Miten lapsi tai nuori saa OP:n tunnukset

OP Junior loppuu – näin hankit OP-mobiilin lapselle

Lasten ja nuorten pankkiasiointi paranee keväällä 2022, kun alamme tarjota alaikäisten mobiilipalveluita OP-mobiilissa. Samalla suljemme OP Junior -palvelun.

Ne alaikäiset, joilla on jo OP:n tunnukset, voivat jatkaa asiointia OP:n digitaalisissa palveluissa ja ladata OP-mobiilin laitteensa sovelluskaupasta.

Jos alaikäisellä ei ole OP:n tunnuksia, voitte hakea ne OP:n konttorista. Huomioithan, että asian hoitaminen vaatii kaikkien huoltajien suostumuksen. Vapaamuotoinen valtakirja ei kelpaa. Katso ohjeet tältä sivulta.

Mitä sinun ja huollettavasi tarvitsee tehdä

Jos huollettavallasi ei ole vielä OP:n tunnuksia, lue alta ohjeet tunnusten hakemista ja pankissa asiointia varten.

  • Lapsi saa OP:n tunnukset konttorista. Huoltajan on asioitava konttorissa lapsen kanssa. Tarvitsette molemmat voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen. Tutustu tarkemmin hyväksymiimme henkilöllisyystodistuksiin
  • Jos lapsella on toinen huoltaja, ja tämä ei tule mukananne pankkiin, tarvitsette häneltä valtuutuksen tunnusten myöntämiseksi. Huomaathan, että vapaamuotoinen valtakirja ei kelpaa, vaan valtuutus annetaan verkossa. Lue lisää siitä, kuinka toimitat valtakirjan pankille 
  • Kun toisen huoltajan valtuutus on saatu, pistäytykää tai varatkaa aika konttoriin. 
  • Nuori saa OP:n tunnukset konttorista. Hän tarvitsee pankissa asiointiin voimassa olevan passin tai henkilökortin. Myös huoltajat tarvitsevat konttorissa asioidessaan voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen. Tutustu tarkemmin hyväksymiimme henkilöllisyystodistuksiin
  • Jos nuori asioi konttorissa yksin, huoltajien tulee antaa suostumus tunnusten myöntämiseksi etukäteen verkossa. Kun toinen huoltaja asioi nuoren kanssa konttorissa, toinen huoltaja antaa suostumuksen etukäteen. Huoltajat voivat antaa suostumuksen op.fi-palvelussa yleisvaltakirjalla. Vapaamuotoinen valtakirja ei kelpaa. Lue lisää suostumuksien antamisesta
  • Jos nuoren tarvitsee hoitaa sijoituksiaan omilla OP:n tunnuksillaan, tutustu ohjeisiin sivuillamme  
  • Kun huoltajat ovat antaneet suostumuksensa, nuori voi varata ajan tai pistäytyä konttoriin.  

Kun huollettavasi tarvitsee OP:n tunnukset, mutta jompikumpi huoltajista ei pysty antamaan valtuutusta op.fi-palvelussa, toimi seuraavasti:   

  • 7–14-vuotiaan huoltajista vähintään toisen on asioitava konttorissa lapsen kanssa. Pois jäävän huoltajan pitää antaa valtuutus etukäteen verkossa. Huomaathan, että vapaamuotoinen valtakirja ei kelpaa. Valtuutuksen voi antaa helpoiten chatbotti Opotin avulla. Katso ohje alta. 
  • 15–17-vuotias nuori voi myös asioida yksin konttorissa. Tässä tapauksessa molempien huoltajien tulee antaa suostumus nuoren asiointiin etukäteen verkossa. Jos toinen huoltaja asioi nuoren kanssa konttorissa, riittää toisen etukäteen antama suostumus. Suostumuksen voi antaa chatbotti Opotin kautta. Vapaamuotoinen valtakirja ei kelpaa. Katso ohje alta.

Lapsi tai nuori tarvitsee pankissa asiointiin voimassa olevan passin tai henkilökortin. Myös huoltajalla pitää olla voimassa oleva henkilöllisyystodistus. 

Näin annat suostumuksen chatbotti Opotin avulla 

  • Aloita keskustelu chatbotti Opotin kanssa oranssista painikkeesta, jonka löydät tämän sivun oikeasta alareunasta. Opotti palvelee arkipäivisin kello 8–22.  
  • Vastaa Opotin kysymyksiin. Opotti tarjoaa kysymysten jälkeen mahdollisuutta kutsua toimihenkilö keskusteluun. Kutsu toimihenkilö mukaan. 
  • Toimihenkilö lähettää suostumuksen tai valtuutuksen sähköiseen allekirjoituspalveluun allekirjoitettavaksi.    

Jos nuoren tarvitsee hoitaa sijoituksiaan omilla OP:n tunnuksillaan, tutustu ohjeisiin sivuillamme  

Voit myös tarvittaessa soittaa asiakaspalveluumme 010 252 9626 (ma–pe 8–16, mpm/pvm)

Näin sujuvoitat asiointia konttorissa

  1. Pyydä suostumus tai valtuutus etukäteen toiselta huoltajalta  
    Jos lapsella tai nuorella on toinenkin huoltaja eikä tämä tule mukaan konttoriin, tarvitsette häneltä suostumuksen tai valtuutuksen digitaalisista palveluista sopimista ja tunnusten myöntämistä varten. Suostumuksen tai valtuutuksen voi antaa verkossa tai paikan päällä konttorissa – katso ohjeet yläpuolelta. Vapaamuotoinen valtakirja ei kelpaa. 
  2. Varaa aika tarpeen mukaan  
    Voitte asioida useimmissa konttoreissa ilman ajanvarausta. Tarkista kuitenkin oman pankkisi aukioloajat ja ajanvarauskäytäntö sivuillamme
    Jos et halua jonottaa vuoronumerolla tai jos pankkisi edellyttää ajanvarausta, voit varata 30 minuutin ajan verkossa. Käytä varausta tehdessäsi “Verkkopalvelun avaus alaikäiselle” -aihetta. 

    Puolen tunnin aika sopii yhden alaikäisen verkkopalvelun avaamiseen. Jos alaikäisiä on useampia tai haluatte esimerkiksi avata tilin, käytä nettiajanvarauksessa tarkennetta "Alaikäisten ja nuorten asioiden hoito" ja valitse neuvottelutavaksi "Konttorissa".
    Siirry ajanvaraussivulle tästä  
  3. Varmista, että henkilöllisyystodistukset ovat voimassa ja mukana  
    Huollettavasi tarvitsee pankissa asiointiin voimassa olevan passin tai henkilökortin. Myös huoltajalla tulee olla henkilöllisyystodistus mukanaan. Tutustu tarkemmin hyväksymiimme henkilöllisyystodistuksiin 


Millaisia palveluita lapsi tai nuori voi käyttää tunnukset saatuaan

7–14-vuotiaalle lapselle voidaan avata OP:n nuorten rajatut digitaaliset palvelut. Lapsi voi

  • Tarkastella OP-mobiilissa tilejä, joihin hänellä on käyttöoikeus.
  • Maksaa OP Saavutettavassa tileiltä, joihin hänellä on käyttöoikeus.
  • Tehdä verkkomaksuja tileiltä, joihin hänellä on käyttöoikeus. 
  • Vahvistaa korttimaksun Mobiiliavaimella, jos kortilla voi tehdä verkkomaksuja.

Huoltajat voivat rajoittaa palveluiden käyttöä tilin ja kortin käyttöoikeuksia hallinnoimalla. Tämän ikäisten lasten digitaaliset palvelut ovat suppeammat kuin varttuneemmilla, jotta oman taloudenpidon harjoittelu pysyy mahdollisimman turvallisena. 

12 vuotta täyttäneelle lapselle voidaan myöntää myös vahvat sähköiset tunnukset. Näin hän pystyy hoitamaan asioitaan OP-mobiilin ja op.fi-palvelun lisäksi esimerkiksi Omakannassa, Kelassa ja Opintopolussa.

15 vuotta täyttäneelle nuorelle voidaan avata OP:n nuorten digitaaliset palvelut. Nuori voi

  • Tarkastella OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa omia tilejään.
  • Maksaa OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa tileiltä, joihin hänellä on käyttöoikeus. 
  • Tehdä Mobiiliavaimen avulla verkko-ostoksia tileiltä, joihin hänellä on käyttöoikeus.
  • Vahvistaa korttimaksuja Mobiiliavaimella.
  • Hoitaa huoltajien suostumuksella sijoituksiaan omatoimisesti. 

15 vuotta täyttänyt nuori voi harjoitella taloudenpitoa aiempaa monipuolisemmilla palveluilla. Nuoren palvelut laajenevat vielä lisää hänen täyttäessään 18 vuotta.

Mistä saat lisätietoa

Asiakaspalvelumme auttaa sinua chatin lisäksi myös numerossa 010 252 9626 (ma–pe 8–16, mpm/pvm).