Digiluotto

OP Asuntolainapalvelu – Ennennäkemättömän palvelun kehittämistä moderneja teknologioita ja työtapoja hyödyntäen

”Ohjelmistokehittäjän näkökulmasta OP Asuntolainapalvelussa kiinnostavaa on ollut kokonaan uuden pankkipalvelun kehittäminen moderneja teknologioita sekä palveluarkkitehtuureja hyödyntäen”, kertoo devari Antti Friman. Digitaalista, asuntolainan nopeaan hakemiseen tarkoitettua OP Asuntolainapalvelua alettiin OP:n Kehittäminen ja teknologiat -yksikössä rakentaa vuonna 2017. Palvelu on paitsi Suomen, myös Pohjoismaiden ensimmäinen asuntolainan hakemiseen tarkoitettu digitaalinen palvelu.

Miten OP Asuntolainapalvelu toimii asiakkaan näkökulmasta?

”OP Asuntolainapalvelu toimii pähkinän kuoressa siten, että kirjauduttuaan op.fi:hin asiakas täyttää asuntolainahakemuksen, minkä jälkeen palvelu antaa pankkia sitovan lainapäätöksen välittömästi”, kertoo Product Owner, Lauri Aarnio. Lainatarjous edellyttää, että asiakkaan antamat tiedot ovat oikein ja että vakuudet ovat kunnossa. Käytännössä lainapäätös putkahtaa asiakkaalle OP:n kehittämästä Luottopäätöskoneesta, joka laskee asiakkaalle maksimilainamäärän ja antaa tarjouksen marginaalista. Päätöksenteossa Luottopäätöskone hyödyntää OP:n omaa ja ulkoisten kumppaneiden järjestelmistä saatavaa dataa.

OP Asuntolainapalvelu on saatavilla OP:n nykyisille asiakkaille, mutta myöhemmin tänä vuonna sitä kautta asuntolainaa pääsevät hakemaan myös uudet asiakkaat. Palvelun kehittäminen on lähtenyt liikkeelle puhtaasti asiakaskokemuksen parantamisesta, sekä sujuvan lainan hakemisen mahdollistamisesta. Asiakkaan ei siis tarvitse enää pistäytyä fyysisesti konttorilla, vaan lainatarjouksen voi saada nopeasti mistä vain. Myönteisen lainapäätöksen kanssa asuntokaupoille voi lähteä vaikka samalta seisomalta.

Mitä sanoo OP Asuntolainapalvelun kehittämisestä itse devari?

”Karkeasti OP Asuntolainapalvelu sisältää käyttöliittymä- ja taustapalvelu-kerrokset sekä tietokannan. Taustapalvelussa olemme päässeet käyttämään pankkimaailmassa hyvinkin tavallisia palveluarkkitehtuureja, joista koostettujen tietojen avulla Luottopäätöskone pääsee keskustelemaan muun muassa Suomen Asiakastiedon kanssa maksuhäiriömerkintöjen varalta. Kysymyksessä on siis monen järjestelmän keitos, jonka yhteistoiminnan tuloksena syntyvät pankkia sitovat lainapäätökset”, kertoo Friman.

Stackin tekemiseen on haluttu käyttää kaikkein uusimpia teknologioita, mihin OP:lla yleensäkin pyritään huolimatta siitä, että joukossa on vielä vanhojakin pankin järjestelmiä. Sekä OP Asuntolainapalvelu että AI-kyvykkyttä päätösten tukena käyttävä Luottopäätöskone toimivat pilvessä. OP Asuntolainapalvelun käyttöliittymä on rakennettu Reactilla, kun taas Luottopäätöskone on Kotlinilla rakennettu tilaton funktionaalinen mikropalvelu. OP Asuntolainapalvelun tekeminen ei siis ole ollut mitään ohjelmistokehittäjien pelonsekaisin tuntein karsastamaa vanhan Cobol-maailman ylläpitämistä väkisin, vaan täysin uuden palvelun rakentamista moderneilla teknologioilla.

Devari Friman tuli taloon, kun OP Asuntolainapalvelun rakentaminen oli jo aloitettu. ”Käyttämämme teknologiat, esim. React, Redux, TypeScript ja Docker tulivat itselleni uusina. Aloitin tekemällä eri osioita taustajärjestelmästä. Huomasin neljän kuukauden tutustumisen jälkeen osaavani tehdä projektia kokonaisuutena”, Friman kertoo. ”Meillä on hyvin pitkälti vapaus tehdä asioita tiiminä itse valitsemallamme tavalla ja käyttää työvälineitä, joita itse haluamme käyttää.”

Kun on pankin palvelusta kyse, tietoturva on korostuneessa asemassa. ”Ulkopuolisten tietoturva auditointien kautta tehtävät katselmoinnit ovat arkeamme”, Friman kertoo.

OP Ketterä -toimintatapa tuo sujuvuutta työhön

Koko OP Asuntolainapalvelu on tehty tiimissä OP Ketterä -toimintatavan mukaan. Liiketoiminta on vahvasti kehittäjien mukana tekemässä palvelua, ja käytännössä liiketoiminnan edustajat istuvat vain parin metrin päässä devareista. Se tekee päätöksenteosta hyvin nopeaa ja minimoi byrokratian. Kehitystiimit on koottu siten, että ne ovat autonomisia ja pystyvät toimimaan omien päätöstensä mukaan. Tämä luo paitsi työn sujuvuutta ja mielekkyyttä kehittäjille, mutta tuottaa myös asiakkaille nopealla syklillä näkyvää lisäarvoa.

”Työtä tehdään ketterästi pienissä erissä, jolloin myös virheiden syntyminen on marginaalisempaa. Kehittäjillä on asiantuntijoina sekä vastuuta että valtaa: Devops -hengessä tiimillä on päästä päähän vastuu omasta alueestaan palvelun kehityksessä. Toivomme tietysti myös uusiksi työkavereiksi sellaisia tekijöitä, niin junnuja kuin kokeneempiakin, jotka nauttivat ensisijaisesti asiantuntijana toimimisesta, ja pitävät vastuuta ja päätöksentekoa omassa työssään mielekkäänä”, sanoo Tech Lead Antti Turunen. ”Meillä ei edes oikein saa sellaista hands-on ohjausta, vaikka tietenkin kaikkia tekijöitä tuetaan. Joka tapauksessa hyvä työntekijäkokemus johtaa myös siihen, että meillä on tyytyväisimmät asiakkaat.”

”Vaikka olen jo parikymmentä vuotta toiminut ohjelmistoalalla, ajattelen, että OP Ketterä on yksi parhaista ketteristä menetelmistä, joita urallani on tullut vastaan”, Aarnio komppaa. OP on aloittanut vuoden 2019 alusta koko organisaatiota koskevan toimintakulttuurin muutoksen kohti ketterää. ”Koko organisaation tasolla ketterä toimintapa hakee tietenkin vielä muotoaan, mutta meidän tiimissämme se on arkipäivää. Tuntuu, että oikeasti saan vaikuttaa asioihin ja koen, että sillä on iso merkitys, miten itse toimin”, Friman toteaa.