Antti Turunen

Henkilörahoituksen ja asumisen palveluiden teknologiauudistuksessa asiakaslähtöisyys ja vastuullisuus tekevät työstä merkityksellistä kehittämisen ammattilaiselle

Teknologiaorganisaatiossa tarjoamme asiakkaiden elämää ja toimihenkilöiden työtä helpottavia teknologiaratkaisuja. Olemme parhaillaan uudistamassa lainan antamisen ja vakuuksien käsittelyn prosesseja ja järjestelmiä. Tavoitteenamme on tehdä niistä regulaation raameissa mahdollisimman automaattisia ja helppoja sekä loppuasiakkaillemme että omille pankkitoimihenkilöillemme. Jatkossa loppuasiakas voi ostaa asunnon vaikkapa suoraan kotisohvalta modernien välineiden avulla ja tietokoneautomaatio hoitaa suuren osan massatehtävistä toimihenkilöiden puolesta.

Henkilörahoituksen ja asumisen palveluiden heimossa IT Area Leadina työskentelevä Antti Turunen pitää aina fokuksen visusti loppuasiakkaassa. Juuri nyt Antin heimolla on käynnissä mammuttimainen Henkilörahoituksen ja asumisen palveluiden teknologiauudistus, jossa asiakkaana ovat henkilöasiakkaiden lisäksi myös OP:n sisäiset asiakkaat eli pankit.

”Teknologiaorganisaatiossa tarjoamme asiakkaiden elämää ja toimihenkilöiden työtä helpottavia teknologiaratkaisuja. Olemme parhaillaan uudistamassa lainan antamisen ja vakuuksien käsittelyn prosesseja ja järjestelmiä. Tavoitteenamme on tehdä niistä regulaation raameissa mahdollisimman automaattisia ja helppoja sekä loppuasiakkaillemme että omille pankkitoimihenkilöillemme. Jatkossa loppuasiakas voi ostaa asunnon vaikkapa suoraan kotisohvalta modernien välineiden avulla ja tietokoneautomaatio hoitaa suuren osan massatehtävistä toimihenkilöiden puolesta”, Antti kertoo.

Ennen kaikkea R&D -henkiseksi tekijäksi itseään luonnehtivan Antin toi OP:lle konsulttipuolelta vuonna 2017 nimenomaan halu tehdä oman talon sisäisiä isoja juttuja, jotka vaikuttavat pitkällä tähtäimellä yrityksen asiakaskokemukseen. Asiakaslähtöisyyden lisäksi tärkeää hänelle itselleen tekijänä on vastuullisuus, joka on niin ikään vahva teema OP:n teknologiaorganisaation uudistaessa parhaillaan asuntolainapalveluihin liittyviä järjestelmiä.

Asiakaslähtöisyys ja vastuullisuus keskeisinä arvoina teknologiauudistuksessa

Koska OP on osuuskunta, on asiakas kaikessa tekemisessä luonnostaan keskiössä. Kaikki kehitystyö tähtää asiakasarvon maksimointiin ja niin on myös tämän hankkeen kohdalla. Meneillään oleva Henkilörahoituksen ja asumisen palveluiden teknologiauudistus on myös OP:lle talona iso juttu, sillä asuntolainojen markkinaosuus on OP:lla kilpailukentässään suuri.

”Heimossamme ei koskaan tehdä softaa vain softan vuoksi. Jokaisessa tekemässämme asiassa on taustalla asiakasrajapinnasta nouseva liiketoiminnallinen tarve. Lisäksi finanssialaa sitoo regulaatio, joka valvoo toimiamme ja vaatii softakehitykseltä tiettyjä asioita. Me myös haluamme toimia vastuullisesti esimerkiksi lainan myöntämisessä: lainan tulee olla oikean hintaista ja asiakkaalle mahdollista hoitaa. Tällaiset arvot näkyvät heimomme sisällä ja ne otetaan tosissaan”, Antti kuvailee heimossaan vallitsevaa arvopohjaa.

”Ja koska olemme pankki, meillä on paljon dataa, jota käytämme vastuullisesti ja säännösten mukaan palveluiden parantamiseen ja liiketoiminnan ohjaamiseen. Menemme yhä vahvemmin siihen, että data kertoo erilaisten monitoreiden kautta liiketoiminnan muutoksista sekä miten softia tulee kehittää. Havaintojen pohjalta teemme asiakkaalle näkyviä palveluita, jotka todella auttavat heidän elämäänsä”, Antti kertoo.

Uudistyö on hyvässä vauhdissa ja työskentelyn metodologiana toimii ketterä

Tilanne hankkeessa on juuri nyt se, että automaattinen lainatarjous on jo toiminnassa. Seuraavaksi uudistusvuorossa on vakuusprosessi ja lainaprosessin loppuosa.

”Järjestelmä antaa jo automaattisen lainatarjouksen siten, että tietyt ehdot täyttyvät. Tulevaisuudessa laina on tarkoitus saada myös maksuun nopeasti ja läpinäkyvästi. Iso asia koko uudistuksessa onkin se, että haluamme lisätä näkyvyyttä prosessiin, jotta asiakkaalla on turvallinen olo ja hän tietää tarkkaan, missä vaiheessa lainaprosessi kulloinkin on”, Antti kertoo.

Tavoitteiden ja tuotosten eteen työskentelevät ketterät moniosaajatiimit, jotka koostuvat kehittämisen, designin, testaamisen ja liiketoiminnan asiantuntijoista. Tiimin liiketoiminnan tarpeiden pohjalta itse määrittämät tavoitteet ohjaavat työtä, ja tältä pohjalta tiimi tekee päätöksiä autonomisesti. Tekijän kannalta valittu metodologia tarkoittaa, että jokaisen omalla työllä on selkeä vaikutus ja merkitys.

”Olemme mielestäni myös hienosti onnistuneet ketterän lähestymistavan omaksumisessa. Jos aikaisemmin iso määrä päätöksiä piti viedä erilaisten ohjausryhmien läpi, nyt näitä voidaan tehdä sillä tasolla, jossa se on järkevintä, eli kehitystiimissä”, Antti kuvailee ketterän etuja.

”Myös teknologiauudistus tehdään ketterästi: emme tee vesiputoustyylistä ”big bangiä”, vaan työ tehdään pienissä palasissa liiketoiminnan ehdoilla. Järjestelmät ja arkkitehtuuri uusitaan modulaarisesti ja liiketoimintavetoisesti. Lisäksi ketterä uudistusprosessi osallistaa käyttäjätutkimuksen ja käyttökokemuksen designin kautta myös loppukäyttäjän”, Antti kertoo.

Mikä OP:ssa inspiroi kokenutta kehittämisen ammattilaista?

”Minua OP:ssa inspiroi juuri se, että sillä, miten teemme täällä hommia on aidosti merkitystä. Töitä tehdään aidosti suomalaisille ja myös OP:n työntekijöille”, Antti sanoo.

Esimerkiksi nyt meneillään olevan hankkeen tarkoituksena on yksinkertaisesti helpottaa lainan hakemista. Ja koska työ tehdään asialle vihkiytyneissä moniosaajatiimeissä, riippumatta roolista kuka tahansa tiimin jäsen pääsee lähelle asiakasrajapintaa ymmärtäen ja nähden tekemisen vaikutukset.

”Myös muotoiluajattelu on meillä vahvana kaikessa. Olemme Suomessa yksi isoimmista palvelumuotoilua hyödyntävistä taloista. Jos Nokian aikana insinöörit tekivät insinööreille puhelimia, nykypäivänä se ei ole enää jutun juju. Palveluita tehdään oikeasti asiakkaille ja heidän tarpeisiinsa”, Antti pohtii.

Antin mukaan finanssiala koetaan tyypillisesti vanhanaikaisena ja jähmeänä. Kuitenkin kehittämisen ammattilaisille myös työkalut ja tekemisen tavat ovat modernia ja uusinta uutta.

”Pitää muistaa, että toimialoista juuri finanssialalla tietokoneet otettiin töihin ensimmäisenä. Jos joku ajattelee, että OP:lla pyöritään edelleen legacy-järjestelmien päällä, on hän väärässä. Käytössämme on muun muassa uusin julkipilvi sekä viimeisimmät teknologia-stackit. Arkkitehtuurimme on kulkemassa vahvasti modulaariseen rajapintaratkaisuiden suuntaan. Teknologiapinomme on uusinta uutta varsinkin uudistavan tekemisen osalta”, Antti sanoo.

Kiinnostuitko OP:n tarjoamista haasteista kokeneille kehittämisen ammattilaisille? Näkisitkö itsesi viemässä läpi mammuttimaisia teknologiauudistuksia arvopohjaisesti ja asiakaslähtöisesti osana moniosaajatiimiä? Tutustu avoimiin työpaikkoihin