Nuori liukuportaissa

Spotlight: De 10 bästa innovationerna för att öka de ungas ekonomikunskaper

Om de unga fick besluta, skulle undervisningen i ekonomikunskaper vara obligatorisk. Den finländska expertorganisationen HundrED och OP offentliggör idag HundrED Spotlight: en rapport om de ungas ekonomikunskaper. I rapporten utreddes hur de unga lär sig ekonomikunskaper och vilka kunskaper som är speciellt viktiga i framtiden. Enligt rapporten saknar både de unga och lärarna inspirerande undervisningsmetoder i ekonomikunskaper. Rapporten presenterar därför de tio bästa inhemska och utländska innovationerna för att stödja de unga och deras ekonomikunskaper.

I snitt är de unga vuxnas, dvs. 15–35-åringarnas, förmåga att förstå finansiell information bättre än andra åldersgrupps och beror delvis på att de har bättre digitala färdigheter. De digitala färdigheterna är inte enbart nyckeln till en lyckad ekonomihantering: användningen av snabba mobilappar kan göra det svårare att gestalta användningen av pengar och den egna ekonomin, då närvaron av de fysiska pengarna minskar, sammanfattar rapporten HundrED Spotlight som idag publicerades av HundrED och OP.

Unga är allt mer intresserade till exempel av att placera. Enligt rapporten borde man i utlärningen av ekonomikunskaper fästa särskild uppmärksamhet på planeringen av ekonomin. Särskilt invandrarfamiljernas ekonomikunskaper borde stödjas, man borde prata mer om ekonomin med unga i miljöer som de gillar och i synnerhet borde man stärka flickornas intresse för ekonomifrågor. För utlärningen av ekonomikunskaper behövs det också samarbete på bred front mellan intressegrupperna.

- Hanteringen av den ekonomin är en viktig medborgarfärdighet. De kunskaper man lär sig i sin ungdom indikerar hurdana ekonomikunskaper man kommer att ha som vuxen. Eftersom ekonomikunskaperna ökar jämställdheten och förbättrar individens beredskap att realisera sina drömmar, vi ville hitta metoder som kunde göra inlärningen av ekonomikunskaper genuint inspirerande. OP har i år lärt ut ekonomikunskaper till mer än 70 000 unga, och resultaten i rapporten är viktig information för oss så att vi kan utveckla vårt arbete, säger Kati Ihamäki som är OP:s varumärkes- och företagsansvarschef.

Ekonomikunskaper med hjälp av utbildningsinnovationer och praktisk inlärning

HundrED och OP har i rapporten fört fram innovativa och praktiska metoder med vilka de unga kan lära sig ekonomikunskaper. Av totalt 84 förslag valdes de 10 bästa innovationerna till rapporten. Med dem kan de unga öka hanteringen av sin ekonomi.

- Det är ett gott tecken att de unga vill förstå sig på användningen av pengar och lära sig mer om ekonomin. Ekonomin och ekonomikunskaperna hör till livet på många olika sätt och man lär sig inte ekonomikunskaper enbart i skolan. Både här i Finland och utomlands utvecklas hela tiden nya fina utbildningsmetoder som potentiellt kan öka de ungas ekonomikunskaper, säger Lasse Leponiemi, verkställande direktör för HundrED.

Hela rapporten kan laddas ner här.