Kaj Hege Häggman

Mitä yhteistä on yli 110-vuotiaalla OP:lla ja teknologia-startupilla kehittämisen ammattilaisen silmin?

Kaj Häggman, tuttavallisemmin HeGe, kiinnostui OP:sta työpaikkana alun perin kuullessaan innovaatiohautomostamme, OP Labista. Nykyisin OP Labissa IPR & Innovation Lead -tittelillä toimiva HeGe on tehnyt pitkän uran startup-maailmassa ja huipputeknologian parissa niin Suomessa kuin Piilaaksossakin. Hän ollut mukana pystyttämässä palveluita ja yrityksiä usealla toimialalla. Mutta mitä yhteistä HeGen havaintojen mukaan on jo yli 110 vuoden ikään ehtineellä OP:lla sekä nopeatempoisella startup-yrityksellä?

Startupeista tutut innovoinnin menetelmät ja modernit teknologiat OP:laisten käytössä

Startup-yrityksissä HeGeä on aina kiehtonut se, miten uusi idea viedään ketterästi ja asiakaskeskeisesti nollatilanteesta siihen pisteeseen, että se muuttuu ihmisiä kiinnostavaksi palveluksi tai tuotteeksi. Startup-maailmassa innovaatiota viedään eteenpäin iteratiivisella menetelmällä: ideasta tuotetaan nopealla aikataululla, kustannustehokkaasti ja pienissä vaiheissa jotakin näkyvää ja testattavaa. Parhaassa tapauksessa se kerää rahoitusta ja siitä syntyy uusi arvoa tuottava ja asiakastarpeeseen vastaava palvelu.

Muuttuvassa maailmassa myös finanssialalla asiakkaiden tarpeet kehittyvät ja muuntuvat, ja sen vuoksi OP:lla on omaksuttu startup-yrityksistä tuttuja innovoinnin ja kehittämisen metodeja. Niiden myötä innovaatiot, teknologia ja ohjelmistokehitys yhdistyvät, kun hyvästä ideasta edetään ripeästi toteutukseen ja tuloksena syntyy konkreettinen, asiakkaita hyödyttävä palvelu.

”Esimerkiksi mietimme aiemmin, miten voisimme palvella kevytyrittäjiä paremmin. Näitä startup-menetelmiä hyödyntäen syntyi kolmessa kuukaudessa kevytyrittäjille suunnattu uusi palvelu, jonka avulla kevytyrittäjä voi laskuttaa, hoitaa kirjanpitonsa ja vaikkapa hankkia tarvittavat vakuutukset. Näin hän voi käyttää aikansa ydintekemiseensä”, HeGe kertoo.

OP:lla luodataan myös jatkuvasti uusia tuulia maailmalta. Asiantuntijamme pohtivat, kuinka asiakkaamme voisivat finanssialan regulaation asettamissa raameissa hyötyä uusimmista teknologioista, kuten tekoälystä, big datasta, robotiikasta, blockchainista, esineiden internetistä (IoT) tai biometriikasta. Biometriikan hyödyntämisestä hyvä esimerkki on meillä ensimmäisenä Suomessa kehitetty Pivo Kasvomaksu -palvelu, jonka avulla ostoksen voi tehdä näyttämällä kasvojaan.

”Mietimme, miten tehdä maksamisesta yhä helpompaa. Joku heitti idean: mitä, jos voisin maksaa naamallani? OP:n työntekijät testasivat tätä maksutapaa ensin Vallilan konttorin ravintolan maksupisteellä, minkä jälkeen Pivo Kasvomaksu otettiin käyttöön Antellin kahvioissa ympäri Suomea”, HeGe kertoo.

OP:n organisaatiokulttuurissakin on yhteneväisyyksiä startup-maailman kanssa

OP Ryhmässä on siirrytty hyödyntämään ketteriä toimintatapoja koko organisaation arjessa riippumatta siitä, oletko ohjelmistokehittäjä vai pankkikonttorin toimihenkilö. Muun muassa päätöksenteon halutaan tapahtuvan siellä, missä se on parasta ja järkevintä: tiimeissä.

Autonomiseen päätöksentekoon perustuvat tiimit työskentelevät itseohjautuvasti yhteisten tavoitteiden eteen, mikä antaa myös yksittäiselle ohjelmistokehittäjälle paljon vapautta ja vastuuta päättää omasta työstään. Vaikuttamismahdollisuudet omaan työhön paranevat sen myötä roimasti.

”Uutta ketterää toimintamallia testattaessa pilottiin osallistuneilta kysyttiin palautetta. He totesivat, etteivät missään nimessä palaisi takaisin vanhoihin tapoihin, sillä uusi koettiin niin mielekkäänä”, HeGe kertoo.

”Start-upeissa tyypillisesti yhdellä ihmisellä on myös useita eri hattuja, eivätkä roolit ole tiukasti rajattuja. Samanlainen ajatus on haluttu tuoda OP:lle: asiantuntijan tontilla ei ole tiimissä tiukkoja rajoja. Raamien sisällä tiimin jäsenet saavat toimia vapaasti ja päättää, mikä heidän itsensä mielestä on paras tapa tehdä töitä yhteisten tavoitteiden eteen”, HeGe vertailee.

Myös maailmalla pinnalla oleva DevOps on jalkautunut keskeiseksi teknologiaorganisaatiomme toimintatavaksi. Sen avulla kehittämisen ja ylläpidon työskentely hitsataan yhteen saman tiimin vastatessa yhdestä kokonaisuudesta. Tehokkailla, laadukkailla ja moderneilla sovelluskehityksen käytännöillä sekä automaatiolla voidaan tuottaa jatkuvaa arvoa asiakkaille.

Lisäksi toimintakulttuurin muutoksella halutaan synnyttää OP:laisille paras työntekijäkokemus. DevOps vapauttaa kehittäjien aikaa ja ajattelua merkitykselliselle ja arvoa tuottavalle tekemiselle sekä oman osaamisensa laajentamiselle.

Kun kaikki yritykset ovat teknologiayrityksiä, minkä toimialan sinä valitset?

”Maailma on muuttumassa niin, että yrityksistä on itseasiassa tulossa teknologiayrityksiä. Jos Facebook on sosiaaliseen mediaan erikoistunut teknologiayritys, OP on finanssitoimialaan erikoistunut teknologiayritys”, HeGe näkee.

Toimintaympäristön ja omistaja-asiakkaiden tarpeiden muutoksen myötä OP:sta on kuin onkin tullut softatalo, joka työllistää nykyisin muutamia tuhansia kehittämisen ja teknologian ammattilaisia.

”Startup-maailma elää asiakaskeskeisyydestä. Jos startupin toiminta ei olisi asiakaskeskeistä, kukaan ei olisi tuotoksista kiinnostunut, eikä idea lähtisi lentoon. Samoin myös OP:lla omistaja-asiakas on kaiken kehittämisen ja innovoinnin keskiössä”, HeGe sanoo.

Vaikkemme OP:lla olekaan teknologiaorganisaationa ihan samanlaisia, kuin korkeateknologian startupit Piilaaksossa, on meillä silti paljon yhteistä, vai mitä? Autonomisiin tiimeihin perustuvassa toimintakulttuurissa kukin tekee töitä suoraan loppuasiakasta varten. Se tekee jokaisen työstä Suomen mittakaavassa myös ainutlaatuisella tavalla merkityksellistä ja näkyvää, sillä OP:n palveluita ja tuotteita käyttää taloutensa hoitamiseen säännöllisesti yli 2 miljoonaa omistaja-asiakasta.

 

 

Artikkeli julkaistu 14.1.2021