Företagstjänster i OP-mobilen

Du sköter ditt företags bankärenden när det passar dig bäst.

De viktigaste banktjänsterna för ditt företag alltid till hands

Du sköter enkelt företagets viktigaste bankärenden vid sidan av arbetet: kontrollera kontosaldot, betala räkningar, skicka fakturor till kunder, sköt placeringar, ansök om finansiering eller sammanställ material för din bokförare.

Sköt ärenden tryggt och enkelt med Mobilnyckeln

Med Mobilnyckeln loggar du tryggt in och bekräftar transaktioner i mobilen, i tjänsten op.fi och i andra tjänsteleverantörers tjänster samt bekräftar betalningarna för dina nätinköp.

Dina bankuppgifter går datasäkert från din telefon direkt till banken

Mobilappen är den tryggaste vägen till banktjänsterna. När du använder en app som utarbetats, administreras och publicerats av OP, går dina uppgifter med stark kryptering från din smarttelefon till banken. Mobilappen sparar inte heller information som omfattas av banksekretessen i din enhet.

NYTT: Nu kan du också chatta i OP-mobilen

På chatten får du snabbt svar på dina frågor och du kan sköta många bankärenden. Chatbotten Opotti hjälper 24/7 till exempel när det gäller konton, betalningar, fakturering och digitala tjänster. OP:s sakkunniga hjälper dig via chatten mån–fre 8–16. 

Så här börjar du använda OP-mobilen

Om ditt företag har ingått ett Avtal om digital kommunikation för företag, kan du sköta ditt företags bankärenden i en mobilapp.

Om du sköter dina privata bankärenden och företagets bankärenden med samma nättjänstkod för privatkunder, rekommenderar vi att du laddar ner OP-mobilen. När du loggar in i OP-mobilen väljer du om du sköter företagets ärenden eller dina privata ärenden. Du kan byta kundprofil också medan du sköter ärenden.

Om du inte använder tjänster för privatkunder eller parallellt använder en separat OP Användarkod för företag för företagets tjänster, sköter du företagets bankärenden och använder Mobilnyckeln i OP-företagsmobilen även framöver. I OP-företagsmobilen finns alla företagets mobiltjänster.

Användningstips för att underlätta företagets vardag

  • I tjänsten Uppföljning av ekonomin kan du följa hur inkomsterna, utgifterna och nettot utvecklas på månads- och årsnivå.
  • Sammanställ bokföringsmaterial, det vill säga kontoutdrag samt leverantörs- och försäljningsfakturor för din bokförare.
  • Fakturera kunder med e-faktura, e-post eller brev. Du kan också skicka påminnelsefakturor och kreditnotor till kunderna.
  • Aktivera meddelanden, så får du färsk information i din enhet om bland annat kontotransaktioner och betalningar.
  • Betala fakturor med streckkod eller virtuell streckkod.
  • Ansök om finansiering för ditt företag.
  • Sköt dina besparingar och placeringar snabbt.
  • Med Mobilnyckeln kan du logga in och bekräfta nätinköp i OP-mobilen eller tjänsten op.fi och på nätet utan nyckeltalslista.
  • Kontakta kundtjänsten, öppna en chatt eller boka tid för ett möte.

Med vilken mobilapp kan jag sköta mitt företags bankärenden?

Om ditt företag har ingått ett Avtal om digital kommunikation för företag, kan du sköta ditt företags bankärenden med en mobilapp.

Om du sköter dina privata bankärenden och företagets bankärenden med samma nättjänstkod för privatkunder, rekommenderar vi att du laddar ner OP-mobilen. Du kan sköta både de privata bankärendena och företagets bankärenden i OP-mobilen – i en och samma app och med samma kod. När du loggar in i OP-mobilen väljer du om du sköter företagets ärenden eller dina privata ärenden. Du kan byta kundprofil också medan du sköter ärenden.

Använder du en separat företagstjänstkod för dina ärenden? Ladda i så fall ner OP-företagsmobilen. I OP-företagsmobilen kan du sköta ditt företags bankärenden. I OP-företagsmobilen finns samma tjänster för företagskunder som i OP-mobilen, men den är avsedd för kunder som inte har koder för privatkunder.

I vilka telefoner fungerar OP-mobilen och OP-företagsmobilen?

OP-mobilen och OP-företagsmobilen fungerar i iPhone- och iPad-enheter med operativsystemet iOS 14.0 eller nyare och i telefoner och surfplattor med Androids operativsystem 7.0 eller nyare. Du kan ladda ner mobilappen i din enhet via din appbutik (App Store eller Google Play).

Hur loggar jag in i OP-mobilen?

Du kan logga in i OP-mobilen med din nättjänstkod för privatkunder. Under samma inloggning kan du sköta både dina privata ärenden och företagets ärenden.

När du loggar in i OP-mobilen väljer du om du sköter företagets ärenden eller dina privata ärenden. Du kan byta kundprofil också medan du sköter dina ärenden. Det gör du enkelt genom att trycka på knappen upptill i avsnittet Pengar.

Du loggar in i OP-mobilen med Mobilnyckeln som du aktiverar med dina nättjänstkoder. Du kan också logga in med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning, om din enhet har stöd för biometrisk identifiering.

Hur loggar jag in i OP-företagsmobilen?

För att logga in i OP-företagsmobilen behöver du företagstjänstkoder.

Du loggar in i OP-företagsmobilen med Mobilnyckeln som du aktiverar med dina företagstjänstkoder. Du kan också logga in med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning, om din enhet har stöd för biometrisk identifiering.