SAP Ariba FAQ

Jag fick en inbjudan av OP till registrering i Ariba. Är Ariba-kontot avgiftsbelagt? Vad kostar det att skapa ett konto?

Leverantören ska skapa ett Ariba-konto i samband med svaret på en inbjudan till registrering eller begäran om offert. Det konto som skapas utifrån inbjudan är ett avgiftsfritt Ariba Standard-konto, och därför medför det inga kostnader för leverantörer.

Jag kan inte logga in i den begäran om registrering av leverantör som OP sänt.

Jag kan inte logga in i den offertbegäran som OP har sänt.

Om du loggar in i offertbegäran första gången, och ditt företag inte ännu har ett Ariba-konto med OP, ska kontot skapas via e-posten för offertbegäran. Alternativt kan du logga in i Ariba med existerande kontokoder via e-posten för offertbegäran. Obs! E-posten för offertbegäran är alltid personlig. Om du vill att någon annan behandlar offertbegäran, ska du be offertens avsändare sända en ny inbjudan till offertbegäran till en annan person.

Jag försökte skapa ett Ariba-konto via e-posten för offertbegäran och systemet skickade ett felmeddelande om att vårt företag redan har ett konto. Vad ska jag göra?

Hoppa över felmeddelandet (om det redan existerande kontot) och fortsätt till att skapa ett konto.

Jag har gett OP:s kontaktperson en e-postadress som vi vill att beställningar sänds till. Vi får emellertid inga e-postmeddelanden, utan de går till fel e-postadress.

Kontrollera e-postinställningarna för beställningar på ert Ariba-konto och begär vid behov att systemadministratören för kontot ändrar mottagarnas e-postadresser. Om du inte vet till vilket Ariba-kontot OP:s beställningar förmedlas, kan du kontrollera det hos OP genom att sända e-post till adressen onboard.ariba@op.fi.

Jag hittar inte en beställning som OP sänt på vårt Ariba-konto, och jag kan inte fakturera mot beställning.

Om ert företag redan använder ett Ariba-konto, på vilket ni vill ta emot beställningar, ange då kontokoden för OP. OP förmedlar beställningar till det konto som ni uppgett. Obs! Hur förmedlingen av beställningar ska ske bör fastställas innan den första beställningen lämnar OP. Om OP inte känner till Ariba-kontot, sänds beställningen till en viss e-postadress. Du kan skapa ett Ariba-konto eller logga in på ett redan existerande Ariba-konto via e-posten för beställningar.

Systemadministratören för vårt Ariba-konto har lämnat företaget, och jag känner inte till inloggningskoderna till vårt konto.

OP kan inte bevilja rättigheter till systemadministratörens konto. I ett sådant här fall ska leverantören kontakta Ariba-supporten.

Du hittar kontaktuppgifterna på bl.a. Aribas inloggningssida: klicka på frågetecknet (i övre högra hörnet) > Support (i högra nedre hörnet) > Contact us > Reset my password / Forgot Username > följ anvisningarna och välj ”I am experiencing a different issue”, varefter en kontaktblankett för Ariba öppnas.