Skeittaus

Det självstyrande verksamhetssättet

I OP Gruppen pågår en betydande förändring i tänkesättet och verksamhetskulturen. Syftet med förändringen är att förbättra arbetstagarupplevelsen, kundupplevelsen och effektiviteten. Förändringen är ett svar på förändringarna i omvärlden och kundbeteendet samt på de nya regleringskraven.

Kärnan i vårt nya smidiga verksamhetssätt utgörs av team som skapar kundvärde och vilkas verksamhet stöds på många sätt. I teamen möts kompetensen, makten, ansvaret och människorna dagligen. I den självstyrande organisationen är ansvarsfördelningen tydlig och beslutsfattningsnivåerna färre. Ledningen innebär framför allt att man drar upp riktlinjer och gör det möjligt för teamen att nå framgång. Då går det snabbt att reagera på kundernas förväntningar.

Det är fråga om ett av OP Gruppens största förnyelseprojekt. Vi tror att det smidiga verksamhetssättet ökar arbetets betydelse och trivseln i arbetet, vilket leder till att kundupplevelsen förbättras och effektiviteten i arbetet ökar.

Det första skedet i introduktionen av det nya verksamhetssättet inleddes i OP Gruppens centralinstitut i januari 2019 i banktjänsterna för privatkunder och i utvecklingen. Följande som övergick till den nya verksamhetsmodellen var Skadeförsäkringen, Företagsbanken och en del av centralinstitutets funktioner. Nu tar också en del av andelsbankerna i bruk den nya verksamhetsmodellen. Vi är på en lång förändringsresa, men vår vision är klar: vi ska vara Finlands ledande och attraktivaste finansgrupp.