- Begär på förhand samtycke eller bemyndigande från den andra vårdnadshavaren
Ifall barnet eller den unga har en till vårdnadshavare och denne inte följer med till kontoret, behöver ni få hens samtycke eller bemyndigande för att avtala om digitala tjänster och beviljande av koder. Samtycket eller befullmäktigandet kan ges på nätet eller på plats på kontoret – se anvisningarna ovan. En fritt formulerad fullmakt duger inte.
- Boka tid enligt behov
På de flesta kontor kan du sköta ärenden utan tidsbokning. Kontrollera ändå din banks öppethållningstider och praxis för tidsbokningar
Ifall du föredrar att inte köa med könummer eller om din bank förutsätter tidsbokning, kan du boka en 30 minuters tid på nätet. Ange att ärendet gäller “Öppning av nättjänst för minderårig” då du bokar tid.
En tid på en halv timme är lämplig för öppnande av nättjänst för en minderårig. Ifall de minderåriga är fler, eller om ni till exempel vill öppna ett konto, ska du i nätbokningen använda specifikationen ”Skötsel av minderårigas och ungas ärenden” och som mötesform välja ”Möte på kontoret”. Gå till sidan för tidsbokning
- Kontrollera att identitetsbevisen är giltiga och med
Den du försörjer behöver ett giltigt pass eller identitetskort för att sköta ärenden på banken. Även vårdnadshavare ska ha med sig giltigt identitetsbevis. Läs mer om vilka identitetsbevis vi godtar
Tjänster som barnet eller den unga kan använda efter att ha fått koderna
För ett barn som är 7–14 år är det möjligt att öppna en begränsad version av OP:s digitala tjänster för unga. Barnet kan
- I OP-mobilen granska de konton som hen har dispositionsrätt till.
- I OP Tillgänglig betala från de konton som hen har dispositionsrätt till.
- Göra nätbetalningar från de konton som hen har dispositionsrätt till.
- Bekräfta kortbetalningar med Mobilnyckeln, om det går att göra nätbetalningar med kortet.
Vårdnadshavare kan reglera användningen av tjänsterna genom att hantera dispositionsrätten. De digitala tjänsterna för barn i den här åldern är mindre omfattande än för äldre, för att den unga ska kunna öva hantering av den egna ekonomin så tryggt som möjligt.
12 år fylld ungdom kan även beviljas koder för stark autentisering. Då kan hen utöver OP-mobilen och tjänsten op.fi sköta sina ärenden i till exempel Kanta, Fpa och Opintopolku.
För en ungdom som fyllt 15 år är det möjligt att öppna OP:s digitala tjänster för unga. Den unga kan
- Granska sina konton i OP-mobilen och i tjänsten op.fi.
- Betala från konton som hen har dispositionsrätt till i OP-mobilen och i tjänsten op.fi.
- Betala nätköp från konton som hen har dispositionsrätt till med hjälp av Mobilnyckeln.
- Bekräfta kortbetalningar med Mobilnyckeln.
- Med vårdnadshavarnas samtycke sköta sina placeringar på egen hand.
En 15 år fylld ungdom kan öva sig i hantering av ekonomin med mångsidigare tjänster än förut. Den ungas tjänster utökas ytterligare då hen fyller 18 år.
Ytterligare information
Vår kundtjänst hjälper dig förutom i chatten även på numret 0100 0500 (mån–fre 8–16, msa/lna).