Hos OP kan du öppna ett konto för ett utländskt företag. Innan kontot öppnas måste vi säkerställa kontoöppnarens, kontoinnehavarens och de dispositionsberättigade personernas identitet, existens och rättskapacitet. I fråga om företagskunder ska banken innan kontot öppnas också begära en utredning över företagets existens och de personer som företräder företaget.
Dokument som behövs av företaget innan kontot öppnas:
- Rekommendationsbrev från en utländsk bank
- Beskrivning av företagets affärsverksamhet
- Uppskattning av antalet transaktioner, transaktionernas storlek och ursprung
- Utdrag ur styrelsens mötesprotokoll där beslut om att öppna konto ingår
- Förteckning över dispositionsberättigade personer med namnteckningsprov och passkopior
- Kopia av utdrag ur handelsregistret (Extract from the Trade Register OR Certificate of incorporation)
- Kopia av bolagsordningen (Articles of Association).
Hantering av kontot i utlandet
Det utländska företaget eller det finländska dotterbolagets utländska moderbolag kan förvalta medlen i OP med hjälp av tjänsten Payment Request (betalningsuppdrag) och SWIFT-kontorapporteringstjänsten.
- Via Payment Request-tjänsten kan medel skickas hem till den utländska banken redan samma dag.
- Via SWIFT-kontorapporteringstjänsten kan företaget hämta elektroniska kontoutdrag, dagsinterna transaktionsutdrag och saldomeddelanden för konton i OP. Olika banker sänder kontouppgifter i enlighet med sina cut-off-tider, men i regel kan kontoutdragen hämtas på morgonen.
Kontakta din andelsbank, vi hjälper företaget att öppna ett konto. Tillsammans hittar vi de bästa lösningarna som ditt företag behöver för internationell kassahantering.