jossa siirretty raha näkyy osittaisena maksuna. Lähetämme myös erillisen erittelyn, josta näet tarkemmin mitä rahaa on siirretty ja mille laskulle se on kohdistettu.