Exempel på OP Gruppens gärningar för samhället 2019

OP:s samarbete med idrottsföreningarna fick 495 000 finländare att röra på sig. Hippo fick över 60 000 barn och deras familjer runt om i Finland att röra på sig. OP har lärt ut ekonomikunskap till 70 000 unga. Över 28 000 seniorer har blivit säkrare på nätet.

Andelsbankerna samarbetar lokalt med den tredje sektorn på bred front. För andelsbankerna är det särskilt viktigt att främja motion och idrott för barn och unga. Till sponsringsobjekten inom idrotten hör både sommar- och vintergrenar samt stöd för underhåll av de lokala idrottsmöjligheterna i samarbete med kommunerna. 

- Genom att stödja finländsk motion stödjer vi också den lokala samhörigheten och välmåendet. Idrottsföreningarna spelar en viktig roll i att bygga upp samhörigheten i Finland och i detta vill andelsbankerna aktivt medverka. På riksplanet samarbetar vi också med Finlands Olympiska Kommitté speciellt för att stödja barnidrotten, säger Kati Ihamäki som är OP Gruppens företagsansvarschef.

Andelsbankerna runt om i Finland arrangerade i år nästan 300 Hippo-evenemang som nådde över 60 000 barn och deras familjer. Hippo-evenemangen arrangeras ofta i samarbete med idrottsföreningar. Evenemangen arrangeras kring traditionella grenar såsom skidåkning, friidrott, boboll, löpning, orientering, ishockey och på vissa orter också golf och tennis. I vissa andelsbanker har Hippo-evenemangen utvidgats till biokvällar och fotbollsdagar. Hippo-klubben är andelsbankernas avgiftsfria klubb för under 13-åriga kunder. Klubben uppmuntrar barnen till aktiviteter, erfarenheter och inlärning på ett roligt sätt.

- I utlärningen av ekonomikunskap syns OP Gruppens styrka, dvs. lokalprägeln. Vi har en unik möjlighet att nå de finländska ungdomarna. I år har vi lärt ut ekonomikunskap under besök i skolor och läroverk samt genom att bjuda in barn och unga på bankbesök för att lära ut arbetslivskunskaper, ekonomikunskaper och kunskaper om företagande. Enbart med dessa åtgärder nådde vi totalt över 46 000 barn och unga, berättar Ihamäki.

Dessutom stöder och deltar andelsbankerna i Företagsbyarna för sjätte- och niondeklassare i Uleåborg, Tammerfors, Åbo och Kuopio. Via samarbetet med Ekonomi och ungdom TAT och deras yrkesskoleturné Mun elämä, mun työ (Mitt liv, mitt arbete) nåddes 18 000 unga. I Ekonomikunskapstävlingen som arrangeras av Förbundet för lärarna i historia och samhällslära deltog 25 000 niondeklassare våren 2019 och andelsbankerna besökte i anslutning till tävlingen niondeklassare i lokala evenemang och berättade hur de ska hantera sin ekonomi. OP sysselsatte 2019 också över 2 500 unga via kampanjen Sommarjobb på OP:s bekostnad.

Andelsbankerna lär ut digitala färdigheter till seniorer runt om i Finland i bibliotek, servicehus, lokala evenemang samt genom att arrangera evenemang i samarbete med lokala pensionärsföreningar. År 2019 arrangerades över 1 000 evenemang och i dem deltog mer än 28 000 seniorer. Vid sidan av kurserna Säker på nätet arrangerar andelsbankerna lokala digiveckor och kampanjer samt anställer unga som lär ut digitala kompetenser.

- Användningen av digitala tjänster ökar hela tiden och t.ex. redan en tredjedel av OP:s 65 år fyllda kunder använder nättjänsten för att sköta sina bankärenden. Det är viktigt att banktjänsterna är tillgängliga för alla och vi vill aktivt stöda kunderna så att de lär sig använda digitala tjänster. Fastän det till en början kan verka svårt att sköta ärenden på nätet, anser de som deltagit i den digitala rådgivningen att de nya färdigheterna underlättar vardagen, säger Kati Ihamäki.