Asiakaspalvelu – kortit

Lue ratkaisuja yleisimpiin tilanteisiin - saat vastauksen heti

 

Kortti ei toimi kaupan kassalla

Maksupäätteessä saattaa olla tilapäinen yhteysongelma. Yritä hetken kuluttua uudelleen tai jos mahdollista, kokeile toista korttia.

Päiväkohtainen käteisnostojen turvaraja tai tilin käyttöraja voi estää kortin käytön. Tarkista turva- ja käyttöraja ja muuta käteisnoston rajaa helposti OP mobiilissa tai  OP.fi:ssä.

Kortti on uusi tai käytän sitä ensimmäistä kertaa ja lähimaksu ei toimi. Aktivoi lähimaksu maksamalla ensin PIN-koodilla. Yhdistelmäkortilla ensimmäinen maksutapahtuma tulee tehdä Debit-puolella lähimaksun aktivoimiseksi.

Oletko käyttänyt paljon lähimaksua? Turvallisuussyistä maksun yhteydessä kysytään välillä PIN-koodia. Jos tunnusluku on unohtunut, tilaa uusi pin-koodi.

Tunnusluku saattaa lukittua maksupäätteellä, jos näppäilet sen väärin useita kertoja. Maksupäätteellä lukittuneen tunnusluvun saat auki kirjautumalla Otto-pisteellä. Tarkista tästä lähin Otto-automaatti.

Sirussa saattaa olla pölyä. Pyyhkäise sirua kevyesti esim. paidan hihaan ja pölyn pitäisi lähteä. Mikäli tämä ei auta, siru voi olla vaurioitunut. Tilaa vaurioituneen kortin tilalle uusi kortti.

 

Kortti ei toimi pankkiautomaatilla

Estääkö päiväkohtainen käteisnostojen turvaraja tai tilin käyttöraja kortin käytön? Tarkista turva- ja käyttöraja ja muuta käteisnoston rajaa helposti OP mobiili tai OP.fi –palvelussa. 

Kortin tunnusluku ei toimi. Otto-automaatilla lukkiutuneen PIN-koodin avaaminen edellyttää yhteydenottoa asiakaspalveluun. Tunnistaudu sähköisesti ja ota yhteyttä asiakaspalveluun.

 

Kortti ei toimi ulkomailla

Onko kortin turvaraja tai tilin käyttöraja täyttynyt? Tarkista turva- ja käyttörajoja ja muuta niitä helposti OP mobiili tai OP.fi –palvelussa. 

Maksulaitteen tilapäinen yhteysongelma estää maksun. Yritä hetken kuluttua uudelleen tai kokeile toista korttia.

Ratkaisu voi joskus olla myös käyttää toista korttia. Ulkomailla matkustaessa toinen maksukortti on suositeltava varotoimenpide yllättävien tilanteiden varalta.

 

Tilaa uusi tunnusluku helposti itse kirjautumalla op.fi:n. Kirjaudu, valitse kortti johon tarvitset uuden koodin ja tee PIN-koodin tilaus

Voit muuttaa korttiesi vuorokausikohtaisia turvarajoja itse helposti ja nopeasti op.fi:ssä. Tee turvarajojen muutokset op.fi:ssä.

Turvarajat voi muuttaa myös OP-mobiilissa, osuuspankin konttorissa tai soittamalla OP 0100 0500 (Visa) tai 010 252 7020 (Mastercard). OP-Visa Debit Mobiili -kortin turvarajoja voi muuttaa näiden lisäksi myös Pivo-sovelluksessa.

Uudet rajat tulevat voimaan saman tien muutettuasi ne OP-mobiilissa tai op.fi:ssä, sekä asiakaspalvelussa sen aukioloaikoina.

Sirussa saattaa olla pölyä. Pyyhkäise sirua kevyesti esim. paidan hihaan ja pölyn pitäisi lähteä.

Mikäli tämä ei auta, siru voi olla vaurioitunut. Tilaa vaurioituneen kortin tilalle uusi kortti.

 

Viitteellisen maksusuorituksen kirjautuminen korttiluotolle vie vähintään yhden pankkipäivän.

Voit tarvittaessa hakea kortillesi luottorajan korotusta verkkopankissa tai OP Mobiilissa. Hyväksytty luottorajan korotus astuu voimaan heti kun hakemus on tehty itsepalveluna.

K-Plussa Mastercardin laskutukseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä Mastercardin asiakaspalveluun 010 252 7020.

Jos sinulla ei ole OP:n verkkopalvelutunnuksia, voit tarkastella K-Plussa Mastercard -kortin tapahtumia Otto-automaatilla.

Uusimme kaikkien asiakkaidemme luotolliset OP-Visa-kortit vuosien 2019-2020 aikana.

Jos sinulla on luotollinen OP-Visa-kortti, saat tiedon korttisi uusiutumisesta noin neljä viikkoa ennen kuin saat uuden kortin.  Voit siis huoletta jatkaa korttisi käyttämistä siihen asti.

Kortteja uusitaan puolen vuoden aikana reilusti yli miljoona ja osa korteista uusitaan vasta vuoden 2020 alussa. Uudistus on tärkeä, jotta voimme kehittää sinulle entistä parempia ja nopeampia korttipalveluja.

Lisää infoa muutoksista saat korttiuudistuksen omalta sivulta.

 

Luotto- ja maksukorttien asiakaspalveluiden numerot

Korttien asiakaspalveluissa on tällä hetkellä ruuhkaa 

  • Puheluiden jonotusaika on normaalia pidempi.
  • Verkkoviestien vastausaika on myös normaalia pidempi. Käsittelemme viestit saapumisjärjestyksessä. 
  • Chat-asiakaspalvelu on toistaiseksi suljettu. 

Pahoittelemme tilannetta!


Op.fi:ssä voit hoitaa asioita itse

Monet kortteihin liittyvät asiat hoidat myös itse op.fi:ssä esimerkiksi voit tilata uuden PIN-koodin tai muuttaa turvarajoja.

Vinkkejä useimpiin tilanteisiin

Moniin tilanteisiin saat neuvoja myös usein kysyttyjen kysymysten osiosta. Esimerkiksi jos korttisi ei toimi. Tutustu usein kysyttyjen kysymysten vastauksiin.

 

Yleinen asiakaspalvelu

Ota yhteyttä näissä asioissa

  • korttihakemukset
  • sopimusmuutokset (mm. kk-erän ja eräpäivän muutokset)
  • kortin tilaaminen vioittuneen tilalle
  • tunnusluvun tilaaminen

OP Yleinen asiakaspalvelu / Valitse kortit

0100 0500 (ma-pe klo 8-22, la klo 10-16)

 

Visa-korttipalvelut

Ota yhteyttä näissä asioissa

  • credit-kortin käyttöön liittyvät kysymykset
  • luoton käyttö ja luottotilin muutokset (esim. eräpäivä, kuukausierä, ym.)
  • laskutus

4010-korttinumerolla alkavat Credit/Debit-kortit
OP Korttiasiakaspalvelu
0100 0500 / Valitse Kortit (ma–pe klo 8-22, la klo 10–16)

4324-korttinumerolla alkavat Visa-luottokortit
OP-Visa asiakaspalvelu
(09) 6964 6015 (ma–pe klo 8–18)

OP-Visa Gold -kortit
OP Korttiasiakaspalvelu
0100 0510 (ma-pe klo 8-18)

4010-korttinumerolla alkavat Platinum-kortit
OP Korttiasiakaspalvelu
0100 0510 (24/7)

4920-korttinumerolla alkavat Platinum-kortit
OP-Visa asiakaspalvelu
(09) 6964 6410 (24/7)

 

Mastercard-korttipalvelu

Ota yhteyttä näissä asioissa

  • kortin käyttöön liittyvät kysymykset
  • luoton käyttö ja luottotilin muutokset (esim. eräpäivä, kuukausierä, ym.)
  • laskutus
  • kortin tilaaminen vioittuneen tilalle
  • tunnusluvun tilaaminen
  • Mastercard SecureCode verkkomaksaminen

OP-Mastercard asiakaspalvelu
010 252 7020  (ma–pe klo 8-22, la klo 10–16)

 

Kortti kadonnut tai varastettu

OP Sulkupalvelu 
0100 0555  (24 h/vrk)
Ulkomailla soitettaessa + 358 100 0555 (24 h).

Katoamisilmoitukset
OP Sulkupalvelu (kortit) 0100 0555, 24/7
Verkkopalvelutunnusten ja siirtomaksujen sulkupalvelu 020 333, 24/7 

0100-alkuinen palvelunumero

  • normaali paikallisverkkomaksu (pvm) tai kotimaisen matkapuhelinoperaattorin hinnaston mukainen matkapuhelinmaksu (mpm)

0303-alkuinen palvelunumero

  • kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 e/puhelu sekä 0,12 e/min (hinta sisältää ALV:n)
  • kiinteän verkon lankaliittymistä 0,0835 e/puhelu sekä 0,12 e/min (hinta sisältää ALV:n)

010-alkuinen palvelunumero

  • kiinteän verkon lankaliittymistä ja kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 e/puhelu+0,167 e/min (hinta sisältää ALV:n)

Lakisääteisten vakuutusten puhelinpalvelut

  • kotimaan lankaverkosta paikallisverkkomaksun ja matkapuhelimesta oman operaattorin perimän matkapuhelumaksun verran

Voidaksemme taata asiakkaillemme mahdollisimman hyvän ja kattavan asiakaspalvelun, on OP:ssa käytössä puheluiden tallentaminen. Kaikki OP:hen soitetut sekä OP:sta soitetut puhelut tallennetaan asiakaspalvelutapahtuman varmistamiseksi, kun kaikkien puheluiden lähtökohtana on puheluiden luottamuksellisuus ja puhelinsalaisuus.