op.fi

Sulje
 
 

Yleistä vakuutuksista ja asioinnista

1. Alaikäisen vakuutus - Voiko alaikäinen ottaa vakuutuksen itselleen?
2. Asioiden hoitaminen - Hoidanko asiani verkossa, puhelimessa vai konttorilla?
3. Edut ja alennukset - Miten saan etuja ja / tai alennuksia vakuutuksiini?
4. Liitteiden lisääminen - Miksi en saa liitettyä liitteitä vahinkoilmoitukseen tai terveysselvitykseen?
5. Vakuutuksen irtisanominen - Miten voin irtisanoa vakuutukseni?
6. Vakuutuksen tunnisteet - Mistä löydän vakuutuksen sopimusnumeron ja korvauskäsittelyn tunnuksen?
7. Vakuutukset yhteen sopimukseen - Voiko perheen vakuutukset olla yhdellä sopimuksella?
8. Vakuutukset verkkopalvelussa - Miksi vakuutukseni eivät näy verkkopalvelussani?
9. Vakuutukset verkkopalvelussa - Miksi irtisanomani vakuutus näkyy yhä verkkopalvelussani?
10. Vakuutusasioinnin valtuuttaminen - Miten puolisoni voi hoitaa perheemme vakuutusasioita?
11. Vakuutuskirjat verkkopalvelussa - Mistä löydän sähköiset vakuutusasiakirjani?
12. Vakuutuspostit sähköisiksi - En halua paperilaskuja enkä vakuutuskirjoja postitse, miten toimin?
13. Vakuutusten ostaminen - Miksi en saa ostettua vakuutusta verkkokaupasta?

1. Alaikäisen vakuutus - Voiko alaikäinen ottaa vakuutuksen itselleen?

Alle 18-vuotias ei voi ottaa vakuutusta verkkokaupasta tai hoitaa vakuutusasioitaan verkossa, vaan hänen on tarvittaessa otettava yhteyttä OPn asiakaspalveluun. Alaikäiselle lapselle tai nuorelle vakuutuksen voivat ottaa huoltajat. Yli 18-vuotiaan tulee ottaa vakuutus itse.

2. Asioiden hoitaminen - Hoidanko asiani verkossa, puhelimessa vai konttorilla?

Verkossa voit:

  • ostaa uusia vakuutuksia

  • irtisanoa tarpeettomia vakuutuksia

  • valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vakuutusasioitasi

  • täyttää terveysselvityksen sairasvakuutuksia varten.

Verkon kautta voit hoitaa kaikkia muita paitsi kuolinpesän vakuutusasioita.

Puhelimitse voit:

  • ostaa uusia vakuutuksia

  • muuttaa nykyisiä vakuutuksia

  • hoitaa laskutusasioitasi.

Konttorilla voit:

  • hoitaa kaikkia vakuutusasioitasi.

3. Edut ja alennukset - Miten saan etuja ja / tai alennuksia vakuutuksiini?

Etuasiakkaaksi kolmella vakuutuksella

Saat etuasiakkaana tuntuvia alennuksia vakuutusmaksuistasi. 7 % alennuksen koti- ja muista omaisuusvakuutuksista, henkilövakuutuksista, jatkuvista matkavakuutuksista sekä liikenne- ja autovakuutuksista..

Ihan tavalliset vakuutukset riittävät etuasiakkuuteen. Olet etuasiakas, kun sinulla on vakuutuksia kolmesta eri tuoteryhmästä.

Vakuutusten tuoteryhmät ovat:

  • koti- ja muut omaisuusvakuutukset

  • liikennevakuutukset

  • autovakuutukset

  • jatkuvat matkavakuutukset

  • henkilövakuutukset

Meillä ikä on etu, sillä vähintään 70-vuotias mistaja-asiakas, jolle kertyy OP-bonuksia, saa edut jo kahdella vakuutuksella, esimerkiksi koti- ja autovakuutuksella.

OPn keskittämisedut

Liittymällä osuuspankin omistaja-asiakkaaksi ja keskittämällä pankkki- ja vakuutusasiointisi meille saat parhaat edut. Niitä ovat niin rahanarvoiset OP-bonukset kuin tuntuvat alennukset pankki- ja vakuutuspalveluistakin.

4. Liitteiden lisääminen - Miksi en saa liitettyä liitteitä vahinkoilmoitukseen tai terveysselvitykseen?

Tarkista, että selaimesi on tuettujen selainten listalla. Selaintestin voit tehdä osoitteessa op.fi - Opastus - OP-verkkopalveluiden käyttö - Selaintesti. Mikäli verkkopalvelussa on tilapäinen häiriö, voit lähettää liitteet myös verkkopalvelun kautta vapaamuotoisella viestillä.

5. Vakuutuksen irtisanominen - Miten voin irtisanoa vakuutukseni?

Voit irtisanoa vakuutuksesi omassa verkkopalvelussasi tai käymällä konttorilla. Kirjaudu verkkopalvelun täysversioon ja vakuutukset valikosta löydät kohdan Irtisano vakuutuksia.

Vakuutus on irtisanottavissa aikaisintaan irtisanomispäivästä ja maksimissaan kuukauden päästä. Voit itse määrittää haluamasi irtisanomispäivän. Laskutus- ja / tai vakuutuskausi ei vaikuta irtisanomisiin. Irtisanomisen yhteydessä annetaan tilinumero mahdollisia maksupalautuksia varten.

6. Vakuutuksen tunnisteet - Mistä löydän vakuutuksen sopimusnumeron ja korvauskäsittelyn tunnuksen?

Löydät vakuutuksen sopimusnumeron verkkopalvelusta. Vakuutuksenottajana näet voimassa olevat vakuutussopimuksesi heti vakuutusten verkkopalvelun etusivulla. Valtakirjan saanut näkee vakuutussopimusnumeron tarkastelemalla tarkempia vakuutustietoja.

Vahinkotunnuksen löydät vakuutusten verkkopalvelusta kohdasta: Vahingot - Vahinkoluettelo.

7. Vakuutukset yhteen sopimukseen - Voiko perheen vakuutukset olla yhdellä sopimuksella?

Samassa taloudessa asuvien perheenjäsenten kodin ja perheen vakuutukset voivat olla samassa sopimuksessa. Saman vakuutuksenottajan ajoneuvovakuutukset voit myös koota samaan sopimukseen lähes kaikissa tapauksissa.

8. Vakuutukset verkkopalvelussa - Miksi vakuutukseni eivät näy verkkopalvelussani?

Vakuutus ei näy verkkopalvelussa, jos sopimukselle tehdään muutoksia tai laskulle haetaan vapaita OP-bonuksia. Sopimus palautuu normaalisti verkkopalveluun katseltavaksi, kun muutos on käsitelty tai OP-bonukset haettu.

Huomiothan, että vakuutukset näkyvät vain vakuutuksenottajan verkkopalvelussa. Vakuutuksenottaja voi valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vakuutusasioitaan antamalla hänelle valtakirjan verkkopalvelussaan.

9. Vakuutukset verkkopalvelussa - Miksi irtisanomani vakuutus näkyy yhä verkkopalvelussani?

Vakuutukset eivät pääty reaaliajassa, joten ne saattavat näkyä verkkopalvelussasi vielä irtisanomisen jälkeen. Kun vakuutus on päätetty ilmoittamaasi irtisanomispäivään, saat päivitetyn vakuutuskirjan.

10. Vakuutusasioinnin valtuuttaminen - Miten puolisoni voi hoitaa perheemme vakuutusasioita?

Vakuutuksenottajana voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan vakuutus- ja vahinkoasioitasi verkossa ja muissa asiointikanavissa, kuten puhelinpalvelussa ja konttorilla. Valtuutuksesta huolimatta omat katselu- ja muutosoikeutesi säilyvät ennallaan. Voit lisätä ja päättää valtakirjoja verkkopalvelussa. Valtakirjan saajan tulee rekisteröityä OPn verkkopalvelun asiakkaaksi, mikäli hän haluaa hoitaa vakuutus- ja vahinkoasioitasi verkkopalvelussa. Tämä tehdään täyttämällä hakemus vakuutusten verkkopalvelusopimuksesta pohjola.fi- tai op.fi-verkkopalvelussa. Valtakirjan saaja ei kuitenkaan voi puolestasi antaa henkilövakuutusten terveysselvitystä tai edunsaajamääräystä.

11. Vakuutuskirjat verkkopalvelussa - Mistä löydän sähköiset vakuutusasiakirjani?

Sähköinen vakuutusposti tulee verkkopalvelun Oma arkistoon. Jos käytät Op.fi -verkkopalvelua, niin Oma arkistoon tallentuvat kaikki pankki- ja vakuutusasiointiisi liittyvät sähköiset asiakirjat ja löydät sieltä vakuutuspostit haulla Vakuutukset ja vahingot.

12. Vakuutuspostit sähköisiksi - En halua paperilaskuja enkä vakuutuskirjoja postitse, miten toimin?

Tilaa e-lasku verkkopankissasi, saat vakuutuslaskut sähköisenä suoraan omaan verkkopankkiisi.

Sähköisen vakuutuspostin voit ottaa käyttöön vakuutusten verkkopalvelussa. Kaikki asiakirjat tallettuvat Oma arkistoon automaattisesti ja saat viestin saapuneista vakuutuskirjoista sähköpostiin tai matkapuhelimeen valintasi mukaan. Aiempi vakuutuspostisi on Oma arkistossa aina nähtävissä ja tulostettavissa.

13. Vakuutusten ostaminen - Miksi en saa ostettua vakuutusta verkkokaupasta?

Jos sinulla on maksuhäiriömerkintä tai erääntyneitä laskuja, et voi ostaa vakuutusta sähköisesti. Olethan puhelimitse yhteydessä asiakaspalveluumme.