” ”

Flera faktorer behöver beaktas för en trygg arbetsmiljö

Det finns flera faktorer man måste ha kontroll på gällande arbetsmiljön. Exempelvis leder dålig ordning och reda ofta till att man halkar och snubblar. Om sakerna placeras på sina rätta platser och golven hålls städade kan du undvika många onödiga olyckor.

Vad är belastande för dina anställda?

Du minskar den fysiska belastningen genom att bland annat tänka på göra anpassningar av arbetsplatserna, ha rätt arbetsredskap och ge möjligheter till pauser i arbetet. Utöver den fysiska belastningen är det även viktigt att uppmärksamma den psykosociala belastningen som exempelvis kan uppstå om flera arbeten utförs samtidigt, det existerar en känsla av brådska, arbetet är dåligt organiserat eller så förekommer hot om våld. Vidta åtgärder för att minska både den fysiska och psykiska belastningen, så att dina anställda förblir friska och arbetet är så effektivt som möjligt.

Hur trygg är ditt företags arbetsmiljö?

På arbetsplatser förekommer många olika olägenhetsfaktorer som ger upphov till arbetsolyckor eller sjukdomar. För att ditt företags arbetsmiljö ska vara så säker som möjligt för dina anställda, tänk på följande:

  • Ordning och reda
  • Arbets- och verktygsergonomi
  • Maskiners och kemikaliers säkerhet
  • Fysikaliska och biologiska faktorer
  • Risk för våld
  • Intern trafik
  • Fallskydd

Då du planerar och dimensionerar arbete ska du också beakta de anställdas fysiska och psykiska förutsättningar samt deras välbefinnande. Då kan den belastning som arbetet förorsakar hanteras så enkelt som möjligt.