Undvik besök på våra kontor

Betalningsdagen för många pensioner och FPA-stöd infaller kring månadsskiftet och för en del av våra kunder är det då nödvändigt att besöka kontoret. Undvik om möjligt besök på våra kontor särskilt kring månadsskiftet. Under rådande undantagsförhållande är det särskilt viktigt att man besöker kontoret endast då det inte är möjligt att sköta ärenden via andra kanaler.

Hjälp din närstående sköta ärenden utan kontorsbesök

Kontrollera tillsammans med din närstående att alla betalningar blir skötta utan besök på banken. Regelbundna räkningar kan överföras till avgiftsfri direktbetalning. Då betalas räkningen automatiskt i tid och med korrekta betalningsuppgifter. Om direktbetalning inte är en möjlighet, kan man använda betalkuvert. Se till att din närstående har tillräckligt med betalkuvert hemma för andra betalningar. Du kan hämta betalkuvert för din närstående på vilket andelsbankskontor som helst.

Senast nu borde också de som inte ännu har gjort det skaffa sig ett betalkort. Försäkra dig om att din närstående kan ta ut pengar utan att besöka ett bankkontor. Om din närstående inte har Andelsbankens nättjänstkoder, kan hen beställa ett kort genom att ringa vår kundtjänst. Med ett betalkort kan kontanter tas ut i automater, K-butiker, Tokmanni, R-kiosker och Neste servicestationer.

Sköt de dagliga penningaffärerna hemma självständigt eller med vårt stöd. Vi har samlat information om våra digitala tjänster, betalningar och skötseln av ärenden för personer som behöver särskilt stöd.

Läs mer om skötseln av dagliga penningaffärer hemifrån

Separat telefonlinje för dem som behöver särskilt stöd och deras närmaste

Vi ger kunder som behöver särskilt stöd och deras närstående råd i ärenden som gäller dagliga betalningar på numret 010 252 9627 vardagar kl. 9–16. Linjen är öppen tills vidare, och vi betjänar på finska på numret.

Priset för samtal till numret 010 252 9627 från fastnätsabonnemang och finländska mobilabonnemang är 0,0835 euro/samtal + 0,167 euro/min. (inkl. moms).

Läs mer om telefonlinjen

Hur göra i akuta ärenden som borde skötas på kontoret?

Du vet väl att du kan sköta största delen av bank- och försäkringsärendena i tjänsten op.fi eller OP-mobilen? Som hjälp för dig har vi sammanställt anvisningar och svar på de vanligaste frågorna. Avtal kan undertecknas i vår elektroniska underskriftstjänst. Förhandlingar kan vi föra per telefon. Om du inte hittar svar på en akut fråga, ber vi dig först kontakta oss per telefon så att vi kan bedöma om det är nödvändigt att besöka kontoret.

Stöd och anvisningar

Coronaviruset – frågor och svar

Läs om den elektroniska underskriftstjänsten

Boka tid för ett telefonmöte