Tilin todentamista koskevilla huijaussähköposteilla kalastellaan verkkopankkitunnuksia

Rikolliset ovat lähettäneet huijaussähköposteja OP Ryhmän nimissä.

Viestien otsikossa voidaan väittää, että asiakkaan tili pitäisi todentaa, ja viestit näyttävät OP:n omilta, luottamuksellisilta sähköposteilta. Viesteissä oleva linkki voi ohjata op.fi-palvelua muistuttavalle huijaussivustolle, jossa kysytään esimerkiksi verkkopankkitunnuksia ja salasanaa. 

Huijaussivustolla saatetaan kalastella myös korttitietoja tai muiden pankkien verkkopankkitunnuksia, ja viestiä on tiettävästi lähetetty muillekin kuin OP:n asiakkaille. 

Älä koskaan kirjaudu verkkopankkiin sähköpostitse saamasi linkin kautta   

OP Ryhmä ei lähetä sellaisia luottamuksellisia sähköposteja, joihin johtavaan linkkiin pitäisi kirjautua verkkopankkitunnuksilla. Älä koskaan kirjaudu verkkopankkiin minkään sähköpostitse saamasi linkin kautta. 

Älä koskaan luovuta tunnuksiasi kenellekään – edes pankki tai viranomaiset eivät koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä esim. tietojen todentamisen yhteydessä.

Älä koskaan asenna laitteellesi mitään ohjelmaa, jos asennuksen kehottaa tekemään joku, jonka yhteydenottoa et ole odottanut. Epäselvissä tilanteissa ole aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme. 

Jos epäilet tunnustesi tai korttitietojesi joutuneen vääriin käsiin, toimi näin

  • Sulje välittömästi verkkopankkitunnuksesi ja korttisi soittamalla puhelinpalveluun numeroon OP 0100 0500.   
  • Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje verkkopankkitunnuksesi ja korttisi soittamalla OP:n Sulkupalvelun numeroon +358 100 0555 (24 h/vrk).   
  • Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua. 

Oletko varmasti OP:n omilla sivuilla?  

  • Pankki ei koskaan lähetä sinulle linkkiä millekään sivustolle, johon sinun pitäisi kirjautua verkkopankkitunnuksin tai antaa korttitietosi. Näin toimii vain rikollinen.  
  • Jos olet epävarma saamasi yhteydenoton oikeellisuudesta, ole aina ensin yhteydessä omaan pankkiin ennen kuin teet mitään. 
  • Älä avaa esimerkiksi linkkejä tai liitteitä ennen varmistusta oman pankin asiakaspalvelusta.  
  • Älä koskaan vahvista maksutapahtumia tai laiteliitoksia, joita et tunnista.  
  • Varmista selaimen osoiteriviltä, että olet oikeassa ja suojatussa osoitteessa. 
  • Klikkaa osoiterivillä olevaa lukon kuvaa, saat näkyviin sivuston varmenteen. Tarkista seuraavat:  
    • Sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle (esim. OP Osuuskunta)   
    • OP:n omalla sivustolla sertifikaatissa on osoite www.op.fi ja OP:n Tunnistuspalvelussa saml-idp-op.fi.  
    • Varmenne on voimassa  
    • Varmenteen myöntäjä/julkaisija on Symantec, Entrust tai DigiCert    

Esimerkkikuva huijaussähköpostista: 

Kalastelusähköpostin aihe on Tilin todentaminen: Kirjaudu sisään & puhelinnumero/ Verifiering av konto: Logga in & telefonnummer / Account verification: Log in & phone number.
 
Esimerkkikuva huijaussivustosta:  

Huijaussivu muistuttaa op.fi-sivuston sivua.