Information för Pohjola Försäkrings kunder om resebyrån Deturs situation

Uppgifter om resebyrån Deturs problem har förekommit i offentligheten. Enligt Detur har paketresorna under återstoden av året avbeställts till följd av affärsrörelsernas omläggning.

Resebyråns problem kan förorsaka avbeställning av resor, ändringar i reseplaner eller extra kostnader. De här situationerna ersätts inte enligt villkoren i Pohjola Försäkrings resenärförsäkring. 

Kontakta i första hand säljaren eller förvaltaren av det eventuella konkursboet för att få ersättning. Ifall du inte får svar på ett skriftligt krav inom 14 dagar och resan är betald med ett bank-/kreditkort kan du göra en kortreklamation. I så fall ska du bifoga de bilagor som är nödvändiga för reklamationen inklusive det ersättningskrav du har sänt till säljaren. 

Det lönar sig för resebyråns kunder att följa med Konkurrens- och konsumentverkets anvisningar.