Företagskonton
Vanliga frågor
Vad är ett verifikatkontoutdrag?
Hur kan företagskontot avslutas och vem får avsluta det?
Hur kan jag byta kontoutdragets leveranssätt eller intervall för dess upprättande?
Hur får jag ett valutakonto för mitt företag och vad kostar det?
Hur kan jag ge en extern tjänsteleverantör dispositionsrätt till ett företagskonto
Vilka uppgifter finns i saldo- och räntebesked över konton?
Varför kan en person med ny dispositionsrätt inte se förra årets transaktioner?
Var får jag ett kontoutdrag för ett avslutat konto?
Dispositionsrätterna till ett företagskonto borde ändras – Hur lägger jag till eller tar bort dispositionsrätter?
Mitt företag behöver ett annat konto – Hur kan det öppnas och av vem?
Varför hittar jag inte kontoutdraget i nätbanken?
Kontoutdraget saknas – Var får jag ett nytt kontoutdrag?
Varför debiteras serviceavgifterna med en faktura och inte på kontot?
Varför har referenserna inte specificerats på mitt kontoutdrag?
Varför går det inte att få fram kontosaldot i realtid?
Varför ser jag inte den sista dagens transaktioner på kontoutdraget? Varför ser jag en transaktion först på följande dagens kontoutdrag?
Hur mycket kostar ett företagskonto? Kostar det att öppna ett företagskonto?
Vad består mina serviceavgifter av?
Vad är ett verifikatkontoutdrag?
Ett verifikatkontoutdrag är ett numrerat kontoutdrag som duger i bokföringen. I nättjänsten kan du hämta verifikatkontoutdrag för en viss period eller med verifikatkontoutdragets nummer. Verifikatkontoutdragen finns också i OP:s mobilappar bokföringsmaterial.
Hur kan företagskontot avslutas och vem får avsluta det?
Företagets firmatecknare kan avsluta företagets konto genom att logga in i tjänsten op.fi. Har du inte OP:s koder, kan du logga in i tjänsten med en annan banks koder.
Läs anvisningar och avsluta företagskonto
Då kontot avslutas, måste också alla tjänster som anslutits till det avslutas eller överföras till ett annat konto.
Hur kan jag byta kontoutdragets leveranssätt eller intervall för dess upprättande?
Du kan beställa nya kontoutdrag, ändra nuvarande kontoutdragsbeställningar och göra engångsbeställningar av kontoutdrag i tjänsten op.fi för företag.
Ditt företags firmatecknare kan också be om ändringar i intervallet för kontoutdragets upprättande genom att ringa OP:s telefontjänst 0100 05151 eller per nätmeddelande.
Hur får jag ett valutakonto för mitt företag och vad kostar det?
Du kan öppna ett valutakonto för ditt företag i din andelsbank. Boka tid på i tjänsten op.fi och välj Tjänster för företagskunder - Betalningsmöte.
Hur kan jag ge en extern tjänsteleverantör dispositionsrätt till ett företagskonto
I och med kraven i PSD2-direktivet och den nya betaltjänstlagen erbjuder OP externa tjänsteleverantörer ett separat gränssnitt genom vilket tjänsteleverantörer med fullmakt av kunderna kan begära uppgifter om kundkonton, initiera betaltransaktioner och fråga om täckningen på kontot.
Åtkomsten till företagets konto grundar sig på ett avtal mellan företaget och den externa tjänsteleverantören, där banken inte är part. Tjänsteleverantören skickar till OP:s PSD2-gränssnitt ett anrop, som en användare med dispositionsrätt till kontot bekräftar med sina egna personliga bankkoder. Den som har dispositionsrätt ska ha en av kontohavaren anmäld särskild tilläggsdispositionsrätt för att kunna bekräfta användningen av kontot till en extern tjänsteleverantör.
Anmäla tilläggsdispositionsrätt
En person med rätt att teckna företagets firma kan anmäla denna tilläggsdispositionsrätt per konto och användare till kontobanken, antingen personligen, med ett nätmeddelande eller genom att ringa vår telefontjänst 0100 05151.
Meddela oss följande uppgifter:
- kontonumret, vars dispositionsrätter ska redigeras
- namnet och personbeteckningen på personen till vilken den nya tilläggsdispositionsrätten beviljas
- den nya tilläggsdispositionsrätten: Kontotjänst och/eller Betalningsinitieringstjänst och/eller Täckningsförfrågningstjänst
- en person som endast har rätt att få information om kontot kan endast få tilläggsdispositionsrätt till Kontotjänsten
- en person med omfattande dispositionsrätt och rätt att få information om kontot kan få tilläggsdispositionsrätt till kontotjänsten, betalningsinitieringstjänsten och täckningsförfrågningstjänsten
- e-postadress, till vilken meddelandet om elektronisk underskrift skickas
Företaget avgör vilka externa tjänster användaren ska ha rätt att bekräfta. En användare till vilken en tilläggsdispositionsrätt har beviljats, kan bekräfta vilken som helst extern tjänsteleverantörs åtkomst till kontot, förutsatt att denna tjänsteleverantör är godkänd av myndigheterna.
Läs mer om externa tjänsteleverantörer
För att du ska kunna göra ändringar i ditt företags tjänster, ska företagets kunduppgifter vara uppdaterade. Se till att kunduppgifterna har uppdaterats under de senaste 12 månaderna. Företagets företrädare kan kontrollera och uppdatera företagets kunduppgifter i tjänsten op.fi.
Vilka uppgifter finns i saldo- och räntebesked över konton?
Du kan ta fram saldo- och ränteintyg för ett företagskonto och för en önskad dag åt gången i nättjänsten. Dagen kan vara den föregående dagen eller en tidigare dag.
I ett saldo- och ränteintyg över ett konto finns kontots saldo, förhandsregistreringar, reserveringar, uttagsmån, kreditlimit, dagsinterna limit, provision, insättningsränta, dröjsmålsränta, källskatt, skuldränta och sista registreringsdag.
Du ser saldo- och ränteintygen då du loggar in i tjänsten op.fi.
Varför kan en person med ny dispositionsrätt inte se förra årets transaktioner?
Dispositionsrätten börjar från den dag då den har lagts till. Därför kan du inte se tidigare kontotransaktioner eller kontoutdrag om dispositionsrätten är ny.
Om du vill att personen med dispositionsrätt också kan se tidigare transaktioner, kan företagets firmatecknare meddela om ändringen genom att ringa vår kundtjänst på numret 0100 05151 eller sända ett nätmeddelande.
Meddela oss begynnelsedagen för dispositionsrätten samt från och med när personen borde se transaktionerna.
Var får jag ett kontoutdrag för ett avslutat konto?
Det upprättas automatiskt ett kontoutdrag för det avslutade kontot efter att kontot har avslutats, med samma leveranssätt som har fastställts i kontouppgifterna.
Du ser kontoutdragen för avslutade konton genom att logga in i tjänsten op.fi.
Om du använder tjänsten op.fi för företag kan du ladda ner kontoutdragen här
Om du vill beställa ett kontoutdrag på papper efter att kontot har avslutats, ska du kontakta vår kundtjänst 0100 05151.
Dispositionsrätterna till ett företagskonto borde ändras – Hur lägger jag till eller tar bort dispositionsrätter?
Företagets administratör av digitala tjänster kan lägga till, ta bort eller ändra företagets dispositionsrätter genom att logga in i tjänsten op.fi.
Lägg till och ändra dispositionsrätter
Om ditt företag inte har en administratör av digitala tjänster kan en person som har rätt att teckna företagets firma meddela uppgifterna om den person som ska läggas till eller tas bort genom att ringa vår kundtjänst 0100 05151 eller sända ett nätmeddelande.
Vi ber dig meddela följande uppgifter:
- numret på det konto, för vilket dispositionsrätterna ska ändras
- namn och personbeteckning på den person som ska läggas till eller tas bort
- om personen ska få rätt att få information eller omfattande dispositionsrätt (med omfattande dispositionsrätt kan man göra betalningar)
- datum då dispositionsrätten ska träda i kraft (personen ser uppgifterna om företagskontot från och med den dag då rättigheterna har lagts till)
- e-postadress, till vilken meddelandet om elektronisk underskrift ska skickas.
Om en person som ska få dispositionsrätt inte ännu är kund hos OP, måste personen beställa företagstjänstkoder åt sig eller besöka andelsbankens kontor för att identifiera sig innan dispositionsrätten läggs till.
För att du ska kunna göra ändringar i ditt företags tjänster, ska företagets kunduppgifter vara uppdaterade. Se till att kunduppgifterna har uppdaterats under de senaste 12 månaderna. Företagets företrädare kan kontrollera och uppdatera företagets kunduppgifter i tjänsten op.fi.
Mitt företag behöver ett annat konto – Hur kan det öppnas och av vem?
Mitt företag behöver ett annat konto – Hur kan det öppnas och av vem?
En person som har rätt att teckna ditt företags firma kan öppna ett annat betalningskonto för ditt företag genom att ringa vår kundtjänst 0100 05151 eller sända ett nätmeddelande.
Vi ber dig meddela oss följande uppgifter:
- namnet på det företag, för vilket kontot öppnas
- vem som ska få dispositionsrätt till kontot (namn och personbeteckning)
- i vilken form och hur ofta du vill ha kontoutdraget samt
- e-postadress, till vilken meddelandet om elektronisk underskrift ska skickas.
För att du ska kunna göra ändringar i ditt företags tjänster, ska företagets kunduppgifter vara uppdaterade. Se till att kunduppgifterna har uppdaterats under de senaste 12 månaderna. Företagets företrädare kan kontrollera och uppdatera företagets kunduppgifter i tjänsten op.fi.
Varför hittar jag inte kontoutdraget i nätbanken?
Du ser kontoutdraget då du loggar in i tjänsten op.fi.
Om du inte får fram kontoutdragen, kan du lägga till dem genom att ringa vår kundtjänst 0100 05151 eller sända ett nätmeddelande.
Vi ber dig meddela oss följande uppgifter:
- kontonumret, för vilket du vill ha ett verifikatkontoutdrag och
- hur ofta du vill att ett verifikatkontoutdrag ska upprättas (dagligen, 2 ggr/mån., 4 ggr/mån. eller på månadens sista bankdag).
Kontoutdraget saknas – Var får jag ett nytt kontoutdrag?
Om inget kontoutdrag har upprättats för dig i nättjänsten op.fi, kontrollera att det har funnits transaktioner på kontot. Ett kontoutdrag upprättas endast för de dagar och månader då det har funnits transaktioner på kontot.
Om det inte har funnits några transaktioner på kontot, upprättas inte heller något kontoutdrag. Om det har funnits transaktioner på kontot, men kontoutdraget saknas ändå, kontakta OP:s telefontjänst på numret 0100 05151.
Varför debiteras serviceavgifterna med en faktura och inte på kontot?
Om du får en faktura för serviceavgifterna och de debiteras inte på ditt konto direkt, har debiteringskontot inte skrivits in i dina inställningar. I sådana fall ska du kontakta OP genom att ringa telefontjänsten på numret 0100 05151 eller per nätmeddelande. Ange numret på ditt debiteringskonto för serviceavgifter.
Varför har referenserna inte specificerats på mitt kontoutdrag?
Varför går det inte att få fram kontosaldot i realtid?
Varför ser jag inte den sista dagens transaktioner på kontoutdraget? Varför ser jag en transaktion först på följande dagens kontoutdrag?