op.fi

Sulje
 
 

Laskutus ja maksaminen

Henkilöasiakkaat: Kysymykset 1-8  -  Yritysasiakkaat: Kysymykset 1-7

Henkilöasiakkaat
1. Haluan vaihtaa laskujen eräisyyttä. Miten toimin?
2. Sain Mittaturvasopimuksen laskun. Mistä tiedän mitä vakuutuksia tämä sopimus sisältää?
3. Maksan vakuutusmaksun 12. erässä. Sopimukselle on tehty muutos ja olen saanut uudet laskut. Mitä laskuja minun pitää maksaa, ja pitääkö minun itse perua laskuja verkkopankistani?
4. Miksi vakuutusmaksuni on muuttunut verrattuna edellisvuoteen?
5. Tarvitsen laskulle maksuaikaa. Onnistuuko?
6. Laskuni on jäänyt maksamatta ja vakuutus on päättynyt. Haluan vakuutukseni takaisin voimaan. Mitä minun pitää tehdä?
7. Laskut - Sain monta laskua, minkä maksan?
8. Vakuutuspostit sähköisiksi - En halua paperilaskuja enkä vakuutuskirjoja postitse, miten toimin?
Yritysasiakkaat
1. Miten toimin kun haluan vaihtaa laskujen eräisyyttä?
2. Sain yrityksen vakuutuksesta laskun. Mistä tiedän mitä vakuutusta lasku koskee?
3. Miksi vakuutusmaksuni on muuttunut verrattuna edellisvuoteen?
4. Tarvitsen laskulle maksuaikaa - onnistuuko?
5. Yritykseni vakuutuslasku on jäänyt maksamatta ja vakuutus on päättynyt. Haluan vakuutuksen takaisin voimaan. Mitä minun pitää tehdä?
6. Sain monta laskua, minkä maksan?
7. Verkkolaskujen vastaanoton aloittaminen - Miten voin vastaanottaa yritykseni vakuutuslaskut sähköisesti?

Henkilöasiakkaat
1. Haluan vaihtaa laskujen eräisyyttä. Miten toimin?

Eräisyysmuutoksen voit tehdä Vakuutusten verkkopalvelussa vakuutussopimuksen tietojen kautta tai soittamalla asiakaspalveluun. Eräisyysmuutokset tulevat voimaan seuraavan vakuutuskauden vaihteesta. Mittaturva- ja Autoturvasopimuksien laskutus voi olla 1-, 2-, 3-, 4- tai 6-eräinen, ja e-laskulla maksettaessa myös 12-eräinen. Myös kuukausieräpäivän pystyy määrittelemään.

2. Sain Mittaturvasopimuksen laskun. Mistä tiedän mitä vakuutuksia tämä sopimus sisältää?

Laskulta näet mitä Mittaturvasopimusta lasku koskee. Vakuutussopimuksen sisältö ilmenee vakuutuskirjalta. Mikäli vastaanotat vakuutuspostisi sähköisesti, näet kätevästi vakuutuskirjat Vakuutusten verkkopalvelun Oma arkistosta. Sähköisen vakuutuspostin voit ottaa käyttöön Vakuutusten verkkopalvelussa.

3. Maksan vakuutusmaksun 12. erässä. Sopimukselle on tehty muutos ja olen saanut uudet laskut. Mitä laskuja minun pitää maksaa, ja pitääkö minun itse perua laskuja verkkopankistani?

Sopimukselle tehdyn muutoksen vuoksi vakuutuskauden laskut muodostuvat uusiksi. Kaikki muutoksen jälkeiset laskut tulee normaalisti maksaa. Nordea Pankin e-laskuasiakkaan tulee itse hoitaa mitätöidyn e-laskun poisto verkkopankista, koska Nordea ei käsittele e-laskun peruutustapahtumia.

4. Miksi vakuutusmaksuni on muuttunut verrattuna edellisvuoteen?

Vakuutuksen hintaan vaikuttavia tekijöitä on useita, esimerkiksi:

  • bonusmenetykset

  • korvausmenojen muutokset tietyissä vakuutuksissa

  • vakuutuspaikan muutos

  • vakuutuksenottajan / vakuutetun ikä

  • osoitteenmuutos voi vaikuttaa myös ajoneuvon vakuutuksen hintaan.

5. Tarvitsen laskulle maksuaikaa. Onnistuuko?

Pyynnön maksuajasta tietylle laskulle / laskuille voit tehdä lähettämällä verkkoviestin tai soittamalla puhelinpalveluun. Maksuaikaa voidaan antaa 30 päivää eräpäivästä eteenpäin ja maksuaika on aina viivästyskorollista. Viivästyskorko peritään tulevalla laskulla.

6. Laskuni on jäänyt maksamatta ja vakuutus on päättynyt. Haluan vakuutukseni takaisin voimaan. Mitä minun pitää tehdä?

Ole yhteydessä OPhen verkkoviestillä tai soittamalla puhelinpalveluun. Kerromme sinulle saatko vakuutuksen / sopimuksen uudelleen voimaan ja millä edellytyksillä.

7. Laskut - Sain monta laskua, minkä maksan?
  1. Jos olet saanut useamman laskun, katso miltä ajalta laskujen veloitus on.

  2. Jos laskut koskevat samaa aikajaksoa (laskutuskausi), katso laskun yläreunasta milloin lasku on lähetetty, myöhemmin lähetetty lasku tulee maksaa.

  3. Jos laskut ovat eri aikajaksoilta (laskutuskausi), tulee kaikki laskut maksaa.

8. Vakuutuspostit sähköisiksi - En halua paperilaskuja enkä vakuutuskirjoja postitse, miten toimin?

Tilaa e-lasku verkkopankissasi, saat vakuutuslaskut sähköisenä suoraan omaan verkkopankkiisi.

Sähköisen vakuutuspostin voit ottaa käyttöön vakuutusten verkkopalvelussa. Kaikki asiakirjat tallettuvat Oma arkistoon automaattisesti ja saat viestin saapuneista vakuutuskirjoista sähköpostiin tai matkapuhelimeen valintasi mukaan. Aiempi vakuutuspostisi on Oma arkistossa aina nähtävissä ja tulostettavissa.

Yritysasiakkaat
1. Miten toimin kun haluan vaihtaa laskujen eräisyyttä?

Eräisyysmuutoksen voit tehdä Yritysten vakuutusten verkkopalvelussa lähettämällä lisäselvityksen kyseiseen vakuutukseen tai soittamalla asiakaspalveluun. Eräisyysmuutos tulee voimaan seuraavan vakuutuskauden vaihteesta, jos kuluvan vakuutuskauden maksusta on maksettu yksi tai useampi erä.

2. Sain yrityksen vakuutuksesta laskun. Mistä tiedän mitä vakuutusta lasku koskee?

Laskulta näet mitä vakuutussopimusta lasku koskee. Vakuutussopimuksen sisältö ilmenee vakuutuskirjalta. Uuden vakuutuskirjan saat aina uuden vakuutuskauden vaihtuessa.

3. Miksi vakuutusmaksuni on muuttunut verrattuna edellisvuoteen?

Vakuutuksen hinnan muuttumiseen vaikuttavia tekijöitä on useita. Omat mahdolliset bonusmenetykset sekä vakuutuslajien korvausmenojen muutokset vaikuttavat vakuutusmaksuihin.

Muita tekijöitä ovat esimerkiksi muutokset yrityksen liikevaihdossa, yrityksen iässä, yrityksen toimialassa, yrityksen riskiluokassa, yrityksen palkkasummassa tai yrityksen muissa tiedoissa sekä muutokset vakuutuksen kohteessa, vakuutuksen kohteen tai sen osan iässä, sijaintipaikassa, ominaisuuksissa tai vakuutuspaikassa. Lisäksi rakennuskustannus- ja tukkuhintaindeksi voivat vaikuttaa vakuutusmaksuun.

4. Tarvitsen laskulle maksuaikaa - onnistuuko?

Pyynnön maksuajasta tietylle laskulle / laskuille voit tehdä lähettämällä verkkoviestin, ottamalla yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen yrityspalvelu(a)op.fi tai soittamalla asiakaspalveluun numeroon 0303 0303. A-Vakuutuksen numero on 0304 0506. Maksuaikaa voidaan antaa 30 päivää eräpäivästä eteenpäin ja maksuaika on aina viivästyskorollista. Viivästyskorko peritään tulevalla laskulla.

5. Yritykseni vakuutuslasku on jäänyt maksamatta ja vakuutus on päättynyt. Haluan vakuutuksen takaisin voimaan. Mitä minun pitää tehdä?

Vakuutus on mahdollista saattaa voimaan tietyin edellytyksin. Tärkein edellytys on, että vakuutusmaksu on kokonaisuudessaan maksettu. Jos muutkin edellytykset täyttyvät, vakuutus tulee voimaan maksun suorittamisesta seuraavasta päivästä.

6. Sain monta laskua, minkä maksan?
  1. Jos olet saanut useamman laskun, katso miltä ajalta laskujen veloitus on.

  2. Jos laskut koskevat samaa aikajaksoa (laskutuskausi), katso laskun yläreunasta milloin lasku on lähetetty, myöhemmin lähetetty lasku tulee maksaa.

  3. Jos laskut ovat eri aikajaksoilta (laskutuskausi), tulee kaikki laskut maksaa.

Ajoneuvovakuutuksissa voi samalle ajanjaksolle olla useampi kuin yksi aiheellinen lasku. Jos samalle ajanjaksolle on tullut useampi ajoneuvovakuutuksen lasku, joissa on eri laskunumerot, tulee kaikki laskut maksaa. Samalla laskunumerolla tulleista laskuista vain viimeisin muutoslasku tulee maksaa.

7. Verkkolaskujen vastaanoton aloittaminen - Miten voin vastaanottaa yritykseni vakuutuslaskut sähköisesti?

Voit ilmoittaa yrityksesi verkkolaskuosoitteen ja operaattoritunnuksen sähköpostitse osoitteeseen verkkolasku(a)op.fi. Lähetämme tämän jälkeen yrityksesi vakuutusten seuraavat laskut sähköisesti. Muun postin kuten vakuutuskirjat lähetämme yrityksesi postiosoitteeseen. Jos yritykselläsi ei vielä ole verkkolaskuoperaattoria, voit tehdä tämän sopimuksen myös pankissa.