Sisäänkirjautuminen

Henkilöasiakkaat  >  Vakuutukset ja vahingot  >  Muutoksenhaku
 
 

Muutoksenhaku

Suurin osa asiakkaista on päätöksiin tyytyväisiä. Joskus voi kuitenkin tapahtua väärinkäsityksiä tai virheitä. Ota meihin yhteyttä, jos vakuutussopimuksessa on jotain epäselvää tai olet tyytymätön korvauspäätökseen. Oikaisemme päätöksen, jos se osoittautuu virheelliseksi.

Vakuutussopimus

Mikäli vakuutussopimuksessa on jotain epäselvää,  ota yhteyttä asiakaspalveluumme joko verkkopalvelussamme, soittamalla palvelunumeroon 0303 0303 tai käymällä lähimmässä konttorissamme. Voit myös soittaa sopimusta käsitelleelle henkilölle, mikäli olet saanut kirjallisen päätöksen. Päätöksessä ovat hänen yhteystietonsa.

Korvauspäätös

Jos olet tyytymätön korvauspäätökseen tai haluat lisäselvitystä, ota ensimmäiseksi yhteyttä korvauskäsittelijään. Hänen kanssaan voit keskustella päätöksestä, sen perusteista ja jatkotoimenpiteistä. Käsittelijän yhteystiedot ovat korvauspäätöksessä.

Lakisääteisissä ja vapaaehtoisissa vakuutuksissa mahdollisuudet hakea muutosta korvauspäätöksiin poikkeavat toisistaan. Muutoksenhakumenettelyssä on eri vakuutuslajien välillä muitakin eroja.

Korvauspäätökseen liitetyssä ohjeessa on aina tarkemmat tiedot siitä, miten päätökseen voi hakea muutosta. Meiltä voit myös pyytää neuvoja muutoksenhaussa.

Asiakasasiamies

Mikäli keskusteltuasi käsittelijän kanssa olet eri mieltä päätöksestä, ota yhteyttä asiakasasiamieheen.

OPn asiakasasiamiehet käsittelevät vakuutussopimusasioihin ja vapaaehtoisten vakuutusten korvauspäätöksiin liittyvät oikaisupyynnöt aiemmista käsittelijöistä riippumattomasti.

Asiakasasiamies ei voi käsitellä lakisääteisten vakuutusten kuten liikennevakuutuksen tai lakisääteisen tapaturmavakuutuksen korvauspäätöksiin liittyviä oikaisupyyntöjä. Nämä oikaisuvaatimukset käsitellään muissa muutoksenhakuelimissä. Vakuuttamista koskevissa asioissa asiakasasiamies voi käsitellä kaikkiin vakuutuksiin, myös lakisääteisiin liittyviä asioita.

Voit lähettää oikaisupyynnön myös postitse, sähköpostilla tai faksilla.

OP, Asiakasasiamies
Gebhardinaukio 1
00013 OP
asiakasasiamies(a)op.fi
Faksi: 010 253 2626

Jos asiakasasiamiehen päätös ei tyydytä sinua tai et halua hakea oikaisua asiakasasiamiehen kautta, voit käyttää muita muutoksenhakukanavia. Korvauspäätöksen liitteenä saat kirjallisen selvityksen muutoksenhakukeinoista.

Muutoksenhaku lautakunnissa ja tuomioistuimessa

Ellei asiasi selviä meillä, voit ottaa yhteyttä Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan (FINE). FINE neuvoo  vakuutuslajista riippumatta kuluttajia vakuutusasioissa ja korvauksissa sekä neuvottelee tarvittaessa asiastasi vakuutusyhtiön kanssa.

FINEn yhteydessä toimii vakuutuslautakunta, joka käsittelee vapaaehtoisten vakuutusten päätöksiä ja antaa niistä suosituksia. Kuluttaja voi pyytää vaihtoehtoisesti lausuntoa myös kuluttajariitalautakunnalta.

Liikennevahinkolautakunta antaa lausuntoja liikennevahinkojen korvaamisesta.

Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen sekä urheilijoiden tapaturma- ja eläketurvan vahinkojen ensimmäinen valitusaste on tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta.

Valitusasian käsittely yllä mainituissa muutoksenhakuelimissä on maksutonta.

Voit myös viedä päätöksen yleisen tuomioistuimen ratkaistavaksi. Tämä ei kuitenkaan koske  lakisääteistä tapaturmavakuutusta ja urheilijoiden tapaturma- ja eläketurvaa.

Mikäli olet tyytymätön saamaasi palveluun pankkiasioissa tai varallisuudenhoidossa, lue tarkemmat ohjeet muutoksenhakuun uudesta op.fi:stä.

 

Selaimesi ei käytä JavaScriptiä. OP-verkkopalvelu ei välttämättä toimi oikein.
Lue lisää ja ota JavaScript käyttöön