Vi tillhandahåller placeringstjänster endast i Finland. Om företagets hemort eller stadigvarande adress är utomlands, kan du inte via oss göra nya placeringar eller få placeringsrådgivning för företaget. Om företagets hemort eller stadigvarande adress är i Finland men den person som ansvarar för placeringarna har en stadigvarande adress utomlands, kan hen inte göra nya placeringar eller få placeringsrådgivning för företaget. Det här grundar sig på regleringen om tillhandahållande av investeringstjänster och på vår preciserade linje enligt vilken placeringstjänster tillhandahålls endast i Finland.
För att ditt företag efter den här ändringen ska kunna få placeringsrådgivning och göra nya placeringar via oss, måste den stadigvarande adressen för både företaget och den företrädare som sköter placeringsärendena vara i Finland.
Ändringarna i OP:s mobilappar och tjänsten op.fi
Ändringen träder i kraft stegvis från början av november 2022 i OP:s mobilappar och i tjänsten op.fi. Om den hemort eller stadigvarande adressen för företaget eller för den person som ansvarar för företagets placeringar är utomlands, går det efter ändringen inte att göra nya placeringar eller ändringar i de nuvarande placeringarna.
Den stadigvarande adress som registrerats i befolkningsdatasystemet anger om en person är bosatt utomlands. Systemet tolkar en person som bor utomlands i mer än ett år som stadigvarande bosatt utomlands.
Vad ska jag göra med de nuvarande placeringarna?
Företagets nuvarande placeringar, såsom aktier, fonder och avtal om månatligt sparande, kan behållas. Om du vill sälja placeringarna ska du kontakta kundtjänsten.
Observera att det till skillnad från det som sägs ovan också i fortsättningen går att sköta de nuvarande avtalen om försäkringssparande i OP:s mobilappar, tjänsten op.fi och OP-Livförsäkrings kundtjänst.
Om du vill göra nya placeringar rekommenderar vi att du kontaktar en bank i ditt bosättningsland.