OP-företagsmobilen

Vanliga frågor

Med vilken mobilapp kan jag sköta mitt företags bankärenden?

Om ditt företag har ingått ett Avtal om digital kommunikation för företag, kan du sköta ditt företags bankärenden med en mobilapp.  

Om du sköter dina privata bankärenden och företagets bankärenden med samma nättjänstkod för privatkunder, rekommenderar vi att du laddar ner OP-mobilen. Du kan sköta både de privata bankärendena och företagets bankärenden i OP-mobilen – i en och samma app och med samma kod. När du loggar in i OP-mobilen väljer du om du sköter företagets ärenden eller dina privata ärenden. Du kan byta kundprofil också medan du sköter ärenden.

Ladda ner OP-mobilen

Använder du en separat företagstjänstkod för dina ärenden? Ladda i så fall ner OP-företagsmobilen. I OP-företagsmobilen finns samma tjänster för företagskunder som i OP-mobilen, men den är avsedd för kunder som inte har koder för privatkunder.

Ladda ner OP-företagsmobilen

I vilka telefoner fungerar OP-mobilen och OP-företagsmobilen?

OP-mobilen och OP-företagsmobilen fungerar i iPhone- och iPad-enheter med operativsystemet iOS 14.0 eller nyare och i telefoner och surfplattor med Androids operativsystem 7.0 eller nyare. Du kan ladda ner mobilappen i din enhet via din appbutik (App Store eller Google Play).

Hur loggar jag in i OP-mobilen?

Du kan logga in i OP-mobilen med din nättjänstkod för privatkunder. Under samma inloggning kan du sköta både dina privata ärenden och företagets ärenden.

När du loggar in i OP-mobilen väljer du om du sköter företagets ärenden eller dina privata ärenden. Du kan byta kundprofil också medan du sköter dina ärenden. Det gör du enkelt genom att trycka på knappen upptill i avsnittet Pengar.

Du loggar in i OP-mobilen med Mobilnyckeln som du aktiverar med dina nättjänstkoder. Du kan också logga in med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning, om din enhet har stöd för biometrisk identifiering.

Hur loggar jag in i OP-företagsmobilen?

För att logga in i OP-företagsmobilen behöver du företagstjänstkoder.

Du loggar in i OP-företagsmobilen med Mobilnyckeln som du aktiverar med dina företagstjänstkoder. Du kan också logga in med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning, om din enhet har stöd för biometrisk identifiering.

Hur fungerar streckkodsbetalningen?

Du kan betala räkningar med streckkod genom att använda mobilappens funktion för streckkodsbetalningar. Du kommer till den via knappen "Ny betalning" när du håller på att betala en räkning.

Välj "Använd streckkod" så aktiveras kameran. Peka med den mot streckkoden på räkningen så läser OP-företagsmobilen in betalningsuppgifterna.

Kontrollera uppgifterna och mata in mottagarens namn innan du betalar räkningen.

Vad kan jag göra i mobilapp för företag?

Du kan sköta ditt företags viktigaste bankärenden i den mobilapp du använder. Du kan kontrollera kontosaldot, betala räkningar, skicka fakturor till kunder, sköta placeringsärenden, ansöka om finansiering och sammanställa material för din bokförare.

I tjänsten Uppföljning av ekonomin kan du följa hur inkomsterna, utgifterna och nettot utvecklas på månads- och årsnivå.

Med Mobilnyckeln loggar du tryggt in och bekräftar transaktioner i mobilen, i tjänsten op.fi och i andra tjänsteleverantörers tjänster samt bekräftar betalningarna för dina nätinköp.

Är mobiltjänsterna säkra?

OP-mobilen och OP-företagsmobilen är säkra elektroniska tjänster. De sparar aldrig information som omfattas av banksekretessen i mobilenheten ens medan du sköter ärenden. Informationen överförs till OP:s system starkt krypterad oberoende av nätförbindelse.

Se dock till att programvaran i din telefon är uppdaterad. Vi rekommenderar att du loggar ut ur appen när du slutar att använda tjänsten. Systemet loggar automatiskt ut dig ur OP-mobilen och OP-företagsmobilen om du inte har använt appen på ungefär fem minuter. Kom ihåg att OP aldrig frågar efter användarkoder och lösenord av dig, så du ska aldrig svara på sådana frågor.

Om du misstänker att dina nättjänstkoder hamnat i fel händer, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten +358 100 0555 (24 h/dygn). Kontakta också din andelsbank och polisen, om det är fråga om stöld eller missbruk.