Tjänsten op.fi har förnyats 26.5.2021 – vad har förändrats?

Menyn i tjänsten op.fi har förnyats 26.5.2021. Tjänsten fungerar som förut, men navigeringen mellan sidorna har ändrats. Den nuvarande huvudmenyn i vänstra kanten och funktionerna i högra kanten, såsom meddelanden och kundtjänsten, har flyttats upp på sidan. Du kan byta kundprofil i vänstra kanten på översta raden.

Så här fungerar den nya menyn

  • Inloggningen finns högst upp till höger på sidan.
  • Du kan byta kundprofil i vänstra kanten på översta raden.
  • I varje helhet visas de mest använda tjänsterna först. 
  • Då du inte loggar in i tjänsten op.fi får du information om produkter och tjänster via menyn.
  • Via OP-logon uppe till vänster kommer du tillbaka till ingångssidan.

Läs svaren på de vanligaste frågorna

Inloggning i tjänsten op.fi

Du loggar alltid in och ut via knappen högst upp till höger. 

 

Kirjautumisen löydät ylimmältä riviltä, oikeasta reunasta.

Om du använder en mobiltelefon eller datorplatta ser du bara en bild på ett lås i stället för texten Logga in eller Logga ut. Du ser också låsikonen på datorskärmen, om du har förstorat texten i webbläsaren.

Så här byter du kundprofil och går över till tjänsterna för ett annat företag som du företräder eller till dina privata tjänster

Du kan sköta flera företags ärenden eller dina privata bank- och försäkringsärenden i tjänsten op.fi. Byt kundprofil genom att klicka på din nuvarande profil uppe till vänster i menyn. På samma sätt kan du gå över från tjänsten för privatkunder till företagets ärenden genom att klicka på ditt namn uppe till vänster i menyn.

Asiointiroolin voi vaihtaa yläosan valikosta, vasemmasta laidasta

E-faktureringen i den nya menyn

Du kan sända e-fakturor via Betalning och fakturering > Upprätta faktura.

E-laskutuksen pääsee maksaminen ja laskutus -valikon luo lasku -linkistä.

Om du inte har ett Avtal om digital kommunikation för företag, kommer du till e-faktureringen via Tjänster för företagare i menyn Pengar.

Var finns materialöverföringen?

Du kommer till Materialöverföringen via Betalning och fakturering > Materialöverföring.

Aineistosiirto löytyy Maksaminen ja laskutus -valikosta

Om du inte har ett Avtal om digital kommunikation för företag, kommer du till materialöverföringen via Tjänster för företagare i menyn Pengar.

Var finns tjänsten för elektronisk underskrift?

Välj Kundförhållande > Elektronisk underskrift

Sähköinen allekirjoitus löytyy valitsemalla Asiakkuus
 

Är den förnyade tjänsten op.fi trygg?

Den förnyade tjänsten op.fi är lika trygg som den tidigare, och webbadresserna förblir oförändrade. Vi ber aldrig våra kunder logga in i tjänsten op.fi via en länk som skickas per e-post. Läs nedan hur du vet att du använder en säker webbplats

Läs nedan hur du vet att du använder en säker webbplats > 

Hur kan jag ge respons på den nya navigeringen?

Du kan sända oss respons på navigeringens funktion via länken Ge respons i menyn längst ner på sidan. Berätta om problem du lagt märke till, föreslå förbättringar eller berätta om någon annan observation du gjort. 

Om det är fråga om ett problem, beskriv situationen så noga som möjligt, till och med steg för steg. Berätta också vilken webbläsare och apparat du använt. Ta en skärmbild av problemet om det är möjligt. Vid behov ber vi om den. Lämna därför din kontaktinformation.

Var kan jag få anvisningar och råd för användningen av den nya navigeringen?

  • Du kan be din andelsbank om råd. 
  • Vid behov kan du kontakta kundtjänsten. 
  • När du är inloggad i tjänsten op.fi kan du också be en kundrådgivare om hjälp via chatten.

Kundtjänsten >

Andelsbankerna >