Asiakaspalvelu – muut pankkiasiat

Lue ratkaisuja yleisimpiin tilanteisiin - saat vastauksen heti

 

Voit lopettaa tarpeettoman tilisi lähettämällä asiasta verkkoviestin. Valitse viestin aiheeksi Tilit ja maksut - Tarpeettoman tilin lopetus. Ilmoitathan viestissäsi lopetettavan tilin tilinumeron sekä sen tilin numeron, minne tilin mahdolliset lopetusvarat voidaan maksaa.

Jos tiliisi on liitetty kortti ja/tai verkkopalvelusopimus, pyydäthän tilin lopetuksen lisäksi myös korttisi ja verkkopalvelun lopetusta, tai näiden palveluiden siirtoa toiselle tilille.

Tarkemmat ohjeet tarpeettoman tilisi lopetuksesta näet vielä verkkoviestiä lähettäessäsi.

Lyhennysvapaan aikana pidät taukoa lainan pääoman lyhentämisestä ja maksat lainastasi pelkkiä korkoja.

Voit hakea lyhennysvapaata op.fi:ssä tekemällä lainan muutoshakemuksen. Lyhennysvapaata voi hakea vakuudellisiin lainoihin, kuten asuntolainaan, opintolainaan ja pankkilainaan. Näihin lainoihin ei voi hakea maksuvapaata kuukautta.

Voit muuttaa eräpäivää tai lainan maksuerää, eli lyhennyksen määrää, op.fi:ssä.

  • Vakuudelliset lainat, kuten asuntolaina, opintolaina ja pankkilaina: hae muutosta tekemällä hakemus kirjautuneena asiakkaana.
  • Vakuudettomat lainat, kuten Joustoluotto ja Täsmäluotto: muutokset voi tehdä ilman hakemusta kirjautuneena asiakkaana.

Katso ohjeet lyhennysvapaaseen ja lainan muutokseen täältä

Viranomaiset tarvitsevat usein kuitteja tai tiliotteita tietyistä tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten.

Kuitit

Tapahtumavirran kautta pääset selaamaan maksutta tilitapahtumia viimeisen 24 kuukauden ajalta. Voit myös tulostaa tarvitsemasi kuitin helposti. Klikkaa vain haluamaasi tapahtumaa ja valitse Toiminnot - Avaa kuitti. Etsi tapahtumia -toiminnon kautta voit hakea tapahtumia saajan nimen mukaan.

Tiliotteet

Pääset tulostamaan tiliotteen verkkopankissa valitsemalla Päivittäiset raha-asiat - Tiliote. Voit tulostaa tiliotteen verkkopalvelusta ottamalla ensin tietyn ajanjakson tarkasteluun (1 päivä – 1 vuosi). Pääset ajanjakson valinnan jälkeen lataaman tiliotteen koneellesi tai avaamaan sen omaan ikkunaan.

Verkkotiliote on saatavilla verkkopalvelusta maksutta kuudelta edelliseltä vuodelta. Jos tarvitset vanhempia tai erikseen pankissa tulostettuja tiliotteita tai kuitteja, voimme ne sinulle toimittaa pyynnöstäsi. Palvelusta peritään tällöin palveluhinnaston mukainen maksu. Voit lähettää pyynnön tiliotteen tai kuitin tilauksesta verkkoviestillä. Valitse viestin aiheeksi Tilit ja maksut - Kuittien ja tiliotteiden tilaus esimerkiksi verotusta varten, jolloin näet mitä tietoja viestin tulee sisältää. Huomioithan kuitenkin, että yli 10 vuotta vanhoja tiliotteita ei ole mahdollista saada.

Verkkotiliote aukeaa ponnahdusikkunan kautta uuteen ikkunaan. Saat avattua verkkotiliotteen sallimalla ponnahdusikkunan selaimessasi.

Lisävahvistus tekstiviestillä on turvaominaisuus, joka lisäsuojaa tunnusten väärinkäytöksiä ja verkkorikollisuutta vastaan. Tarkista, että tekstiviestissä olevat tiedot vastaavat alkuperäisen toimeksiantosi tietoja. Mikäli näin ei ole, älä anna avainlukua äläkä hyväksy toimeksiantoa.

Jos et saa lisävahvistuksen tekstiviestiä puhelimeesi, tarkista onko lisävahvistukseen liitetty käytössäsi oleva matkapuhelinnumero.

Tee näin:

  1. Kirjaudu OP.fi -verkkopalvelun Omaan Profiiliin
  2. Valitse Turvallisuus > Lisävahvistus
  3. Tarkista, että palveluun on liitetty käytössäsi oleva matkapuhelinnumero.
    • Jos numeroa ei ole liitetty. Liitä numerosi lisävahvistukseen.
    • Mikäli numero ei ole enää käytössäsi voit poistaa vanhan numeron soittamalla OPn puhelinpalveluun 0100 0500 tai asioimalla konttorissa. Tämän jälkeen voit tehdä liitoksen uuteen numeroon op.fi-palvelussa tai konttorissa.

Muistathan päivittää yhteystietosi, jos puhelinnumerosi vaihtuu.

Pankin lähettämät lisävahvistuksen tekstiviestit lähetetään aina numerosta +358407118180 ja viestien allekirjoittajana on OP.

Miten saan uuden avainlukulistan?

  1. Tilaa uusi, aktivoimaton avainlukulista op.fi -palvelusta.
    • Avainlukulistan toimittaminen postitse kestää noin viikon. Älä hävitä vanhaa avainlukulistaasi. Tarvitset sen uuden listasi aktivointiin.
  2. Uusi avainlukulista lähetetään sinulle automaattisesti postitse, kun avainlukuja on jäljellä 20 kpl.
  3. Jos vanha avainlukulistasi on kadonnut tai hajonnut voit tilata avainlukulistan ottamalla yhteyttä OP 0100 0500 puhelinpalveluun tai käymällä konttorissa.
  4. Jos vanha avainlukulistasi on varastettu tai epäilet, että tunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, muista aina lukita tunnuksesi. Uudet tunnukset saat käymällä konttorissa.

Miten vaihdan uuden avainlukulistan käyttööni itse?

Uusi automaattisesti postitettu, itse tilattu tai konttorista haettu aktivoimaton uusi avainlukulista tulee aktivoida erikseen käyttöön. Jotta voit ottaa uuden listan verkkopalvelussa käyttöön, tarvitset vanhan avainlukulistan ja siinä tulee olla jäljellä vähintään kaksi (2) avainlukuparia.

Kirjaudu palveluun ja valitse: Oma profiili > Turvallisuus > Tunnukset > Avainlukulistan vaihtaminen.

 

Avainlukulistan voit myös tilata ja vaihtaa OP-mobiilissa, Tekstiversiossa (pda.op.fi) ja OP Saavutettava –verkkopalvelussa (saavutettava.op.fi).

 

Pankkipalvelut

Pystymme palvelemaan sinua nopeimmin, kun soitat muulloin kuin maanantaina tai kuun vaihteessa.

Henkilöasiakkaalle
0100 0500

Saat henkilökohtaista pankkipalvelua ma-pe 8-22 ja la 10-16.

Yritysasiakkaalle
0100 05151

Palvelua yrityksen pankkiasioissa arkisin ma-pe 8-18.

0100-alkuinen palvelunumero

  • normaali paikallisverkkomaksu (pvm) tai kotimaisen matkapuhelinoperaattorin hinnaston mukainen matkapuhelinmaksu (mpm)

0303-alkuinen palvelunumero

  • kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 e/puhelu sekä 0,12 e/min (hinta sisältää ALV:n)
  • kiinteän verkon lankaliittymistä 0,0835 e/puhelu sekä 0,12 e/min (hinta sisältää ALV:n)

010-alkuinen palvelunumero

  • kiinteän verkon lankaliittymistä ja kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 e/puhelu+0,167 e/min (hinta sisältää ALV:n)

Lakisääteisten vakuutusten puhelinpalvelut

  • kotimaan lankaverkosta paikallisverkkomaksun ja matkapuhelimesta oman operaattorin perimän matkapuhelumaksun verran

Voidaksemme taata asiakkaillemme mahdollisimman hyvän ja kattavan asiakaspalvelun, on OP:ssa käytössä puheluiden tallentaminen. Kaikki OP:hen soitetut sekä OP:sta soitetut puhelut tallennetaan asiakaspalvelutapahtuman varmistamiseksi, kun kaikkien puheluiden lähtökohtana on puheluiden luottamuksellisuus ja puhelinsalaisuus.