OP mukaan rahoittamaan taloyhtiöiden energiaremontteja – tavoitteena säästää sekä rahaa että energiaa

OP ja LeaseGreen aloittavat yhteistyössä taloyhtiöiden energiaremonttien tarjoamisen. Energiaremontin tavoitteena on vähentää taloyhtiön energiakuluja. Asuminen on yksi suurimmista suomalaisten hiilijalanjälkeä kasvattavista tekijöistä. Energiaremontit ovat kustannustehokas tapa hillitä ilmastonmuutosta.

Energiaremontit tarkoittavat käytännössä taloyhtiöiden kiinteistötekniikan modernisointia. Energiaremontti voi olla ilmanvaihdon parantamista tai lämmityksen tehostamista. Parhaimmillaan rahaa säästyy taloyhtiössä erityisesti pienempien lämmityskulujen ansiosta pitkällä aikavälillä jopa satojatuhansia euroja.

– OP on Suomen suurin asuntoluottojen antaja ja osuustoiminnallisena yrityksenä haluamme huolehtia asiakkaidemme ja toimintaympäristön hyvinvoinnista. Energiaremonttien avulla voidaan nostaa asumisen laatua nostamatta sen kustannuksia, sanoo OPn asumisen palveluista vastaava liiketoimintajohtaja Jarkko Kyttänen.

Energiaremontit toteuttaa Suomen johtava energiapalveluyhtiö LeaseGreen, joka laajentaa yhteistyön myötä toimintaansa asuinkiinteistöjen energiaremontteihin. Remontit rahoittaa OP. Energiaremonttia tarjotaan taloyhtiöille palvelupakettina, jossa remontin kustannukset voidaan jakaa kuukausimaksuiksi.

OPn vastuullisuusohjelman tavoitteena on kestävän talouden rahoittaminen. Energiaremontin tavoitteena on paitsi säästää rahaa, myös säästää energiaa ja sitä kautta vähentää hiilidioksidipäästöjä. Oman toiminnan osalta OPn tavoitteena on olla hiilipositiivinen vuonna 2025.

– Energiaremontit ovat keino olla mahdollistamassa myös asiakkaidemme hiilijalanjäljen pienenemistä sekä koko yhteiskunnan muutosta kestävämpään suuntaan. Suomi kaipaa uusia ilmastotekoja ja innovaatioita, Kyttänen jatkaa.

LeaseGreen tekee eniten energiatehokkuushankkeita suomalaisiin kiinteistöihin. Ruotsissa asuinkiinteistöjen energiatehokkuutta on parannettu huomattavasti nopeammin kuin Suomessa.

– Energian hinta on noussut 2000-luvulla todella voimakkaasti. Kiinteistöt kuluttavat 40 prosenttia Suomen käyttämästä energiasta. Parantamalla kiinteistöjen energiatehokkuutta pienennämme koko Suomen hiilijalanjälkeä hyvin kustannustehokkaasti. Arviomme mukaan taloyhtiöiden säästöpotentiaali on 3–4 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä, sanoo LeaseGreenin toimitusjohtaja Tomi Mäkipelto.

LeaseGreen on toteuttanut eri puolilla Suomea yli 150 energiaremonttia toimitilakiinteistöihin, joissa energialasku on remontin ansiosta laskenut keskimäärin noin 24 prosenttia. Saman suuruisia säästöjä voisi energiaremonteilla saavuttaa myös taloyhtiöissä.

Energiaremontti-palvelua tarjotaan ensi vaiheessa pääkaupunkiseudun kaupunkien taloyhtiöille. Tavoitteena on laajentaa palvelua muihin suuriin kaupunkeihin mahdollisimman pian.

Lisätietoa remonteista: www.energiaremontti.fi