Voit hoitaa taloyhtiön pankkiasioita op.fi-palvelussa tai OP-yritysmobiilissa.

Taloyhtiön pankkiasiointi

Kokosimme yhteen kaiken oleellisen taloyhtiösi pankkiasiointia varten.

Tilin avaus, käyttöoikeudet ja pankkiasiointi

Miten saan avattua taloyhtiölle tilin sekä otettua digitaaliset palvelut käyttöön?

Taloyhtiösi nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö voi avata tilin ja ottaa muut pankkipalvelut käyttöön asioimalla lähimmässä osuuspankin konttorissa. Tarvitset seuraavat tiedot tilin avaamista varten:

  • hallituksen kokouksen pöytäkirja uusien palveluiden avaamisesta,
  • taloyhtiön perustamisasiakirjat ja
  • kenelle lisätään käyttöoikeudet tiliin (nimi ja henkilötunnus).

Varaa aika ja avaa taloyhtiöllesi tili >

Miten voin hoitaa taloyhtiöni pankki-asioita?

Voit hoitaa taloyhtiösi pankkiasioita vaivattomasti verkossa op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa, kun olet saanut käyttöoikeudet tileihin ja palveluihin. Jotta taloyhtiösi saa pankkipalvelut käyttöön verkossa, taloyhtiön nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön tulee tehdä taloyhtiölle, jos ei sellaista jo ole, digitaalisen asioinnin sopimusesimerkiksi tilinavaamisen yhteydessä tai verkossa.

Tämän jälkeen voit ladata maksutta myös OP-mobiilin, joka on yrittäjien oma mobiilipankki. OP-mobiilin Mobiiliavaimen avulla tunnistaudut verkossa vaivattomasti ilman avainlukulistaa. Digipalveluissa voit muun muassa:  

  • Hoitaa maksamiseen ja tileihin liittyviä asioita reaaliaikaisesti.
  • Tulostaa tositetiliotteet, tilien ja luottojen saldo- ja korkotodistukset sekä panttiluettelon vakuuskohteista.
  • Lähettää ja vastaanottaa e-laskuja, myös yritysluoton lyhennyslaskuja.
  • Hakea rahoitusta.
  • Tarkistaa luottojen saldot ja maksusuunnitelman.
  • Koostaa tilinpäätösmateriaaleja.
  • Ylläpitää yrityksen käyttäjiä ja heidän käyttöoikeuksiaan.

Kuinka lisään tai poistan käyttöoikeuksia taloyhtiön tiliin?

Taloyhtiösi nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö voi ilmoittaa lisättävän tai poistettavan henkilön tiedot viestillä OP:n digipalveluihin tai soittamalla puhelinpalveluumme. Ilmoitathan meille seuraavat tiedot:

  • tilinumero, jonka käyttöoikeuksia muokataan,
  • lisättävän tai poistettavan henkilön nimi ja henkilötunnus,
  • lisätäänkö henkilölle tiedonsaanti- vai laajat käyttöoikeudet (laajat käyttöoikeudet mahdollistavat maksujen teon) ja
  • sopimuksen allekirjoittajan nimi, henkilötunnus, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Käyttöoikeuden saanut henkilö näkee tilillä oikeuksiensa mukaiset tiedot siitä päivästä alkaen, jolloin oikeudet on lisätty.

Jos henkilö, jolle tilinkäyttöoikeudet lisätään, ei ole vielä OP:n asiakas, tulee hänen käydä tunnistautumassa osuuspankin konttorissa ennen käyttöoikeuksien lisäämistä.

Vaihtoehtoisesti hän voi tilata op.fi-sivulta OP Yrityspalvelutunnukset, jolloin tunnistautuminen tapahtuu tilauksen kautta. Tällöin konttorikäyntiä ei tarvita.
 

Laskutus

Miten taloyhtiö voi tilata e-laskun?

Voit tilata taloyhtiöllesi e-laskun ilmoittamalla laskuttajalle e-laskun vastaanotto-osoitteesi ja välittäjätunnuksesi. 

Vastaanotto-osoitteen löydät op.fi-palvelusta kohdasta Tilit, maksut ja laskutus > E-laskut > E-laskupalvelun asetukset > Yrityksen e-laskuosoite.

Välittäjätunnus on OP:n asiakkailla OKOYFIHH. Laskuttajien välillä on eroja siinä, miten voit ilmoittaa tiedot (esim. puhelimitse, sähköpostitse, laskuttajan verkkosivuilta löytyvän lomakkeen kautta). 

Miten taloyhtiö voi lähettää e-laskuja?

Jos taloyhtiösi haluaa laskuttaa e-laskulla, taloyhtiöllä tulee olla e-laskun lähetyspalvelu. Tämän saamiseksi voit olla yhteydessä OP 0100 05151 puhelinpalveluumme tai omaan osuuspankkiisi.

Jos taloyhtiöllä on Digitaalisen asioinnin sopimus, voi pääkäyttäjä ottaa e-laskupalvelun käyttöön verkossa. Pääkäyttäjä voi ottaa e-laskupalvelun käyttöön op.fi-palvelussa Maksaminen ja laskutus.

Lisäksi taloyhtiösi tulee tehdä laskuttajailmoitus, jotta kumppanisi voivat tilata taloyhtiöltäsi e-laskuja. Voit tehdä laskuttajailmoituksen Finanssialan verkkosivuilta löytyvällä laskuttajailmoituksen teko-ohjelmalla.
 

Lainanlyhennykset

Voiko taloyhtiölainaan tehdä ylimääräisen lyhennyksen?

Taloyhtiön lainaan voi tehdä yksittäistä osakasta koskevan lyhennyksen, jos osakas haluaa lyhentää lainaosuuttaan. Huomaathan, että ylimääräinen lyhennys ei lyhennä laina-aikaa, vaan jäljellä olevien lyhennysten maksun määrää pienennetään.

Jos taloyhtiöllä on käytössä digitaaliset palvelumme, voit tehdä ylimääräisen lyhennyksen op.fi-palvelussa Uusi maksu -kohdassa. Laita saajan tilinumero -kenttään luoton numero.

Jos taloyhtiöllä ei ole käytössä verkkopalvelua, ole yhteydessä omaan osuuspankkiisi tai puhelinpalveluun 0100 05151 (ma-pe 8-16) palvelun avaamiseksi.