Nuorten valtakunnallinen taloustaitokilpailu

De ungas ekonomikunskapstävling har avgjorts: OP belönar vinnarna med fondpresentkort

Eleverna i grundskolans nionde klass har tävlat i den traditionella, riksomfattande Ekonomikunskapstävlingen. Segraren i finalen 2019, som hölls idag i Helsingfors, är Iida Saraniemi, från Napapiirin yläaste, Rovaniemi. Ekonomikunskapstävlingen arrangeras i samarbete av Förbundet för lärarna i historia och samhällslära (FLHS rf) och OP Gruppen.

I Ekonomikunskapstävlingen kan eleverna i klass nio testa sina ekonomikunskaper i en bred samhällelig referensram. I tävlingen, som håller hög standard, deltog i år över 25 000 elever från totalt 390 skolor i hela Finland. I Ekonomikunskapstävlingens final, som arrangerades på OP Gruppens kontor i Vallgård, Helsingfors, deltog 30 elever som valts från uttagstävlingarna. De tre deltagare som samlade mest poäng i finalen belönades med fondpresentkort. De tre bästa finalisterna är:

  1. Iida Saraniemi, Napapiirin yläaste, Rovaniemi
  2. Aapo Räikkönen, Kuninkaanhaan koulu, Pori
  3. Iiris Jurmu, Tupoksen yhtenäiskoulu, Liminka

- Det är fint att så många skolor också i år deltog i Ekonomikunskapstävlingen. Det är mycket viktigt att skolorna lär ut ekonomikunskap. Med tanke på framtiden är det viktigt att man i undervisningen mer omfattande granskar samhällsekonomiska och företagsekonomiska aspekter utöver hanteringen av den egna ekonomin, säger Kirsi Ruhanen, som är verksamhetsledare för tävlingsarrangören FLHS rf.

I Ekonomikunskapstävlingens final svarade niondeklassarna på frågor om bl.a. sysselsättningsgraden, skattelösningar för hållbar utveckling samt frågor om utgiftsfördelningen i offentliga samfund. Dessutom begrundade finalisterna två fiktiva personers inkomster och utgifter och gav dem råd för att få ekonomin i balans. Som avslutning på finaldagen fick deltagarna ta en titt på hur analytikernas värld ser ut på riktigt.

- Ekonomikunskapen blir allt viktigare i samhället och vi behöver tala mer om pengar. Som huvudsamarbetspartner i Ekonomikunskapstävlingen uppmuntrar OP Gruppen niondeklassarna att varan nyfikna på och prata öppet om pengar, ekonomi och hanteringen av den egna vardagen, sammanfattar Tuuli Kousa, som är direktör för OP Gruppens kommunikation och samhällsrelationer.