Falska meddelanden i OP:s namn

Brottslingar har skickat falska textmeddelanden och e-postmeddelanden i OP Gruppens namn.

I textmeddelandena kan det påstås att kundens konto har spärrats, och meddelandena kan se ut som textmeddelanden från OP. Textmeddelandena innehåller en länk.

I e-postmeddelandena kan det i sin tur påstås att kundens kort tillfälligt har spärrats och att kunden ska klicka på en länk i meddelandet för att aktivera sitt kort.

Länkar i meddelandena kan leda till en bluffwebbplats som påminner om tjänsten op.fi och som ber om till exempel nätbankskoder och lösenord. På bluffwebbplatsen kan det också fiskas efter kortuppgifter eller andra bankers nätbankskoder. Meddelanden har troligen även sänts till andra än till OP:s kunder.

Logga aldrig in i nätbanken via en länk som du fått i ett textmeddelande eller med e-posten   

Logga aldrig in i nätbanken via en länk som du fått per e-post eller textmeddelande. Lämna aldrig ut dina koder till någon – inte ens banken eller myndigheterna ber någonsin om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post. Installera aldrig något program i din enhet, om du uppmanas göra det av någon som du inte hade väntat dig att skulle kontakta dig. Bekräfta aldrig transaktioner som du inte själv har gjort. I oklara fall ska du alltid först kontakta vår kundtjänst innan du gör något.

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du göra så här:  

  • Spärra omedelbart dina nätbankskoder genom att ringa telefontjänsten på numret 0100 0500.   
  • Då telefontjänsten är stängd, ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänsten på numret +358 100 0555 (24 h/dygn).   
  • Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat. 

Är du säkert på OP:s sidor?  

Banken skickar dig aldrig någon länk till en webbplats där du skulle behöva logga in med dina nätbankskoder eller ge dina kortuppgifter. Så gör endast brottslingar.  
Om du är osäker på om ett meddelande eller samtal du fått är riktigt, ska du alltid först kontakta din bank innan du gör något. 

  • Öppna till exempel inga länkar eller bilagor förrän du kontaktat din banks kundtjänst och försäkrat dig om saken.  
  • Bekräfta aldrig betalningstransaktioner eller enhetsanslutningar som du inte känner igen.  
  • Kontrollera webbläsarens adressfält så att du säkert är på rätt adress och att förbindelsen är krypterad.  
  • Klicka på låset i adressfältet, och du ser certifikatet för webbplatsen. Kontrollera följande:  
    • Certifikatet för webbplatsen har beviljats OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta)   
    • På OP:s egen webbplats är adressen i certifikatet www.op.fi och i OP Identifieringstjänsten saml-idp.op.fi.  
    • Certifikatet är i kraft 
    • Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec, Entrust eller DigiCert

Exempel:

Exempel:

Exempel:

Exempel: