OP-Asuntoluottopankki Oyj laskee liikkeeseen Suomen ensimmäisen vihreän katetun joukkovelkakirjalainan

OP-Asuntoluottopankki Oyj laskee liikkeeseen 750 miljoonan euron vihreän katetun joukkovelkakirjalainan marraskuussa julkaistun Green Covered Bond -viitekehyksen mukaisesti.

Suomen ensimmäinen liikkeeseen laskettava Green Covered Bond on vihreä kiinteistövakuudellinen joukkovelkakirjalaina, jonka määrä on 750 miljoonaa euroa ja laina-aika 10 vuotta. Laina on suunnattu kansainvälisille, vastuullisille instituutiosijoittajille, ja sen kautta hankitut varat kohdistetaan viitekehyksen mukaisesti OP Ryhmän vihreiksi tunnistettuihin asuntoluottoihin. Rahoitettava toimiala on energiatehokkaat asuinrakennukset (green buildings). Laina hinnoiteltiin 18.3.2021, ja se lasketaan liikkeeseen 25.3.2021.

– Tuomalla markkinoille Suomen ensimmäisen vihreän katetun joukkovelkakirjalainan vastaamme sijoittajien kasvavaan kysyntään ja edistämme kestävää taloutta OP Ryhmän vastuullisuusohjelman mukaisesti. Rahoituksen ohjaaminen ympäristön kannalta kestäviin kohteisiin tukee työtä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, kertoo OP-Asuntoluottopankin toimitusjohtaja Sanna Eriksson.

Vihreä katettu joukkovelkakirjalaina on herättänyt suurta mielenkiintoa sijoittajien keskuudessa: liikkeeseenlasku ylimerkittiin torstaina yli kaksinkertaisesti, ja siihen osallistui 55 kansainvälistä sijoittajaa.

OP-Asuntoluottopankin Green Covered Bond Framework ja siihen liittyvä Sustainalyticsin riippumaton lausunto sekä Green Covered Bond -sijoittajapresentaatio ovat saatavilla osoitteessa op.fi/op-ryhma/velkasijoittajat/green-bonds.

Sanna Eriksson, toimitusjohtaja, OP-Asuntoluottopankki Oyj, puh. 010 252 2517

Lisätiedot medialle ja haastattelupyynnöt:
OP Ryhmän viestintä, puh. 010 252 8719, viestinta@op.fi