Yrityssiirto

Företagsanvändarnas identifieringsverktyg

Du kan beställa företagstjänstkoder smidigt på nätet.

Identifieringsverktyg

När ditt företag har ett avtal om digital kommunikation kan du sköta ditt företags bank- och försäkringsärenden antingen med en personlig företagstjänstkod eller med din nättjänstkod för privatkunder. 

  • Med den personliga företagstjänstkoden sköter du endast ditt företags bank- och försäkringsärenden i enlighet med dina åtkomsträttigheter. Du kan beställa företagstjänstkoden på nätet eller hämta den på andelsbankens kontor.
  • Med nättjänstkoden för privatkunder sköter du både dina privata och företagets bank- och försäkringsärenden. Du väljer kundprofil då du loggar in. Du kan hämta nättjänstkoden för privatkunder på närmaste andelsbankskontor.
  • Om du har båda koderna ser du med nättjänstkoden för privatkunder endast dina privata tjänster och kan sköta ditt företags ärenden endast med företagstjänstkoden.

OP:s kod består av en användarkod, ett lösenord, en nyckeltalslista samt ett telefonnummer för tilläggsbekräftelse. Det lönar sig att också aktivera Mobilnyckeln för din kod, vilket gör att du kan identifiera dig och bekräfta transaktioner utan nyckeltalslista.

Beställ företagstjänstkoder på nätet

Du kan beställa företagstjänstkoderna behändigt på nätet. Med hjälp av företagstjänstkoderna loggar du in i tjänsten op.fi, OP-företagsmobilen och Finansieringstjänsten för säljaraffärer. Du kan även använda företagstjänstkoderna för nätbetalningar och identifiering i telefontjänsten.

Så här går det till när du ansöker om företagstjänstkoder:

  1. Fyll i ansökan enkelt i tjänsten op.fi. Du kan identifiera dig för ansökan med OP:s eller en annan banks nättjänstkoder.
  2. Du får koderna inom ungefär en vecka. Om du behöver koderna snabbare kan du hämta dem på närmaste andelsbankskontor.
  3. Du får ett textmeddelande när koderna är klara och har postats. Vi sänder företagstjänstkoderna till din hemadress i två försändelser.
  4. Då du första gången loggar in i tjänsten op.fi med de nya koderna måste du byta lösenord.
     
Beställ företagstjänstkoder

Identifieringsmetoder

Mobilnyckeln är det primära identifieringssättet i våra tjänster. Vi rekommenderar att du tar den i bruk. Med den loggar du in och bekräftar betalningar och transaktioner utan nyckeltalslista i OP-företagsmobilen, tjänsten op.fi och i andra nättjänster.

Läs mer om Mobilnyckeln  

Om du fortfarande vill sköta dina ärenden i våra tjänster med nyckeltalslistan, väljer du den som identifieringssätt när du ska identifiera dig. Då behöver du för identifieringen förutom dina koder också en telefon där du kan ta emot bankens textmeddelanden.

Läs mer om nyckeltalslistan  

För att du ska kunna använda Mobilnyckeln och ta emot bekräftelsemeddelanden, måste ditt telefonnummer för tilläggsbekräftelse alltid vara uppdaterat. Numret för tilläggsbekräftelse ska vara ett telefonnummer som du använder och som har anslutits till din användarkod. Kontrollera att ditt nummer för tilläggsbekräftelse är rätt.

Läs mer om tilläggsbekräftelsenumret  
 

Spärrning av nättjänstkoderna

Om du misstänker att dina nättjänstkoder har hamnat i fel händer, ska du genast spärra dem.

Om du vill spärra företagets nättjänstkoder, ringer du telefontjänsten för företagskunder 0100 05151 (mån.–fre. kl. 8–16). Övriga tider ringer du OP Spärrtjänsten på numret 0100 0555 (24/7).

Om du vill spärra dina nättjänstkoder för privatkunder, ringer du OP Spärrtjänsten 0100 0555 (24/7).

Mer information om behandlingen av personuppgifter får du i dataskyddsbeskrivningarna för Andelsbankens och OP Företagsbanken Abp:s kundregister.