OP Duo

OP Duo

 

OP Duo är OP:s Mastercard och ett förträffligt kreditkort med de bästa tjänsterna. Det ger dig förmåner i vardagen och är ett smart val som ditt andra kort.

Prisgarantin ser till att du aldrig betalar för mycket

Tack vare Prisgarantin behöver du inte skjuta upp ett viktigt köp i hopp om ett bättre erbjudande. Om du hittar en produkt som du betalat med OP Duo över 50 euro förmånligare någon annanstans, återbetalar vi prisdifferensen till dig.

Hjälp vid identitetsstöld hjälper om dina uppgifter hamnar i fel händer

Du får personlig hjälp för att förhindra identitetsstöld och bedrägerier eller med att reda ut en identitetsstöld, till exempel om någon har tagit ett lån i ditt namn eller om dina uppgifter har använts för inköp på nätet.

Produktskyddet försäkrar dina inköp i 365 dagar

Till ägarkundens OP Duo-kort hör ett Produktskydd, som försäkrar inköpen i händelse av skada eller stöld. Du behöver alltså ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon. Försäkringen gäller i 365 dagar.

Inköpsskydd ger tilläggsskydd för inköp

 Inköpsskydd enligt konsumentskyddslagen ger skydd för credit-inköpen i problemsituationer. Du kan ansöka om att få pengarna tillbaka från kreditkortsbolaget exempelvis om en produkt eller tjänst som du har köpt är felaktig, försvinner under transporten eller om företaget går i konkurs innan du hinner få produkten.

 

-

Prisgarantin ersätter prisdifferenser

  • Om du hittar en produkt som du betalat med OP Duo förmånligare någon annanstans inom 30 dagar, återbetalar vi prisdifferensen till dig.
  • Prisdifferensen måste vara minst 50 euro.
  • Om du har köpt produkten i en nätbutik, måste företaget ha också en fysisk butik i Finland.
Prisgarantin är en försäkring som hör till OP Duo-kortet. Den ersätter prisdifferensen, om du hittar en produkt som du har betalat med OP Duo förmånligare någon annanstans inom 30 dagar och de övriga försäkringsvillkoren uppfylls.

Prisgarantin ersätter, om:

  • Du hittar en produkt som du betalat i Finland med OP Duo över 50 euro förmånligare inom 30 dagar.
  • Den affär där du hittade den förmånligare produkten har en fysisk butik i Finland.
 
Prisgarantin gäller till exempel telefoner, datorer, möbler, kläder, kylanläggningar för kök och tv-apparater. 
 

Prisgarantin ersätter inte, om:

  • Samma produkt har hittats utanför Finland.
  • Prisdifferensen är under 50 euro.
  • Produkter som köpts på rea eller till exempel i Black Friday- eller motsvarande kampanjer. Se närmare information om begränsningarna i villkoren.
Kontakta experterna hos försäkringsgivaren Axa genom att ringa kundtjänsten 0100 0510 (välj 4: Prisgaranti, mån.–fre. kl. 9–17).
 
Efter samtalet får du en begäran om tilläggsuppgifter per e-post. Svara på meddelandet och bifoga till det information om kortet och det inköp för vilket du ansöker om betalning av prisdifferensen.

Hjälp vid identitetsstöld hjälper om dina uppgifter hamnar i fel händer

  • Du får personlig hjälp för att förhindra identitetsstöld och bedrägerier eller med att reda ut en identitetsstöld.
  • Hjälp vid identitetsstöld hjälper till exempel om dina personuppgifter missbrukas eller om du av misstag har gett ut personuppgifter under ett tvivelaktigt telefonsamtal.

F-Secures Hjälp vid identitetsstöld ger dig personlig hjälp för att förhindra identitetsstölder och identitetsbedrägerier samt med att reda ut identitetsstölder. 
 
Du kan ringa supporten om:

  • du stöter på skadliga program eller hackning
  • du har gett dina personuppgifter till en tvivelaktig uppringare eller webbplats 
  • du har tappat bort passet, plånboken, körkortet eller något annat viktigt dokument 
  • du har fått ett misstänkt e-postmeddelande eller samtal 


Tjänsten ger användaren råd om vad hen ska göra, om hen råkar ut för en informationsläcka, nätfiske, skadliga program eller hackning. Som en del av tjänsten ger F-Secure också råd vid vissa händelser som är jämförbara med informationsläckor, då exempelvis användarens plånbok eller pass stjäls. F-Secure ger även råd om informationssäkerheten. F-Secure och OP ansvarar inte för att råden är felfria eller heltäckande. Tjänsten är en rådgivningstjänst, och varken F-Secure eller OP gör några myndighetsanmälningar eller andra anmälningar för användarens räkning. De ersätter inte heller pengar som gått förlorade.
 
Hur får jag tillgång till tjänsten? 
Tjänsten hör automatiskt till ditt OP Duo-kort från och med 1.12.2023.

Ta kontakt med Hjälp vid identitetsstöld genom att ringa kundtjänsten 0100 0510 (välj 5: Hjälp vid identitetsstöld , mån.–fre. kl. 8–18), så får du personlig hjälp med att reda ut situationen. 

OBS! Om du misstänker att dina OP:s koder har hamnat i fel händer, ska du omedelbart spärra dem genom att ringa till OP:s kundtjänst eller, utanför telefontjänstens öppettider, till Spärrtjänsten. 

Skydda inköp med Produktskyddet för ägarkundens kort

  • Som ägarkund får du pengarna tillbaka av oss, om en produkt som du köpt med kortet går sönder eller blir stulen inom ett år.
  • Du behöver ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon.
  • Självrisken är endast 75 euro, med andra ord mindre än för traditionell hemförsäkring.

Ibland händer det ett och annat, telefonen slinker ur din hand, du spiller kaffe på din bärbara dator eller söndrar dina nya glasögon.

Produktskyddet ersätter inköp som gjorts med Duo i händelse av skada. Du behöver alltså ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon.

 

Försäkringen täcker dina inköp med OP Duo-kortet, så dina inköp är försäkrade alltid då du betalar med OP Duo. 

Försäkringen skyddar inköpen i 365 dagar, alltså i ett år från det ögonblick när kortinnehavaren har fått produkten.

Produktskyddet försäkrar inköpen, vare sig du betalar på nätet, i en fysisk butik eller med Apple Pay.
 

Har försäkringen en självrisk eller ett maximalt ersättningsbelopp?

Vid en skada är försäkringens självrisk 75 euro. För ett enskilt föremål ersätts högst 2 000 euro.

Om det sker ett missöde gör du skadeanmälan i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi.

Inköpsskydd enligt konsumentskyddslagen hjälper i problemsituationer 

  • Enligt konsumentskyddslagen kan du ansöka om att få pengarna tillbaka från kreditkortsbolaget vid situationer som gäller kredit-inköp och säljarföretagets avtalsbrott.

Du ka ansöka om att få tillbaka dina pengar av kreditkortsbolaget om:

  • produkten du köpte gick sönder under transport
  • produkten inte levereras till dig
  • produkten har ett fel som försäljarföretaget inte går med på att ersätta eller
  • försäljarföretaget har gått i konkurs.

Du kan också ansöka om återbetalning från kreditkortsbolaget om en researrangör ställer in en resa och inte ersätter den eller ett flygbolag går i konkurs före din resa börjar.

Inköpsskyddet enligt konsumentskyddslagen gäller för alla inköp som du gör med ditt korts kreditfunktion. Du kan göra inköpet på webben, i specialaffären eller exempelvis med ApplePay i Finland eller utomlands.

Att använda kreditfunktionen ger dig alltså ett bättre skydd för dina inköp än andra betalningssätt.

Har inköpsskyddet en självrisk eller en maximal summa för ersättningsbeloppet?

Inköpsskyddet har inte en självrisk eller en maximal summa för ersättningsbeloppet.

Enligt konsumentskyddslagen kan du ansöka om att få pengarna tillbaka från kreditkortsbolaget vid situationer som gäller kredit-inköp och säljarföretagets avtalsbrott.

Inköpsskyddet ger tilläggsskydd exempelvis i olika fall av avtalsbrott, såsom när din produkt försvinner på vägen från webbutiken till dig.

Som andelsbankens ägarkund får du Produktskyddsförsäkring för 365 dagar för produkter du betalar med debit- och credit-funktioner. 

Om du råkar ut för en situation där försäljarföretaget gör sig skyldigt till avtalsbrott ska du göra en reklamation eller begäran om rättelse enligt anvisningarna till kreditkortsbolaget.

Läs anvisning om att göra en reklamation

Ansökan om och användning av kortet

  • OP Duo är ett pålitligt och internationellt Mastercard.
  • Du kan använda kontaktlös betalning vid kortköp oberoende av belopp. Vid köp över 50 euro behöver kortet inte matas in i betalterminalen, utan du bekräftar betalningen genom att knappa in PIN-koden i terminalen.
  • Anslut ditt kort till Apple Pay, Google Pay™️ eller Samsung Pay och betala behändigt med din smartenhet, var du än är.
  • Du kan enkelt kontrollera kortets förmåner på det digitala infokortet var du än är.

Vem kan ansöka om ett OP Duo -kort?

  • är minst 18 år
  • är kund huvudsakligen hos OP
  • har regelbundna löne- eller pensionsinkomster
  • har en tillräcklig betalningsförmåga och har skött dina penningaffärer klanderfritt
  • har en fast boplats i Finland.

Ansök om kortet enkelt på nätet. Om du är kund hos OP, kan du logga in i op.fi och fylla i uppgifterna i kortansökan. När din ansökan har godkänts får du kortet enligt valt leveranssätt antingen hem till dig eller till ett av våra kontor inom 1–2 veckor.

Börja betala mobilt Apple Pay, Google Pay och Samsung Pay

Anslut ditt kort till Apple Pay, Google Pay eller Samsung Pay. De är betalningsappar med vilka du kan betala i butiker, på nätet och i appar genom att endast använda din smartenhet. Du behöver varken ditt kort eller dina kortuppgifter när du betalar. 

Med Apple Pay, Google Pay och Samsung Pay kan du betala kontaktlöst också inköp på över 50 euro. 

Du kan börja använda Apple Pay, Google Pay eller Samsung Pay när du har OP:s koder för privatkunder. Observera att du ska vara minst 13 år för att använda Apple Pay och minst 16 år för att använda Google Pay eller Samsung Pay.

Läs mer om mobilbetalning

Skaffa ett behändigt infokort till din telefon. På det ser du alla OP Duo-förmåner och kontaktinformation för dem. I iOS-telefoner sparas infokortet i Apple Wallet och i Android-telefoner i YourWallet, som kan laddas ner via appbutiken. Ladda ner infokortet till din telefon på adressen op.fi/duo-infokort eller genom att skanna QR-koden.

OP DUOS BASEGENSKAPER
OP Duo är ett pålitligt och internationellt Mastercard
Credit-funktion, alltså du får i snitt 35 dagar räntefri betaltid.
Kreditgräns 2 000–20 000.
Du kan ansluta K-Plussa-funktionen till kortet.

 

Prissättningen av OP Duo

  Pris
Som en del av paketet med dagliga tjänster för ägarkunder, då du har ett OP:s Visa-kort (OP Debit, OP Classic eller OP Gold) 2 €/mån.
Utan paketet med dagliga tjänster eller utan OP:s Visa-kort 4 €/mån.

Till paketet med dagliga banktjänster hör ett brukskonto med nätkontoutdrag, OP:s digitala tjänster och ett betalkort. Som ägarkund i andelsbanken får du tjänsterna till en förmånligare månadsavgift. Serviceavgifterna kvittas i första hand med OP-bonus som samlats.

Läs mer om paketet med dagliga tjänster

 
Vår servicetariff

Räntor och omkostnader  
Ränta då krediten har skuld med ränta 3 mån. euribor + 8,95 %
Kontoavgift då krediten har skuld med ränta 3,50 €/mån.
Tillägg för pappersfaktura om en sådan har valts i stället för gratis e-faktura 3 €/faktura

Den effektiva räntan på en kredit på 2 000 euro i bruk är 21,03 % (04/24). I kalkylen har inte beaktagats ägarkundens rabatter eller dylika erbjudanden. Kalkylen har upprättats under antaganden om att månadsavgiften för kortet är 4 euro, kontoavgiften är 3,50 euro per månad, faktureringen sker med avgiftsfri e-faktua, krediträntan samt avgifterna och provisionerna är oförändrade hela kredittiden samt att krediten betalas tillbaka i 12 lika stora poster med en månads mellanrum. Den uppskattade totalkostnaden för krediten är 2 205,74 euro. 

Läs villkoren för Mastercard-kredit (pdf)

Läs de allmänna kortvillkoren (pdf)

Läs konsumentkreditinformationen (pdf)

 

Kortet beviljas av OP Detaljkunder Abp, som också är försäkringstagare till de försäkringar som ingår i kortet samt avtalskund för den andra tilläggstjänst som ingår i kortet. Prisgarantin beviljas av försäkringsbolaget Inter Partner Assistance SA / AXA. Hjälp vid identitetsstöld tillhandahålls av F-Secure. Produktskyddet beviljas av Pohjola Försäkring Ab. Apple Pay erbjuds av Apple. Google Pay och Google Wallet är varumärken som tillhör Google LLC. Samsung Pay tillhandahålls av Samsung.