Sisäänkirjautuminen

Henkilöasiakkaat  >  Tietoturva  > Verkkopalvelutunnukset ja turvallisuus
 
 

Verkkopalvelutunnukset ja turvallisuus

Rikolliset kärkkyvät verkkopalvelutunnuksia. Tunnuksia yritetään kalastella asiakkaan tietokoneelle pesiytyvän haittaohjelman avulla, joka aktivoituu verkkopankkiin kirjauduttaessa. Lisäksi liikkeellä on sähköposteja, joilla yritetään huijata asiakas antamaan tunnukset.

Miten toimit, jos joudut huijauksen uhriksi?

Sulje verkkopalvelutunnuksesi välittömästi soittamalla verkkopalvelutunnusten sulkupalveluun (09) 6964 6800 (24h/vrk). Ole yhteydessä OP 0100 0500 puhelinpalveluun, avoinna arkisin kello 8-18.

Mikä on haittaohjelma?

Haittaohjelma voi tallentua tietokoneelle esimerkiksi ladatessasi internetistä tiedostoja. Haittaohjelman avulla rikolliset yrittävät kerätä verkkopankkitunnuksia ja avainlukuja tai väärentää maksuja ja saada näin varastettua rahaa.

Haittaohjelma voi aktivoitua esimerkiksi verkkopankkiin kirjautumisen yhteydessä. Se voi toimia esimerkiksi niin, että ruudulle aukeaa erillinen ponnahdusikkuna tai pankin sivua jäljittelevä sivu. Niissä pyydetään pankin nimissä avainlukua tai listaamaan useita avainlukuja yhdellä kertaa. Haittaohjelmalla voidaan yrittää myös väärentää maksun vahvistussivu ja muuttaa maksu menemään rikollisten tilille.

Näin suojaudut haittaohjelmilta
  • Huolehdi, että tietokoneissa, joilla käytät OP-verkkopalvelua, on tietoturva kunnossa. Koneessa on oltava päivitetty palomuuriohjelmisto, virustorjuntaohjelma, käyttöjärjestelmä sekä uusimmat versiot internetin selailuun liittyvistä ohjelmista. Turvallisia ovat esimerkiksi Osuuspankkien aulatiloista löytyvät asiakaspäätteet, joiden tietoturvasta pankki vastaa.

  • Ole tarkkana, jos palvelu käyttäytyy jotenkin oudosti. Muista, että pankin järjestelmä kysyy aina vain yhden avainluvun kerrallaan.

  • Ilmoita matkapuhelinnumerosi maksun lisävahvistusta varten, jos et vielä ole sitä tehnyt. Lähetämme sinulle lisävahvistuspyynnön tekstiviestillä osasta OP-verkkopalvelussa maksetuista maksuista. Lisävahvistusta pyydetään esimerkiksi silloin kun maksu on epätavallisen suuri. Näin voit tarkistaa, että maksun tiedot ovat varmasti oikein.

  • Aseta tileillesi ja korteillesi käyttörajat. Silloin tililtä ei voi siirtää tai nostaa rahaa määriteltyä rajaa enempää vuorokauden aikana.

Mistä tunnistat huijaussähköpostin?

Huijaussähköposteissa kehotetaan yleensä siirtymään OP-verkkopalveluun sähköpostissa olevan linkin kautta ja vahvistamaan jotain verkkopalvelutunnuksilla. Näin rikolliset yrittävät saada tunnukset käyttöönsä ja sitä kautta päästä käsiksi rahoihisi. Sähköpostit yritetään naamioida OP-Pohjolan nimissä lähetetyiksi. Viesti voi näyttää tulevan Osuuspankista tai OP-Pohjolasta. Ne ovat usein englanninkielisiä tai kirjoitettu huonolla suomella.

  • Muista, että pankki ei koskaan kysy verkkopalvelutunnuksiasi tai kortin PIN-lukua sähköpostilla.

  • Älä klikkaa sähköpostissa olevia linkkejä. Siirry OP-verkkopalveluun asioimaan aina kirjoittamalla osoite selaimen osoiteriville.

  • Ilmoita epäilyttävistä sähköposteista OP 0100 0500 puhelinpalveluun (arkisin klo 8-18, pvm/mpm).

Verkkopalvelutunnukset ovat henkilökohtaiset

Tunnukset ovat henkilöllisyystodistuksesi verkossa. Voit hoitaa niiden avulla asioitasi myös monien viranomaisten verkkopalvelussa. Älä luovuta tunnuksiasi kenellekään, älä edes perheenjäsenillesi.

 

Selaimesi ei käytä JavaScriptiä. OP-verkkopalvelu ei välttämättä toimi oikein.
Lue lisää ja ota JavaScript käyttöön